Întru această lună martie, în 31 de zile, pomenirea Sfântului, sfinţitului Mucenic Ipatie, făcătorul de minuni, episcopul Gangrelor (sec. IV).
Acest mare plăcut al lui Dumnezeu, Ipatie, episcopul Gangrelor, din Paflagonia, a fost unul din cei 318 Sfinţi Părinţi de la întâiul Sinod cel a toată lumea, care s-a ţinut la Niceea (325), în vremea Sfântului Împărat Constantin (324-337), osândind rătăcirea lui Arie şi întărind credinţa cea adevărată în Sfânta Treime, statornicită de Mântuitorul, propovăduită de Apostoli şi pecetluită cu sângele Mucenicilor. Şi a trăit el până pe timpul împărăţiei lui Constanţiu, fiul marelui Constantin. Înarmat din tinereţe cu înţelepciunea Sfintelor Scripturi, fericitul Ipatie se nevoia cu faptele bune plăcute lui Dumnezeu şi propovăduia neîncetat dreapta credinţă păstoriţilor săi, făcându-se vestit prin semnele minunate ce lucra Dumnezeu printr-însul, ca unul ce era cu totul plin de Duhul Sfânt, încât însuşi împăratul Constanţiu îl cinstea şi-l preţuia, ca unul ce avusese mult folos de la dânsul. Odată, însă, pe când fericitul Ipatie se întorcea din Constantinopol la cetatea sa, Gangra, o ceată de eretici novaţieni hotărâseră să-l piardă pe cela ce se arătase stâlp neclintit Bisericii lui Hristos. Ca nişte tâlhari l-au pândit, ca nişte fiare sălbatice s-au repezit asupra Cuviosului episcop şi l-au lovit de moarte, străpungându-i trupul cu suliţele şi umplându-l de răni; apoi, l-au aruncat într-o prăpastie, pradă păsărilor şi sălbăticiunilor. Zvârcolindu-se în durerile morţii, Cuviosul Ipatie şi-a adunat puterile şi s-a rugat, cum se rugase şi altă dată Sfântul Arhidiacon Ştefan, spre iertarea şi îmblânzirea ucigaşilor lui. Dar, pe când se ruga, o femeie din ceata lui Arie, luând o piatră ascuţită, i-a zdrobit capul Cuviosului episcop şi l-a lăsat mort, iar trupul său a fost ascuns în şura de paie a unui gospodar din apropiere. Deci, aflând de aceasta, creştinii din Gangra au venit şi au luat trupul Sfântului, ca unul care prin binefacerile şi sfinţenia vieţii lui câştigase dragostea păstoriţilor săi, şi cu multă cinste, şi cu mare alai şi jale, ca pe un Mucenic al dreptei credinţe, au îngropat sfintele lui moaşte. Şi multe minuni şi tămăduiri s-au arătat acolo, cu darul lui Hristos, oamenilor ce veneau cu credinţă la mormântul Sfântului. Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
care asupresc pe cei mici şi despre milostenie
Anastasie
împăratul, căzând în erezia lui Eutihie, a izgonit pe Ilie patriarhul din
scaunul Ierusalimului şi pe Flavian, arhiepiscopul Antiohiei, după Sinodul din
Calcedon. Şi l-a surghiunit pe Ilie la Aila, iar pe Flavian la Petra. Deci,
într-o zi, amândoi patriarhii au trimis veste unul la altul, zicând: "Să
mergem dar, să ne judecăm cu dânsul înaintea lui Dumnezeu. Pentru că Domnul
Însuşi a zis: "Eu sunt Cel ce judec cu dreptate şi nu Mă sfiesc de faţa
omului." " Şi, după două zile, s-au mutat amândoi patriarhii la
Dumnezeu. Deci, acestea ştiindu-le voi, puternicilor, să nu faceţi nedreptăţi
celor neputincioşi, ca să nu vă dea pe voi lui Dumnezeu şi acolo cumplit să
fiţi osândiţi. Pentru că s-a zis: "Viermele nu va muri şi focul nu se va
stinge pentru cei ce nu judecă după dreptate şi jefuiesc averile străinilor şi,
cu mândria cea mare înălţându-se, nu-şi aduc aminte de ziua morţii." Că în
ceasul acela, omul s-ar lipsi, bucuros, de toată bogăţia lumii acesteia, numai
să scape şi să nu i se despartă sufletul de trup, pentru că moartea păcătosului
cumplită este. Iar de vă sculaţi din pat şi din boala morţii, apoi, iară vă
apucaţi, asuprind şi mai rău casele săracilor jefuiţi după nedreptate judecaţi,
vă făţărniciţi şi cu silă luaţi, pe sărac nu-l miluiţi, pe cei scăpătaţi nu-i
ajutaţi. Oare, ce adunaţi? Nu ştiţi că, venind moartea, toate acestea pier? Că
a Domnului este stăpânirea şi căruia voieşte, aceluia o şi dă. Cuviosul Savarie
a zis aşa: "Dacă posteşti, iar milostenie nu faci, acesta nu se numeşte
post, ci, mai amar şi mai rău eşti decât cela ce se prea satură şi se îmbată şi
se îngraşă. Şi încă ce zic, numai de post, că, chiar şi fecioria nu-ţi vei păzi
curată, afară de cămară de mire vei rămâne, neavând milostenie. Mare este
fecioria, şi chiar şi în Legea nouă, la mare cinste a pus-o Domnul, dar chiar
fecioarele au rămas afară, de vreme ce milostenie nu au avut. Că nimeni nu va
putea câştiga mila fără de milostenie şi în lume nimeni nu trăieşte fără de
ea." Că şi cei ce lucrează cu palmele şi ostaşii şi lucrătorii de pământ
şi negustorii, toţi slujesc aproapelui şi aceasta mare facere de bine este. Iar
a trăi pentru sine singur şi pe ceilalţi a-i trece cu vederea, urât este lucrul
acesta şi străin de creştinătate. Că dacă voieşti să fii bogat în veacul viitor,
apoi fii sărac aici, risipeşte aici, ca să aduni acolo. Că nici semănătorul
n-ar aduna, dacă, mai întâi, n-ar risipi. Pentru ce, dar, nu dai şi tu celor ce
au trebuinţă? Zici: "O casă de copii îmi stă înainte şi voiesc să-i las pe
dânşii îndestulaţi." Însă de voieşti să-ţi laşi copiii îndestulaţi,
bogaţi, lasă-le lor, mai bine, pe Dumnezeu datornic. Că dacă tu, mai înainte de
moarte apucând, vei da averea ta lui Dumnezeu împrumut, atunci multă răsplată
le va fi copiilor, că prin ea, Dumnezeu dator le este, ca mai mult să-i
iubească. Deci, dacă voieşti ca să-L ai pe El prieten, mai înainte, să-L faci
pe El datornic. Că nici un om care dă împrumut, având datornic, nu se bucură
atâta, pe cât se bucură Dumnezeu, fiind datornicul tău. Deci, pentru ce dai oamenilor
averea spre păstrare, când Hristos stă gata a o primi, voind cu şi mai multă
dobândă să-ţi dea împrumutul? Că din mâinile Lui nimeni nu o va răpi. La
oameni, adică, de-ţi va păzi cineva averea ta, plată cere de la tine. Iar
Hristos, pentru păzire, îţi dăruieşte ţie mai multă plată. Pentru aceasta îţi
porunceşte ţie Dumnezeu, ca averea ta să o dai celor ce au trebuinţă, ca să
ţi-o păzească. Că până o ţii singur nu fără teamă, o păstrezi; te temi, ca să
nu o ia cineva de la tine, vecinul clevetitor sau tâlharii sau moartea să te
ajungă. Iar de o vei împărţi la săraci, "Eu," zice Domnul, "ţi-o
voi păzi cu întemeiere. Pentru că, vrând să ţi-o dau," zice Domnul,
"o iau de la tine. Ci, ca mai multă în veacul viitor, în viaţa cea neîmbătrânitoare,
să ţi-o dau ţie, spre bucuria cea fără de sfârşit. Amin."
Un pustnic, aflând pe un om îndrăcit, care nu putea să postească, s-a rugat lui Dumnezeu să se mute la dânsul dracul şi acela să se slobozească. Şi l-a ascultat pe el Dumnezeu şi a intrat dracul în pustnic, depărtându-se de la omul acela. Iar pustnicul, de dracul fiind îngreunat, răbda în post şi în rugăciune şi zdrobindu-se în nevoinţă. Şi după puţine zile, mai mult, pentru dragostea lui, a gonit Dumnezeu pe dracul şi de la dânsul.
Un monah avea în grija sa pe un alt monah, care era într-o chilie departe, la zece mile. Deci, i-a zis lui gândul: "Cheamă pe fratele, să vină să ia pâine." Şi iarăşi a socotit: "De ce pentru pâine să supăr eu pe fratele meu, să vină la mine, zece mile? Mai bine să o duc eu.". Şi, luând-o, s-a dus la el. Iar mergând, s-a lovit cu piciorul de o piatră şi, rănindu-i-se degetul, curgea sânge mult. Iar el de durere a început să plângă şi îndată a venit la el îngerul, zicând: "De ce plângi?" Iar el, arătându-i rana, a zis: "Pentru aceasta plâng." Zis-a îngerul: "Nu plânge pentru aceasta, că paşii pe care-i faci, se numără pentru Domnul şi spre mare răsplătire înaintea feţii lui Dumnezeu se fac." Atunci pustnicul, mulţumind lui Dumnezeu, călătorea bucurându-se. Şi venind la fratele, i-a adus pâinile. Şi i-a povestit lui iubirea de oameni a lui Dumnezeu şi, dându-i pâinea, s-a întors. Iar a doua zi, luând iarăşi pâine, se ducea, la alt monah, s-o dea. Şi s-a întâmplat atunci, că venea şi acela la el şi s-au întâlnit pe cale amândoi. Deci, a zis cel ce mergea către cel ce venea: "O comoară aveam şi ai căutat să mi-o prădezi." Iar acela a zis lui: "Au doară, uşa cea strâmtă, numai pe tine te încape? Lasă-ne şi pe noi să venim împreună cu tine." Şi, îndată vorbind ei, li s-a arătat îngerul Domnului şi le-a zis: "Osteneala voastră s-a suit la Dumnezeu, ca un prinos cu bună mireasmă." Dumnezeului nostru slavă, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Cuvânt la învierea lui Hristos, al celui între Sfinţi,
Părintelui nostru Dimitrie mitropolitul
"Pe Iisus, Îl vedem încununat cu slavă şi cu cinste, din pricina
morţii pe care a suferit-o"(Evr. 2, 9). În ziua cea trecută, a patimilor
Domnului, am văzut pe Hristos Mântuitorul nostru, fără de slavă şi fără de
cinste, aşa cum grăia Isaia despre Dânsul: "Şi l-am văzut pe El şi nu avea
chip, nici frumuseţe, ci chipul Lui era necinstit şi mai defăimat decât al
tuturor fiilor omeneşti", iar acum, întru luminatul praznic al Învierii
Lui, vedem împreună cu Sfântul Ioan Teologul, slava Lui, ca slava Unuia născut
din Tatăl, plin de har şi de adevăr, iubiţii mei ascultători. Întru acea vreme
Domnul nostru Iisus Hristos a fost încununat cu spini, spre batjocură, iar
acum, spre slava Sa, primeşte flori pe preacuratul Său cap, nevestejiţii
trandafiri de laudă. Întru acea vreme, cu cei fără de lege s-a socotit, iar
acum este Dumnezeu în mijlocul poporului Său, pe care L-a răscumpărat cu scump
sângele Său şi din iad l-a slobozit. Că, Domnul, în mijlocul adunării Sfinţilor
Săi, S-a arătat, zicând: "Eu sunt cu voi." Întru acea vreme, mulţi
trecând, Îl batjocoreau pe El, iar acum, în numele cel Sfânt al Lui, se închină
tot genunchiul, al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de
dedesubt. Întru acea vreme, a fost bătut peste spate, peste obraz şi chinuit
până la moarte, că, spânzurându-L pe lemn, L-au omorât. Iar acum, El a omorât
moartea şi pe diavolul. Că scrie: "Unde-ţi este, moarte, boldul? Unde-ţi
este, iadule, biruinţa?" Întru acea vreme, Dătătorul nostru de viaţă era
mort, iar acum viu este Domnul şi binecuvântat Dumnezeu. Întru acea vreme,
soarele pe cer, la amiază s-a întunecat, iar acum, din mormânt, Soarele
dreptăţii, cel frumos, nouă ne-a răsărit. Şi vedem, împreună cu Apostolul, pe
Iisus, că, pentru primirea morţii, cu slavă şi cu cinste S-a încununat. Iar noi
aici, cercetând în scurt, vedem că altă cale nu este, către veşnica slavă şi
cinste, fără numai prin multe pătimiri. Că Însuşi Începătorul vieţii noastre,
Hristos se cuvenea, prin pătimiri, a Se sfârşi. Întru această puţină vreme, să
ne înălţăm mintea noastră către cer, lăsând toată grija cea lumească. Şi să
privim, ca printr-o oglindă, prin descoperirea Sfântului Ioan Teologul. Şi să
auzim ce se lucrează în cer. Că eu aud acolo o oarecare tulburare făcându-se,
ca un glas de tunete tari şi glas de ape al îngerilor celor mulţi - că era
numărul lor mii de mii -, împrejurul Tronului şi al celor patru fiinţe şi al
bătrânilor, un glas zicând: "Poruncesc la toate zidirile, în cer şi pe
pământ şi sub pământ şi în mare, ca să se pregătească mulţumire şi închinăciune
pe robii Feţei împărăteşti, ce stă pe Scaunul cel dumnezeiesc." Să vedem,
dar, noi, cine împărăţeşte pe Scaunul cel dumnezeiesc? Mie mi s-a părut că Leul
va lua împărăţia. Că se zice: "Iată Leul, cel ce este din seminţia lui
Iuda, a biruit." Şi celui ce biruieşte, zice Dumnezeu, îi voi da să stea
pe Scaunul Meu. Dar nu văd, pe Scaunul lui Dumnezeu, pe Leu. Deci, are să ia
împărăţia, negreşit, Vulturul, cel ce-şi acoperă cuibul său şi peste puii săi
se va îndura, că şi-a întins aripile sale şi i-a luat pe ei şi i-a ridicat pe
umerii săi. Dar, nici pe Vultur nu-l văd pe Scaun. Atunci, cine este în acest
fel, Cel ce primeşte acea dumnezeiască şi împărătească cinste, Căruia are a se
închina toată zidirea cea de sus şi cea de jos? Privind, iată, văd pe Mielul
împărăţind - Miel înjunghiat, şi aud mii de mii zicând cu glas mare:
"Vrednic este Mielul, Cel înjunghiat, să ia puterea şi bogăţia şi tăria şi
înţelepciunea şi cinstea şi slava şi binecuvântarea." Deci, să luăm
aminte, că Unul şi acelaşi Hristos este şi Leu şi Vultur şi Miel. Leu, că a
biruit lumea şi că moartea şi iadul a stricat, Vultur, că pe sufletele
sfinţilor le-a ridicat pe aripile Sale şi pe umerii Săi şi i-a scos pe ei din
iad, Miel, că a pătimit pentru toţi. Însă, când a voit a împărăţi, a împărăţit
nu cu înfăţişarea leului, nici cu cea a vulturului, ci cu înfăţişarea Mielului,
Celui înjunghiat, ca să arate că, pentru cununa Împărăţiei Cereşti şi a
veşnicei slave, nu este altă cale, în afară de calea pătimirii Celui
înjunghiat. Şi, dintre pământeni, cine voieşte ca acolo să afle cunună, să-şi
rănească inima sa prin umilinţă, să-şi înjunghie patimile sale prin omorâre şi
greu să pătimească în ostenelile pocăinţei. Căutând spre cele cereşti, să
privim şi Raiul, care, aşa cum este scris în descoperirea Teologului, pe lângă
alte minunate şi nepovestite frumuseţi, are şi această mică frumuseţe, că porţile
care sunt în număr de douăsprezece, sunt mărgăritare. Pentru care, oarecine
mărturiseşte, zicând că, în visul nopţii, de i se arată cuiva mărgăritar,
atunci, însemnează lacrimi. La aceasta se uneşte şi Sfântul Ioan Gură de Aur,
zicând: "Ochii lui David cu ploi de lacrimi erau înfrumuseţaţi, ca şi cu
nişte mărgăritare." Mă minunez că, dacă mărgăritarele sunt semnul
lacrimilor, ele sunt şi semn de plângere. Deci, pentru ce sunt acolo porţi de
mărgăritare, unde nu se arată nimic de lacrimi, nimic de plâns, ci toate sunt
pline de nepovestită bucurie? Eu, cercetând, am cunoscut că dacă acolo se va
sili cineva să intre, prin acele porţi nu va putea prin altceva, fără numai
prin lacrimi. Văzut-ai că porţile Raiului, cele de mărgăritar, însemnează
mărgăritarul-lacrimă? Şi aceasta să-ţi fie ştiut, că, prin lacrimi, ţi se cade
ţie a intra în Rai şi nu este altfel de intrare în Rai, în afară de lacrimile
cele de mărgăritare. Că lacrimile se fac din sfărâmarea inimii, iar sfărâmarea
inimii din întristarea cea pentru păcate şi din greaua pătimire pentru
Dumnezeu. În acest fel este calea spre odihna Raiului. Dar, să ne întoarcem
către cele de jos şi să trecem prin părţile Egiptului, să pomenim acolo despre
cele de demult lucrări ale cinstitului Iosif. Că Domnul, pe Iosif cel prea
frumos, în Egipt pregătindu-l spre scaunul şi cununa împărătească, oare ce fel
de cale spre acea slavă şi cinste i-a pregătit? Cu adevărat, cale de spini,
strâmtă, plină de nevoinţe, cu năpraznică năpastă, temniţă întunecoasă, lanţuri
grele, goliciune, foame, lipsa celor de nevoie. Lungă era acea cale, legătură
de multă vreme. Că a smerit în cătuşe picioarele lui şi prin fier a trecut
sufletul lui. După aceea, după destulă şi multă vreme a pătimirii, a trimis
împăratul şi l-a slobozit pe el şi l-a pus stăpân casei lui şi domn peste toate
averile sale. Cumplită cale către cinstea împărătească! Iosif acela era, mai
înainte, închipuire a Patimilor Domnului nostru. Şi cum şi în ce fel Domnul
nostru a pătimit, mai înainte de a lua împărăţia, peste toată făptura, nu
trebuie multe a spune, celor ce bine le ştiu. Dar, eu mă duc spre plimbare în
grădina lui Solomon, ca să iau seama ce se lucrează acolo. Văd că Mirele Ceresc
se răcoreşte acolo, logodindu-şi Lui mireasă, cum se zice de obşte de către
pământeni, pe Biserica Sa, pe care a răscumpărat-o cu sângele cel scump al Său
şi zic, chiar, pe tot sufletul fiecărui creştin l-a răscumpărat. Pe acea
mireasă iubind-o mai mult decât sufletul Său, a numit-o pe dânsa crin. Ca şi
crinul în spini, aşa este mireasa Mea. Eu voi lua seama unde Acel mire ceresc
va pune crinul Său, pe iubita Sa mireasă, în grădină Sa, Mie mi se pare că o va
pune la un loc larg, între alte flori bine mirositoare. Iar El a pus crinul Său
între spinii cei ascuţiţi, ca un crin în spini, precum este cea de aproape a
Mea, în mijlocul fecioarelor. Aici, dar, o bine-credincioşilor ascultători, să
gândim pentru ce Mirele Ceresc, pe crinul Său, pe mireasa Sa, o voieşte să fie
în mijlocul spinilor. Crin între spini? Când a sădit Raiul spre răsărit, l-a
împrejmuit pe el cu pomi roditori, pomi bine înfrunziţi. Ierusalimul cel Nou,
care s-a arătat Sfântului Ioan, întru descoperire, că venea din cer, era
împrejmuit cu zid de pietre scumpe de iaspis, de safir, de smarald, de topaze,
de iachint, având porţi de mărgăritare, fiecare poartă dintr-un mărgăritar. Pe
via cea roditoare, de care se scrie în Evanghelia de la Matei, a înconjurat-o
cu o oarecare îngrăditură aleasă şi cu gard a îngrădit-o pe ea. Iar pe iubita
Sa mireasă, pentru care nici sufletul Său nu Şi-a cruţat pe cruce, o pune pe
pământ întru îngrădire, nu ca grădină a Raiului, nu întru frumoşi pomi
roditori, ci, într-o îngrădire de spini, o păzeşte, ca pe un crin între spini.
Dar, aici, să pomenim şi de parabola cea de demult, de care se scrie în cărţile
Judecătorilor israiliteni, în care toate lemnele, pădurile, livezile, viile,
adunându-se într-o adunare, îşi alegeau lor împărat. Şi, după ce mulţi s-au
lepădat, s-au unit să aleagă pe spin, ca să împărăţească peste ele, şi au zis
către el: "Vino şi împărăţeşte peste noi." Ar fi putut zice cineva
lemnelor: "Ascultaţi, lemnelor, ce vi s-a întâmplat, pe cine alegeţi? Au
nu sunt între voi slăviţi cedrii, preaînalţii finici, bineroditorii măslini şi
alte lemne alese şi aducătoare de folos? Ci, de la spini, ce roadă o să aveţi?
Ce folos va fi vouă? Că Evanghelia pe el nu-l laudă, ci mai vârtos zice:
"Au, doară, din spini aduni struguri?" Dar, ca să nu fie defăimat cu
totul sfatul lemnelor, cel într-o unire, eu le voi lăuda buna socotinţă, şi alegerea.
Că bine au făcut ele, alegându-şi-l lor pe spin de împărat. Că, el, măcar că
este spin, este încununat de trandafir, încât cu toată cumplita lui ascuţire a
spinilor, are a lui firească slavă şi frumuseţe. Şi apoi, când spinul stă
împrejurul livezilor sau al viilor, atunci îngrădirea este gata, păzindu-le de
orice stricăciune. Pentru că de ţepii lui, ca de o armă ascuţită, nu se poate
apropia nimeni. Deci, împărăţeşte tu, spinule, peste lemne, iar voi, prea aleşi
şi preaînalţi copaci, plecaţi-vă vârfurile voastre sub spin, închinaţi-vă lui,
veniţi şi intraţi sub umbra lui. Multele soiuri de copaci închipuiesc tot felul
de sfinţi: cedrul şi finicul, închipuiesc pe cei drepţi, că dreptul ca finicul
va înflori; măslinul cel bine roditor însemnează învăţătorii bisericeşti, care,
cu roadele cuvântului lui Dumnezeu, satură sufletele oamenilor credincioşi, via
însemnează tot poporul cel de obşte, care vieţuieşte după Dumnezeu; via
Domnului Savaot este casa lui Israel. Dar spinul ce însemnează, fără numai de
pătimire? "M-am întors spre chinuire," zice, "când m-a împuns pe
mine spinul." Însemnează mucenicie, primejdii, ca nişte bolduri ascuţite,
necazuri, ca nişte răni de spini. Iar cel ce rabdă, pentru Dumnezeu, toate
acestea, se află ca şi crinul între spini, care sunt pătimirile înseşi, şi
începe a primi părţi din veşnica slavă. Înaltă rânduială este cea a
Proorocilor, înaltă, a Apostolilor, dar nu mai prejos şi a Învăţătorilor, a
Cuvioşilor, a Feciorelnicilor, a Pustnicilor şi a celorlalţi Sfinţi. Însă nici
una din ele n-a primit desăvârşirea, fără a ei pătimire. Că tuturor acestor
rânduieli, chip S-a făcut Domnul nostru Iisus Hristos, care venind pe pământ,
către oameni, S-a arătat în mulţimea sfinţilor şi nu S-a încununat cu slava
împărăteştii cununi, până n-a străbătut, mai întâi, rânduiala pătimirii. Că
prooroc era, spunând mai dinainte cele ce erau să fie, despre dărâmarea
Ierusalimului şi despre judecata zilei celei înfricoşătoare. Era apostol,
pentru că de la Dumnezeu Tatăl a fost trimis, umblând şi propovăduind pretutindenea.
Era doctor fără de plată, că tot poporul căuta să se atingă de El şi să se
tămăduiască de neputinţele sale. Era mare făcător de minuni, că învia morţii.
Dar nu aici Şi-a întărit El cununa slavei şi împărăţiei sale. Dar unde? În
rânduiala pătimirii, întru cununa de spini, întru vărsarea sângelui Său, că aşa
se cuvenea a pătimi Hristos, ca să intre în slava Sa. Şi aşa vedem pe Hristos,
pentru pătimirea morţii, cu slavă şi cu cinste încununat. O, iubiţilor
ascultători, dacă Hristos, Domnul nostru, Care, voind să intre întru a Sa
slavă, în aşa fel a trebuit a pătimi, ce ne rămâne nouă? Ce fel de osteneli, ce
fel de nevoinţă ne trebuie nouă, celor ce voim a intra, nu întru a noastră, ci
întru cea străină slavă? Întru cea străină, da, pentru că ne-am înstrăinat de
dânsa, prin păcatele noastre, că din pântecele mamei noastre, noi, păcătoşii,
ne-am înstrăinat... Dar nu voiesc, în sărbătoarea cea de bucurie, cu
nemângâietoare cuvinte a tulbura dragostea voastră, ci, vă doresc a vă bucura,
pentru Hristos Cel înviat şi strig ca David: "Aceasta este ziua pe care a
făcut-o Domnul, să ne bucurăm şi să ne veselim întru dânsa." Amin.
Sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu