Pomenirea Sfântului Mucenic Vasilisc
Sfântul Vasilisc era rudenie de sînge cu Sfîntul Mucenic Teodor Tiron. El a fost torturat împreună cu mucenicii Eutropie şi Cleonic. După ce aceştia doi au fost răstigniţi şi după ce au murit, Vasilisc a fost aruncat din nou în temniţă; în timpul acela tocmai se făcea înlocuirea trimisului împărătesc însărcinat cu anchetarea şi torturarea creştinilor, de aceea Sfântul Vasilisc a rămas în temniţă foarte multă vreme. El se ruga cu lacrimi lui Dumnezeu ca să nu-l lipsească de moarte mucenicească. După ce s-a rugat îndelung, însuşi Mântuitorul lisus Hristos a venit la el, i-a făgăduit să-i împlinească dorirea, şi l-a trimis în satul lui spre a-şi lua rămas bun de la mama şi fraţii lui. Când a sosit noul trimis împărătesc, Agrippa, el a poruncit ca Vasilisc să fie rechemat din satul lui de îndată. Pe cînd Vasilisc se afla pe cale dinspre satul lui spre cetatea Amasiei, Stăpânul Hristos a lucrat o minune mare prin mucenicul Său, în urma căreia mulţime mare de oameni au crezut în Hristos. Agrippa i-a poruncit lui Vasilisc să aducă jertfe înaintea idolului lui Apollyon. ,,'Apollyion' însemnează, distrugător,'" a zis Vasilisc, şi, cu rugăciunea săvîrşită cu ardoare în inimă a sfărâmat idolul la pământ, şi a făcut să se pogoare foc din cer care a ars cu desăvârşire capiştea în care se afla. Înspăimântat, Agrippa a atribuit această minune unor puteri vrăjitoreşti pe care le-ar fi avut Vasilisc, şi a poruncit ca mucenicul să fie omorât prin decapitare; în chiar acea clipă el a înnebunit, în nebunia lui, el a s-a dus la eşafodul pe care fusese tăiat Vasilisc, a găsit în ţărână sânge închegat de-al mucenicului, l-a luat, şi l-a pus sub centura cu care era încins şi s-a vindecat pe loc. Venindu-şi în simţiri, el a luat Sfântul Botez. Marinus, un cetăţean din Comana, a ridicat după oarecare vreme o sfântă biserică deasupra moaştelor Sfântului Mucenic Vasilisc, aşezate chiar pe locul execuţiei lui şi mulţi suferinzi de boli cumplite şi-au aflat vindecarea la ele.
Iovan Vladimir cobora dintr-o spiţă princiară din Zahumlie. Bunicul lui se numise Hvalimir, iar tatăl lui Petrislav. Ca rege, el a fost înţelept, milostiv, blînd, feciorelnic şi viteaz. El s-a rugat cu fervoare lui Dumnezeu şi a zidit multe biserici pe care le-a înzestrat din belşug. Cu toate acestea, el a avut de înfruntat necazuri grele, atât dinăuntrul, cât şi din afara regatului: dinăuntru de la eretici şi de la bogomili, iar din afară de la Ţarul Samuil şi Ţarul Vasile care voiau să-l cucerească. Prin intrigă şi trădare Ţarul Vasile l-a prin pe Iovan Vladimir şi l-a aruncat în temniţă. Cum zăcea acolo, s-a înfăţişat înaintea lui un înger al Domnului care i-a vestit că în scurtă vreme îşi va recăpăta libertatea, dar că va muri moarte de mucenic. Ajungând să îl cunoască mai bine, Ţarul Samuil l-a îndrăgit pe Iovan şi i-a dăruit pe fiica lui, Kosara, de soţie. După ce Samuil a murit, pe tronul lui a urcat fiul său Radomir. Dar el a fost omorît de către Vladislav, fratele lui geamăn, care l-a chemat cu vicleşug la curte şi pe cumnatul lui, Iovan Vladimir, spre a-l ucide şi pe el prin tăierea capului în anul 1015. Sfintele moaşte ale lui Iovan Vladimir se păstrează nestricate la mănăstirea lui de lîngă Elbasan. De atunci şi pînă în vremea noastră la ele s-au lucrat nenumărate minuni. În 1925 s-a ridicat o biserică închinată acestui rege
sfânt lîngă Mînăstirea Sfîntului Nahum, căreia în timpul vieţii regele Iovan Vladimir îi fusese un mare binefăcător.
Acest sfânt sinod ecumenic a fost convocat în timpul domniei împăratului Teodosie cel Mare la Constantinopole, la anul 381. Scopul lui principal a fost anatematizarea lui Macedon, ereticul luptător împotriva Duhului Sfânt. Macedon, Patriarh al Constantinopolelui, învăţa mincinos că Duhul Sfînt este o creaţie a lui Dumnezeu, iar nu Persoană Dumnezeiască(Ipostas Dumnezeiesc), şi prin urmare nu este de o fiinţă şi de o închinare cu Tatăl şi cu Fiul, Unul din Sfânta Treime. Macedon a fost dat anatemei la acest sfânt sinod, şi astfel învăţătura despre Duhul Sfînt a fost adăugată Simbolului de credinţă niceean.
Pomenirea Sfântului şi Dreptului Melchisedec, Regele Salemului
Acest mare Melchisedec a fost contemporanul strămoşului nostru Avraam. După cuvintele Sfîntului Apostol Pavel, el a fost rege, preot, şi preînchipuire a Domnului nostru Iisus Hristos.
Cîntare de laudă la Sfîntul şi Dreptul Melchisedec, Regele Salemului
Lui Melchisedec, Regele Salemului, Care îi este neamul ? El rege şi preot a fost Al Celui Preaînalt. El mai mare decît Avraam a fost; El a fost şi rămîne o taină. El pre Avraam a binecuvîntat; Lui Melchisedec, Avraam i-a dat zeciuială din toate. El a fost şi rege şi preot în acelaşi timp, a Domnului Hristos înainte de închipuire. El pacea şi dreptatea a propovăduit; El a fost şi rămâne o taină. Neamul lui şi sfârşitul lui nimeni nu le ştie, nimeni nu ştie lungimea zilelor lui pe pământ. Dar ştiut este că el pe pământ a trăit Pildă de urmat oamenilor. Rege, sfânt şi drept, Acesta a fost Melchisedec: Prooroc şi tip al lui Hristos. Prooroc a fost, fără cuvinte, Ci cu pilda vieţii lui pe pământ. Prooroc a fost, fără cuvinte, Prooroc - întru dreptate şi milă.
Cugetare
Cum de a putut să postească Moise timp de patruzeci de zile? Cum au putut nevoitorii din mănăstiri şi pustiuri să trăiască până la adânci bătrâneţi înfrînîndu-se pururi de la mâncare şi băutură ? Omului trupesc care nu cunoaşte nimic din viaţa duhovnicească, aceste lucruri îi rămîn cu neputinţă de înţeles şi de necrezut. Lucrurile acestea nici nu i se pot demonstra, pentru că ele pot fi înţelese decât doar prin experienţa vieţii. Cînd chinuitorii l-au lipsit pe Sfântul Mucenic Vasilisc timp de trei zile întregi de mîncare şi de băutură, iar în a patra i-au oferit să mănânce, el a refuzat, zicând că nu-i este foame. „Eu m-am îndestulat cu hrană cerească," a zis el, „iar din aceasta pământească, acum nu mai voiesc. Voi vă hrăniţi cu pâine stricăcioasă, dar mie pâine cerească îmi este cuvântul lui Dumnezeu, care mă hrăneşte; pe voi vă bucură băutura de vin, pe cînd pe mine harul Duhului Sfânt; pe voi vă satură cărnurile, iar pe mine postirea; pe voi aurul vă îmbogăţeşte, iar pe mine dragostea lui Hristos; pe voi vă împodobesc hainele, iar pe mine faptele bune; voi sunteţi fericiţi când rîdeţi mult, iar eu când vine la mine Duhul, în rugăciune." Iată fraţilor, bărbat întru care se adevereşte cuvântul Domnului: "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu"(Matei 4: 4).
Să luăm aminte la harul Sfântului Duh Dumnezeu de la Taina Sfântului Botez:• La cum curăţeşte El omul de păcatul strămoşesc;• La cum aduce El omul în comuniune cu libertatea lui Hristos.
Sau nu ştiţi că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt, Care este în voi, pe Care-L aveţi de la Dumnezeu şi că voi nu sunteţi ai voştri ? Căci aţi fost cumpăraţi cu preţ !(I Corinteni 6: 19-20). Dar cum adică, fraţilor, sunt trupurile noastre temple ale Duhului Sfânt ? Ele sunt astfel deoarece am fost cumpăraţi cu preţ. Stăpînul Iisus ne-a cumpărat cu preţul grijilor Sale, a chinurilor Sale şi a suferinţelor Sale, cu preţul morţii Sale. Din cauza acestui preţ noi am fost făcuţi vrednici ca să fim temple ale Duhului Sfânt. Dar, va zice cineva: „Acest preţ s-a plătit demult, iar noi acum trăim cu atîtea zeci de veacuri mai târziu !" Nu are nici o importanţă aceasta, căci preţul nu s-a plătit doar pentru un timp sau pentru o generaţie de oameni, ci pentru toate timpurile şi pentru toate generaţiile de pământeni, de la Adam şi până la înfricoşata Judecată. Şi oricâte bilioane de bilioane de oameni s-au născut sau se vor mai naşte de aici înainte pe pământ, preţul este plătit pentru toţi şi pentru fiecare dintre ei. Preţul este atât de mare şi de bogat încât, dacă toate firele de nisip din toate mările şi oceanele s-ar face oameni, preţul acesta ar fi de ajuns. Fraţilor, dar din ce moment anume începe trupul nostru să fie templu al Duhului Sfânt ? El începe să fie Templu al Duhului Sfînt din ceasul Botezului nostru. Căci, deşi preţul este plătit pentru toţi oamenii de pe pămînt, numai trupurile celor botezaţi se fac din această cauză şi temple ale Duhului Sfânt. Fraţilor, dar care este urmarea faptului că Duhul Sfint se sălăşluieşte în templul trupului nostru ? Urmarea aceasta este: că noi de acum înainte nu mai suntem ai noştri. Când Duhul Sfânt vine şi Se sălăşluieşte în trupurile şi sufletele noastre, atunci El devine Stăpânul nostru, şi nu mai suntem noi stăpâni peste trupul nostru sau peste noi înşine. De aceea, fraţilor, noi sîntem în stăpânirea Duhului Sfânt. Fraţilor, dar ce a fost aceea, când la Cina cea de Taină, Mântuitorul a spălat picioarele chiar şi ale lui Iuda, şi Iuda a primit bucăţica de pâine de la Stăpânul, când Scriptura zice: "A intrat atunci satana în el ?"(Ioan 13: 27) O, cumplite cuvinte! O, cumplită pedeapsă a vânzătorului de Dumnezeu ! Fraţilor, oare nu înseamnă aceasta că, atunci când Îl respingem pe Dumnezeu, Care ne spală pe noi şi ne hrăneşte pe noi, Duhul lui Dumnezeu pleacă de la noi, iar Satan îi ia locul ? O, cumplit este înţelesul acestor fapte ! O, cumplit avertisment către noi toţi cei botezaţi ! Duhul Sfânt S-a sălăşluit întru noi din ceasul Botezului nostru şi Şi-a făcut Lui Însuşi templu din trupul nostru. Dar fraţilor, Duhul Sfânt nu vrea să locuiască în noi cu forţa, ci numai şi numai cu acordul bunei noastre voiri. Dacă păcătuim împotriva Lui, El pleacă de la noi; plecând El de la noi, locul Lui este îndată apucat de Satan, iar templul trupului nostru se transformă într-o cocină de porci. O, Atotsfinte Duhule Sfinte, nu ne părăsi pre noi. Miluieşte-ne şi ne iartă pre noi, Căci noi pre Tine Te slăvim şi Ţie îţi mulţumim în veci, Amin.
http://www.scribd.com/doc/20799517/Proloagele-de-la-Ohrida-Vol-1-sf-Nicolae-Velimirovici
Vezi şi Vieţile Sfinţilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu