Luna august in 31 de
zile: pomenirea punerii in sfanta racla a cinstitului Brau al Preasfintei de
Dumnezeu Nascatoarei, in cinstita ei casa din Constantinopol, si a minunii ce
s-a facut atunci, acolo.
Inca din cele dintai timpuri, crestinii au
aratat multa evlavie pentru orice fel de lucruri, care au avut vreo legatura cu
Mantuitorul Hristos, cu Maica Domnului sau cu Sfintii Sai (Fapte 19, 12). Ei au
pastrat cu scumpatate asemenea semne sfinte si le ascundeau cu grija in vremuri
de restriste. Multe s-au pierdut si pierdute au ramas pana in ziua de astazi,
dar, altele s-au aflat si, in vremuri de liniste, au fost asezate in locuri de
cinste, iar, uneori, s-au ridicat biserici pentru pastrarea si cinstirea lor.
Asa s-a intamplat, bunaoara, cu
"Vesmantul Maicii Domnului" cu "cinstitul ei Omofro", cu
Braul Maicii Domnului", cu moastele a sute si mii de Mucenici si cu atatea
altele, de acest fel, aducatoare aminte despre cei ce au marturisit, de-a lungul
vremurilor, credinta noastra veche si mereu noua, in Iisus Hristos, Domnul
nostru.
Cinstitul Brau al Preacuratei Maicii lui
Dumnezeu, pe care-l pomenim astazi, a fost adus, de la Ierusalim, la
Constantinopol, asezat intr-o racla de aur, cu pecetluire imparateasca, si a
fost pus in biserica pe care dreptcredinciosul imparat Teodosie cel Tanar o
zidise, cu hramul Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, la locul ce se numea
Halcopratia, adica targul de arama. Dupa
multi ani, pe vremea imparatiei lui Leon cel Intelept (886-912) sotia acestuia,
Zoe imparateasa, era suparata de duhul cel necurat, iar imparatul si rudeniile
lui erau in mare mahnire si se faceau multe rugaciuni catre Dumnezeu, pentru
imparateasa, care patimea. Si i s-a aratat ei o dumnezeiasca vedenie,
spunandu-i ca, daca se va pune pe dansa Braul Preasfintei Nascatoare de
Dumnezeu, va lua tamaduire.
Imparateasa a spus acest vis barbatului
sau, imparatului Leon, iar el, a rugat, indata, pe patriarh pentru aceasta. Si,
dezlegand pecetea, au deschis racla si s-a aflat, intreg, cinstitul Brau al
Preacuratei, intru nimic vatamat de trecerea vremii. Si l-au sarutat pe el cu
evlavie. Iar, cand petriarhul l-a intins deasupra imparatesei, aceasta, indata
a scapat de chinuirea diavoleasca si a castigat tamaduire desavarsita de boala
ei. Atunci, toti, cu bucurie, au preamarit pe Hristos Dumnezeu si pe Preacurata
Maica lui, cantand cantari de multimire. Iar cinstitul Brau, fiind pus in
aceeasi racla de aur, a fost pecetluit cu pecete imparateasca. Si s-a asezat
praznuirea de astazi, in cinstea Binecuvantatei Nascatoare de Dumnezeu, spre
aducerea aminte a minunii ce s-a facut atunci de sfantul sau Brau, cu darul
Preacuratei si cu milostivirea Celui ce S-a nascut dintr-insa, al lui Hristos,
Dumnezeul nostru. Dumnezeului nostru
slava!
Intru aceasta zi,
pomenirea innoirii bisericii Preasfintei de Dumnezeu Nascatoarei, de la Neoria.
Pe vremea imparatiei lui Mihail si a
Teodorei, dreptcredinciosii imparati (1051-1055), un oarecare patrician, cu
numele Antonie, avea in Constantinopol o casa
cinstita, in curtea ce era alaturi de Neoria. De asemenea, el avea o
biserica slavita, a Preasfintei de
Dumnezeu Nascatoarei, careia imparatii luptatori impotriva icoanelor ii luasera
podoabele, scotand sfintele icoane si insemnand numai cruci in locul lor. Deci,
patricianul acesta, facand, din nou, icoanele bisericii, cum se cadea, a zidit
si o baie, foarte mica, dedesuptul bisericii, pentru trupeasca lui odihna. Dar
deasupra acelei bai se aducea pururea preamarire lui Dumnezeu. Pentru aceasta a
umbrit intr-insa darul Preasfantului Duh, pentru Preacurata Maica a Domnului
nostru Iisus Hristos, si au inceput a se face multe tamaduiri, de multe feluri
de boli. S-au strans si unii iubitori de Dumnezeu si au cerut de la patrician
sa faca imbaierile, o data pe saptamana, pentru fratii cei intru Hristos si,
mai ales, pentru cei bolnavi; si primind invoirea, faceau aceasta, cu credinta,
si se vindecau. Deci, murind patricianul, a lasat baia aceea si biserica pe
seama celor ce erau oameni iubitori de Dumnezeu, spre mantuirea lui
sufleteasca. Dar acestia, fiind saraci si neavand nici apa de ajuns, nici alt
venit, incetul cu incetul, grijea lucrarii se parasea si, nevrand nimeni
dreptul sa o lase altcuiva, a ramas neingrijita. Iar baia, jefuind-o unii si
altii de podoabele pe care le avea, lucrul a incetat cu desavarsire. Iar sfanta
biserica, vindecatoare a celor bolnavi, in care facea slujba un preot, care,
din dumnezeiescul dar, slujea acolo, avea din destul, cele de trebuinta hranei.
Deci, fericitul imparat Roman, facandu-si palatul imparatesc si trebuindu-i
multe materiale la lucrul palatelor, instiintandu-se de aceasta casa a
Nascatoarei de Dumnezeu, ca are multe materiale de folos, a pus gand sa o
strice. Dar Nascatoarea de Dumnezeu purta de grija impotriva celor ce gandea
imparatul. Si, in noaptea aceea, s-a aratat celui care era ispravnic asupra
lucrarilor, precum si unui tanar, ruda cu ispravnicul, si le-a zis,
ingrozindu-i, sa nu cuteze nicidecum a-i darama casa ei, cea de la Neoria. Iar,
daca s-a facut ziua, tanarul a spus mamei ispravnicului visul sau si a auzit si
imparatul, care, indata ce a aflat, a zis cuvantul acesta: "Nu vreau sa
supar pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, ci, inca, voi innoi casa aceea cu
cele de trebuinta". Asa incat, in loc sa o strice, oamenii care au fost
trimisi au curatit baia, cu toata grija, si au innoit-o. Deci, terminandu-se
toate lucrarile si facandu-se baia mai mare, au incalzit-o, iar imparatii
Roman, Constantin si Hristofor s-au imbaiat intr-insa si bucurandu-se, au
intarit acea baie, cu hrisov de danie, pe care s-o poata lua in fiecare an. Si
au daruit-o unei manastiri, ca monahii manastirii aceleia sa poarte grija de
baie si de biserica Nascatoarei de Dumnezeu. Iar minunile ce s-au facut in acea
biserica a Nascatoarei de Dumnezeu, le vom lasa deoparte, povestind doar una
din minunile ce s-au facut in vremea noastra.
O femeie vestita a cazut in boala grea. Si,
chinuindu-se cu nesuferite dureri, nimic nu a folosit, de la doctori. Dar,
auzind de minunile ce se faceau la biserica de la Neoria, a Preasfintei
Nascatoarei de Dumnezeu, s-a dus si ea acolo. Si, ramanand acolo cateva zile si
petrecerea fiindu-i nefolositoare, era mereu bantuita de boala. A iesit, deci,
si s-a dus la biserica Nascatoarei de Dumnezeu, cea din Vlaherna si, cazand la
pamant, se ruga zicand: "Miluieste-ma, Maica lui Hristos Dumnezeu, ca am
alergat la tine, fiind lipsita de orice ajutor omenesc." SI, ramanand
acolo noua zile, in ziua cea din urma, i s-a aratat o Doamna preacinstita,
zicandu-i: "O, femeie, ce strigi catre mine, neincetat?" Iar ea a zis
catre dansa: "O, Stapana, stiu ca, pentru pacatele mele, ma chinuiesc,
dar, mai stiu noi pacatosii, Fiul tau si Dumnezeul nostru S-a pogorat din cer
si S-a facut om, nascandu-Se din pantecele tau, drept aceea, am alergat la
tine, ca sa aflu mila, eu ticaloasa." Iar Nascatoarea de Dumnezeu a zis
catre dansa: "Du-te la lacasul meu cel mic, de la Neoria, si acolo iti vei
afla vindecarea." Deci, daca s-a desteptat femeia, a multumit lui Dumnezeu
si s-a dus, in graba, la Neoria. SI, cazand cu rugaciune la Maica lui Dumnezeu,
zicea: "Miluieste-ma Stapana si implineste mila ta catre mine." Si,
dupa ce a zis aceasta, a adormit. Si a vazut, iarasi, pe Nascatoarea de
Dumnezeu, care i se aratase, impreuna cu un barbat frumos, catre care Maica
Domnului a zis: "Iata, femeia cea bolnava, vindeca-i pantecele." Si
acela, indata, atingand-o peste pantece cu varga, ce tinea in mana, s-a facut
nevazut, impreuna cu Nascatoarea de Dumnezeu, care se aratase cu dansul. Deci,
desteptandu-se femeia, a intrat in baie si, spalandu-se, a iesit sanatoasa. Si,
inchinandu-se acelui sfant loc, a tamaiat cu mirodenii, multumind Preacuratei
Stapane de Dumnezeu Nascatoarei, spre slava Celui ce S-a nascut dintr-insa,
Hristos, Dumnezeul nostru. Dumnezeului nostru slava! Dumnezeului nostru
slava!
Intru aceasta zi,
istorisire din Limonar, despre cel dintre Sfinti, Parintele nostru Ghenadie,
patriarhul Constantinopolului.
Despre Sfantul Ghenadie, in cartea care se
numeste Limonar, Parintii Sofronie si Ioan povestesc asa: "Am mers, ziceau
ei, intr-o manastire de obste, care se numea Salama, departe fiind, de
Alexandria, ca la noua stadii. Si am aflat acolo pe doi stareti, care fusesera,
mai inainte, preoti in Constantinopol. Aceia ne-au povestit noua despre
fericitul patriarh Ghenadie, ca era foarte bland si curat cu trupul si
preainfranat. Si a fost instiintat despre un cleric, cu numele Harisie, care
slujea in biserica Sfantului Mucenic Elefterie si care mult gresea. Ca nu numai
intru lenevire si nepurtarea de grija si in necuratie vietuia, ci si cu
talharii se indeletnicea. Deci, chemandu-l pe el patriarhul, il sfatuia prin
cuvinte, cu duhul blandetei, spre indreptare. Dar, vazandu-l petrecand in neindreptare,
a poruncit ca sa fie pedepsit, parinteste, pentru indreptare. Dar acela,
umbland cu totul umbland cu totul neindreptat si prin pedepsire
neintepetindu-se, a trimis patriarhul, pe unul din slujitorii sai, la biserica
Mucenicului, la care slujea Harisie, ca sa se roage Mucenicului, ca, pe
clericul acela, care greseste la biserica sa, sau sa-l indrepteze sau sa-l
desparta de biserica. Deci, trimisul, ducandu-se si stand in biserica in fata
altarului, si intinzandu-si mana spre mormantul Mucenicului, a zis:
"Sfinte Mucenice Elefterie, iti graieste tie Ghenadie patriarhul, prin
mine pacatosul, ca Harisie, care slujeste in biserica ta face multe faradelegi
si sminteli. Deci, tu, sau sa-l indreptezi pe el, sau sa-l desparti de
biserica." Deci, facand aceasta, dimineata l-au aflat Harisie mort. Si, de
aici, se poate vedea cat de placut a fost lui Dumnezeu, si Sfintilor Lui,
fericitul Ghenadie, ca nu in desert a fost cuvantul lui, ce s-a grait catre
Sfantul Mucenic, prin trimisul sau, ci, degraba a fost auzit si cu fapta
implinit. Dumnezeului nostru
slava!
Intru aceasta zi,
cuvant despre milostivul Sozomon, ca celui ce da saracilor milostenie, imprumut
ii da lui Dumnezeu si va lua insutit.
A fost un oarecare om in Ierusalim, cu
numele Sozomon, care, mergand prin cetate, s-a intalnit cu un sarac necajit si,
dezbracand de pe el imbracamintea, i-a dat-o saracului si s-a dus in calea sa.
Insa, aceasta se intampla in vremea secerisului si ziua se pleca spre seara.
Si, adormind el putin, a avut un vis. Si se facea ca era intr-o casa minunata,
in care era multa lumina si tot felul de pomi, cu multe feluri de roade
binemirositoare, incat se plecau ramurile pana la pamant. Si pasarile cantau,
in multe feluri, cantari preafrumoase, neavand tacere, incat se putea auzi
glasul lor de la pamant si pana la cer. Si ramurile se clatinau cu slava mare.
Deci, acestea vazandu-le el, a venit la
dansul un tanar si i-a zis lui: "Vino dupa mine!" Si au mers impreuna,
la un stalp poleit cu aur. Si printr-o ferestruica a vazut niste usi si palate
preaslavite si impodobite cu margaritare de mult pret. Si, privind Sozomon
acolo, iata, au iesit niste barbati cu aripi, din palatele acelea, stralucind
ca soarele si ducand patru lazi. Iar, cand acei minunati ingeri treceau de usi,
a cunoscut Sozomon ca ei mergeau spre dansul. Si, stand, au pus in preajma lui
lazile acelea si asteptau pe cineva, puternic, care sa vina la dansii. Deci,
iata, a vazut Sozomon un barbat frumos, iesind din palatele acelea si a mers la
ingerii care tineau lazile si le-a zis lor: "Aratati omului acestuia ca,
de vreme ce a miluit pe saracul acela, dandu-i lui haina sa, apoi, pentru
dansul, se pastreaza lazile acestea." Si a deschis o lada, din cele de
aur, au si inceput sa scoata camasi si haine imparatesti si le intindeau pe el,
zicandu-i: "Solomon, oare, sunt placute acestea inaintea ochilor
tai?" Iar el zicea: "Eu sunt nevrednic si a privi spre ele."
Si-i aratau lui si alte tesute cu aur si mult pret, cu felurite podoabe si erau
ele, ca la o mie la numar, si i-au zis lui: "Cel ce da saracului insutit
va primi si viata vesnica va mosteni." Apoi, i-a zis lui Domnul ingerilor:
"Tie iti graiesc, Sozomon, iata, cat de multe bunatati ti-am pregatit tie,
pentru o haina, cu care M-ai imbracat pe Mine, vazandu-Ma gol. Mergi, dar, si
mai fa si altele asemenea si se va da tie insutit." Iar Sozomon a raspuns,
fiind cuprins de frica si de bucurie: "Doamne al meu, oare, asa vor lua
toti cei ce fac milostenie la saraci?" Si i-a zis: "Cu adevarat, asa
este. Ca tot cel ce face milostenie, insutit va primi si viata vesnica va
mosteni. Insa iti spun tie si aceasta, sa nu te caiesti pentru milostenie, nici
sa te indoiesti de cel sarac, cand i-ai dat lui ceva, ca nu cumva, in loc de
plata, paguba indoita sa primesti." Deci, dupa ce a auzit acestea,
Solomon, s-a desteptat din somn si s-a minunat in sine de acel infricosator
vis. Apoi, sculandu-se din pat, a zis: "Daca asa mi-a spus mie Domnul,
apoi, voi da saracului si cealalta haina a mea." Si, cealalta noapte a
avut acelasi vis. Deci, sculandu-se, a doua zi, si-a impartit averea sa
saracilor. Si, despartindu-se de lume, s-a facut calugar iscusit. Dumnezeului nostru
slava!
Intru aceasta zi,
cuvant din Limonar, despre talharul Chiriac.
Spunea un iubitor de Hristos despre Chiriac
talharul, ca facea razboi pentru furt, pe la Emaus, acolo unde este cetatea
Nicopolei. Si atat de cumplit era, incat oamenii il numeau lup. Inca, mai avea
impreuna cu sine si pe alti talhari, nu numai crestini, ci si evrei si
samarieni. Deci, odata, ducandu-se oamenii din Nicopole, de la casele lor, la
sfanta cetate a Ierusalimului, in Saptamana cea mare, pentru botezul copiilor
lor, dupa ce i-au botezat, se intorceau la casele lor, ca sa praznuiasca sfanta
zi a Invierii. Si i-au intampinat pe ei talharii, nefiind de fata mai marele
talharilor, Chiriac. Barbatii au fugit, iar, pe femei, prinzandu-le, pe pruncii
de curand botezati i-au aruncat pe pamant. Atunci, cand fugeau barbatii, i-a
intampinat pe ei vataful de talhari si i-a intrebat: "De ce fugiti?"
Iar ei i-au spus lui ceea ce li s-a intamplat. Deci, luandu-i pe ei, Chiriac,
mai marele talharilor, i-a adus la insotitorii sai. Si au aflat pe prunci
aruncati la pamant. Si, afland de cele ce facusera talharii, indata i-a taiat
pe toti cei facusera spurcaciuni. Si a poruncit barbatilor ca sa-si ia pe
copiii lor si sa nu se desparta de femeile lor. Iar, dupa ce a mai trecut
putina vreme, prins a fost insusi vataful talharilor, si a petrecut in temnita
zece ani, si nimeni din domni sau din dregatori nu l-au ucis pe el. Iar, mai pe
urma, i-au slobozit din temnita si spunea el despre sine, folosul celor ce
auzeau: "Pentru copiii aceia, pe care i-am izbavit eu, atunci, am scapat
de moartea cea amara. Pentru ca ii vedeam pe ei, de multe ori, zicandu-mi, sa
nu ma tem, caci ei vor raspunde pentru mine." Si am vorbit eu impreuna cu
dansul, zicea ava Ioan, presbiterul unei manastiri de obste, si acestea ne
spunea noua, slavind pe Dumnezeu, pentru toate cele ce se savarsesc pe Dansul,
pentru ca neuitate sunt facerile de bine, ale tutoror oamenilor Inaintea Lui.
Pentru aceasta, a fost izabavit, si acest
talhar, din legaturi, din temnita si din moartea cea amara, prin Hristos Iisus,
Domnul nostru. Caruia se cuvine slava, cinste si stapanire, impreuna cu Tatal
si cu Sfantul Duh, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Sfarsitul Prologului ce cuprinde
douasprezece luni, iar Celui in Treime slavit, Dumnezeului nostru, slava! Dumnezeului nostru
slava!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu