Acestia au trait pe vremea imparatiei lui Maximian (305-313). Deci, pornindu-se niste intrebari de la alexandrini, a fost trimis Mina de imparat ca sa le deslege, de vreme ce el se afla cunoscator a toata intelepciunea si era deprins la cuvinte ritoricesti, fiind invatat la Atena si dobandind mestesugul grairii frumoase, ca unul ce era de neam atenian. Acesta, venind in Alexandria, nu numai ca a luminat pe alexandrini in indoielile pe care le scornisera, deslegand toate intrebarile, ci inca si pe cei ce primisera cuvantul credintei lui Hristos i-a hotarat ca sa-l tie mai adevarat si a tamaduit si multi bolnavi. Imparatul, afland de aceasta, a trimis pe Ermoghen eparhul, poruncindu-i ca sa induplece pe Mina sa se lepede de credinta crestinilor si, de n-ar vrea sa se supuna, dupa ce-l va chinui in tot chipul, sa-l piarda. Acesta a adus pe Sfantul la judecata, dar de vreme ce-i statea impotriva si nu voia sa se plece, intai a pus de i-a scos talpile picioarelor, al doilea i-a scos ochii si al treilea i-a taiat limba. Vazand insa pe Mucenic ca, minunat si preaslavit se tamaduia in acele parti vatamate ale trupului sau, inca si pe doi ingeri care acopereau capul Sfantului Mina, eparhul Ermoghen s-a intors si a crezut in Hristos si a luat Botezul chiar de la Sfantul Mina. Si nu numai aceasta, ci mai apoi si vrednicia arhieriei a luat de la episcopii crestini.
Aceasta auzind, imparatul a scris din nou la Alexandria si a trimis de i-a adus pe amandoi inaintea lui si, incercand sa-i desparta de credinta in Hristos si vazand ca nu poate sa-i plece, a poruncit sa impunga pe Sfantul Ermoghen in pantece cu o sulita, sa-i taie mainile si picioarele si sa-l puna pe un gratar de foc, iar ce va ramanea in trup sa se arunce in rau. Iar pe Sfantul Mina a poruncit sa-l spanzure la un loc intunecat si sa-i lege de picioare o piatra foarte grea. Acestea facandu-se dupa porunca, Sfintii, insa, fiind paziti de ingeri, prin dumnezeiasca putere, au stat intregi si sanatosi inaintea imparatului si aspru, ca pe un pagan, l-au mustrat.
Intru aceasta zi, cuvant din Pandoc, ca sa nu scarbim pe nimeni.
Daca cineva ar zice ca iubeste pe Dumnezeu, dar pe fratele sau il uraste, mincinos este. Ca cel ce iubeste pe Dumnezeu, acela si pe fratele sau il iubeste. Iar cel ce nu iubeste pe fratele sau, nici pe Dumnezeu nu-L iubeste, dupa cum zice Apostolul Ioan. Cel ce scarbeste pe fratele sau, pe Dumnezeu Il scarbeste. Ca zice: "Nu scarbiti pe Duhul Sfant cu Care sunteti pecetluiti". Si iarasi, pentru dragoste, zice: "Ceea ce ati facut unuia dintre acestia mai mici frati ai Mei, Mie ati facut". Deci, s-a aratat, in cele mai sus - zise, ca cel ce face spre bucuria fratelui sau, lui Dumnezeu ii face spre bucurie.
Aceasta, dar, stiindu-o, fratilor, ca prin acestea suntem placuti lui Dumnezeu, daca nu dispretuim pe aproapele nostru, apoi si noi cu toata puterea sa ne silim sa facem spre placere fratilor si sa nu le dam pricini din care ei sa fie scarbiti, ca primita la Dumnezeu sa fie rugaciunea noastra, ca o jertfa fara prihana.
Intru aceasta zi, cuvantul lui Cosma preotul, despre monahii care umbla in voiele lor si nu voiesc sa fie impreuna cu fratii si sa slujeasca ostenelile manastirii.
Sunt unii monahi care intra si se vara in chilii inchise, sa implineasca voile lor acolo, hranindu-se ca mistretii, traiesc in pesteri si de cele ce li se aduc lor se bucura. Si pentru aceasta, fug de asezamantul manastirii, nevrand sa se osteneasca, nici sa se supuna egumenului, neprimind sa petreaca cu smerenie, impreuna cu calugarii, nici o zi, vrand pe pamant sa fie ei cinstiti. Ei pun randuieli si legi femeilor si cu marturisirea leaga si desleaga nepriceputii, ei insisi avand trebuinta de deslegare de la altii. Si intaltarea de minte, cea mai urata lui Dumnezeu si cea mai spurcata, aceea petrece intru dansii. Ca se socotesc a fi mari si sfinti, iar pe toti oamenii ii cred mai prosti decat dansii, numai ei singuri socotindu-se ca plac lui Dumnezeu.
Si acolo sezand, randuiesc casele altora, iar de casa lor, manastirea, cu nebunie fug. Randuiesc tocmeli si cumparari multe si castigare de averi si de case randuiesc si multe alte nebunii se afla la dansii. Isi fac nume vestit si scrisori trimit la toti, ostenindu-se si poftind ca sa se instiinteze de s-ar putea pana si in alte tari. In acest fel este diavolul cel cu rau mestesug, ca pe toti ii intoarce de la calea cea dreapta, la voile sale. Incat se implineste proorocia lui David, care zice: "Toti s-au abatut, impreuna netrebnici s-au facut, nu este cel ce face bine, nu este pana la unul." Ca acestea s-au scris pentru cei rai, care fara de lege si fara de randuiala vantura lumea si toate cetatile si, care, uitand invataturile Apostolului Pavel, mananca intru lenevire paine straina si zilele lor rau isi petrec.
Intru aceasta zi, cuvant pentru Tobit cel milostiv, care a fost in Israel.
A fost un om in Israel, Tobit, milostiv si cucernic si multa sarguinta avea spre ingroparea iudeilor celor morti, in vremea robiei asirienilor si, clevetit fiind la imparatul Sanherib, a scapat. Deci, a adormit, odinioara, sub zid, dinafara de cetate, precum adesea se intampla. Si, dormind el, cand a deschis ochii, pasarile zburand pe deasupra lui, i-au lasat necuratie in ochi si a facut albeata.
Deci, era in muntele Ecbatana o fecioara, rudenie a lui, Sara cu numele, care fusese maritata dupa sapte barbati, dar toti fusesera omorati de un drac cu numele Asmodeu, inainte de a se uni ei ca soti cu ea. Si s-a rugat lui Dumnezeu fecioara si i-a trimis Dumnezeu ei ajutor pe ingerul Rafael.
Ca Tobit cel orb a zis fiului sau, Tobie cu numele, sa nu-si ia femeie din alta parte, fara numai din semintia si din neamul lor, dupa lege. Si i-a dat lui si o scrisoare pentru zece talanti, zicandu-i: "Cand erai prunc i-am dat lui Gabel, din cetatea Raghes a Mezilor, acesti bani spre pastrare. Drept aceea, sa cauti sa te duci la dansul, ca sa iei de la el talantii ce i-am dat si-i vei da lui scrisoarea si banii sa-i aduci degraba." Iar tanarul isi cauta tovaras, ca nu stia calea si a aflat, cu voia lui Dumnezeu, pe ingerul Rafael, stand ca un om si l-a tocmit. Ca zicea Rafael ca stie calea si adeseori umbla pe ea, iar numele a spus ca-i este Azaria, fiul marelui Anania si zicea: "Iata sunt gata sa merg cu tine."
Deci, venind ei la raul Tigrului, tanarul s-a pogorat la rau ca sa-si spele picioarele sale si, iata, un peste mare a iesit ca sa-l inghita pe el. Tobie s-a inspaimantat si a strigat cu glas mare si a zis: "Stapane, ma inghite pe mine pestele." Iar ingerul i-a zis: "Apuca-l de ureche si-l trage pe el la tine." Si l-a tras pe el la uscat. Si i-a zis lui, iarasi ingerul: "Prinde pestele si, spintecand pantecele lui, sa-i iei rarunchii, inima si fierea si sa le pastrezi pe ele." Iar tanarul l-a intrebat: "La ce trebuinta folosesc acestea?" Iar ingerul i-a zis: "Cu rarunchii si cu inima, cadind si afumand, vei gonii dracii, iar cu fierea vei tamadui albeata de pe ochi."
Sursa:
http://www.ortodoxism.ro/proloagele/decembrie/Proloage10Dec.shtml
http://www.e-icoane.ro/index.php?categoryid=41&p2000_sectionid=29&p2000_imageid=1258
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu