Luna
septembrie în 15 zile: pătimirea Sfântului,
Marelui
Mucenic Nichita
Acest Sfânt Nichita a trăit pe vremea împăraţilor din neamul
marelui Constantin şi, îndeosebi, pe vremea lui Valens (364-378). S-a născut
şi a crescut în Dacia lui Traian, de pe malul stâng la Dunării, ţară pe care,
pe acele vremuri, o stăpâneau goţii. Sfântul a fost învăţat şi botezat în
legea creştinilor de fericitul Teofil, episcopul goţilor, care a fost şi la
întâiul Sinod din Niceea, 325, întărind dogmele sfintei credinţe. Pe vremea sa, poporul goţilor era condus de doi regi:
Atanaric, care domnea asupra celor din răsăritul Goţiei şi era un rege barbar
şi păgân, purtând o ură de moarte creştinilor şi Fridigern, care stăpânea
asupra celor din apusul ţării, fiind creştin cu credinţa. Însă Sfântul
Nichita trăia sub stăpânirea lui Atanaric. Deci, în anul 370, Atanaric porni
o prigoană grozavă împotriva creştinilor. El hotărî să poarte un idol, într-o
căruţă, în toate locurile unde unde se aflau creştini şi porunci să fie
omorâţi toţi, care nu vor să se închine la idol. Şi ardeau pe creştini prin
casele lor şi prin bisericile unde se adunau la rugăciune. Iar Sfântul ajuta
în ascuns, din toate puterile sale, pe creştini, ascunzând pe unii, hrănind
pe alţii, îmbărbătând pe toţi. Multă vreme, însă, n-a scăpat nici el de furia
sângerosului rege. Deci, aflând
Atanaric de faptele creştineşti ale Sfântului, porunci să fie prins şi pus la
chinuri. Şi, nevrând el a se lepăda de Hristos, pentru a urma păgânătatea
barbarilor, fericitul a fost ars de viu şi aşa, prin foc, s-a săvârşit. Iar
trupul lui a fost strămutat în Cilicia şi acolo înmormântat cu mare cinste.
Dumnezeului nostru slavă !
Întru aceeaşi zi, cuvânt din Limonar, despre gânduri
Un frate locuia în pustie şi era muncit
de dracul desfrânării. Şi a venit la părintele Pahon, spunându-i lui
războiul. Iar el, răspunzând i-a zis: "Nu te mira de lucrul acesta, că
nu-l pătimeşti din lenevire. Că mărturiseşte ţie şi locul şi lipsa celor
pentru trebuinţa trupească, că nu sunt aici vorbe muiereşti. Ci, mai vârtos,
din fapta bună ţi se întâmplă ţie vrăjmăşia. Că din cauza ostenelii este
războiul desfrânării. Că, uneori trupul nostru se sălbăticeşte din traiul cel
bun, iar, alteori, patima năvăleşte asupra noastră prin gânduri, iar,
alteori, însuşi dracul, din zavistie, ne face războiul. Că eu, de multe ori,
luând seama, m-am aflat în unele ca acestea. Că, iată, mă vezi pe mine om
bătrân, având patruzeci de ani de chilie şi îngrijindu-mă de a mea mântuire,
şi atât de bătrân fiind şi până în ziua de astăzi îmi face mie război".
Învăţătură a Preacuviosului, Părintelui nostru Efrem Sirul,
că nu se cade a ne jura, nici a grăi de rău
A zis Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos: "Aţi
auzit, că s-a zis celor de demult: să nu juri strâmb, ci să ţii înaintea
Domnului jurămintele tale". Eu însă vă spun vouă: să nu juraţi
nicidecum, nici pe cer, fiindcă este tronul lui Dumnezeu, nici pe pământ,
fiindcă este aşternut al picioarelor Lui, nici în Ierusalim, fiindcă este
cetatea marelui Împărat, nici pe capul tău, să nu te juri, fiindcă nu poţi să
faci un fir de păr alb sau negru. Ci cuvântul vostru să fie: ceea ce este da,
da; şi ceea ce este nu, nu; iar ce este mai mult decât acestea, de la cel rău
este (Matei, 5, 33-37). Şi cum îndrăznim noi a călca poruncile Celui ce ne-a
făcut pe noi? După cel ce zice: "Până la cer ridică gura lor şi cu limba lor străbat
pământul" (Ps. 72,9). Şi îndrăzneşti a-ţi deschide gura ta fără de frică
şi a slobozi cuvinte de jurământ şi de defăimare la cer şi nu ai teamă că
secera cea de văpaie, pe care a văzut-o Proorocul, s-ar putea sălăşui în casa
ta, până când te va pierde din cele de sub cer, că îndrăzneşti a-ţi deschide
împotriva Atotputernicului Dumnezeu, către Care îngerii, arhanghelii,
heruvimii şi serafimii nu îndrăznesc a căuta, căci cu frică şi cu cutremur
mare, stau înaintea Lui, lăudând numele Lui Cel înfricoşător şi preaslăvit şi
cu totul vrednic de cinstit. Precum este scris: "Îndrăzneţii,
îngâmfaţii, ei nu se cutremură să hulească măririle (din cer), pe când
îngerii, deşi sunt mai mari în tărie şi putere, nu aduc în faţa Domnului
judecata defăimătoare împotriva lor. Aceştia însă, ca nişte dobitoace fără de
minte, din fire făcute să fie prinse şi nimicite, hulind cele ce nu cunosc,
vor pieri în stricăciunea lor" (II Petru, 2, 10-12). Iar tu, om fiind, nu
te cunoşti pe tine; sau ţi se pare că aceasta îţi face îndreptăţire; Nu, zic
ţie. Ci întru pieire şi pierzanie îţi va ieşi ţie lucrul acesta, că şi
sufletele altora le întinezi, ajutător făcându-te satanei. Că, zice
Apostolul: "Învăţaţi-vă şi povăţuiţi-vă între voi, cu toată
înţelepciunea, cântaţi în inimile voastre lui Dumnezeu, mulţumindu-I în
psalmi, în laude şi în cântări duhovniceşti" (Col.3, 16). Iar tu, în
locul acestora, lucruri împotrivă înveţi: defăimări şi jurăminte. Şi te faci
pe tine, şi pe cei ce urmează nebunia ta, fii ai gheenei. Că gura pe care
Dumnezeu a zidit-o pentru preaslăvirea Sa, tu pe aceasta cu defăimări ai
umplut-o. Deci, încetează, omule, că nu cumva însuşi cuvântul cu care
defăimezi pe Dumnezeu să se facă văpaie în gura ta şi să-ţi ardă limba. Că
oamenii, dacă se ceartă unii cu alţii, după ce se împacă, se ruşinează a se
privi în faţă; cum tu, care azi stai în lume, iar mâine vei sta înaintea
înfricoşătorului divan, cum îndrăzneşti unele ca acestea a zice? Nu te temi,
că s-ar putea să se pogoare foc din cer şi să te mistuiască pe tine, când
deschizi gura împotriva Atotţiitorului? Nici nu pui în mintea ta, că s-ar
putea să se desfacă năpraznic pământul sub picioarele tale şi să te înghită?
Nu te înşela, omule, este cu neputinţă a scăpa din mâinile Celui ce ne-a
zidit. Ascultă pe cel ce zice: "Cei care defaimă vor da seamă înaintea
lui Dumnezeu, Care va judeca viii şi morţii. Până când întărâtăm pe Cela
ce atâtea bunătăţi ne-a dat nouă, Care, luând tină din pământ, a zidit pe om
şi a suflat întru el Duh de viaţă, Care a şi supus toate sub picioarele Lui,
Care ne cearcă şi ne miluieşte, Cela ce şi pe Unul născut Fiul Său l-a dat
pentru viaţa tuturor ! Iar noi, în locul facerilor Lui de bine, spini şi
mărăcini Îi aducem, al căror sfârşit este arderea. Întoarce-te dar, de
acum înainte, la iubitorul de oameni şi nepomenitorul de rău Dumnezeu, cerând
pază gurii tale şi uşă de îngrădire împrejurul buzelor tale. Că văd pe
Proorocul cât de înfricoşat şi de cutremurat strigă, vorbind cu Dumnezeu,
prin curata rugăciune, zicând: "Doamne, auzit-am de faima Ta şi m-am
cutremurat de punerile Tale la cale, Dumnezeule". Şi iarăşi:
"Auzit-am de aceasta şi lăuntrul meu s-a zbuciumat la glasul Tău,
tremurat-au buzele mele; putreziciunea a cuprins oasele mele şi picioarele
mele au şovăit" (Avacum, 3,2,16). Iar, dacă rămânem defăimând pe Dreptul
Judecător, să ascultăm pe Apostolul, care zice: "Sau dispreţuieşti tu
bogăţia bunătăţii Lui şi a îngăduinţei şi îndelungii Lui răbdări, neştiind că
bunătatea lui Dumnezeu te îndeamnă la pocăinţă? Dar, după învârtoşarea ta şi
după inima ta nepocăită, îţi aduni mânie în ziua mâniei şi a arătării dreptei
judecăţi a lui Dumnezeu, care va da fiecăruia după faptele lui".
(Rom,2,4-6). Drept aceea şi în alt loc zice: "Dacă greşind, va greşi
omul către om, se vor ruga pentru dânsul către Domnul. Iar dacă Domnului vom
greşi, cum ne vom mai ruga Lui?" Deci să ne pocăim, fraţilor. Până când
amărâm pe Cel ce ne-a făcut pe noi? Dacă vom pierde limanul, unde ne vom
mântui în vreme de furtună şi de vifor?Dacă pe Domnul vom întărâta, către
cine vom scăpa în ceasul necazului şi al nevoii? Eu, fraţilor, acestea
am scris vouă, nu ca unul ce arată cu fapta adevărul, ci ca un frate
sfătuindu-vă. Că de nu mi-ar fi ajutat mie Domnul, puţin de nu s-ar fi
sălăşluit în iad sufletul meu. Pentru aceea şi pe voi vă rog, eu, cel ticălos
între oameni, să vă rugaţi pentru mine către Domnul, ca să şteargă mulţimea
păcatelor mele, mai înainte de sfârşit, ca să nu fiu ruşinat în aşteptarea
mea. Şi în ceasul morţii să caute spre mine, după mulţimea îndurărilor Sale.
Şi, prin îngeri credincioşi şi de lumină purtători, să povăţuiască păcătosul
meu suflet şi, împreună cu ale voastre, în locaşul drepţilor să-l odihnească.
Că ce fel de frică şi de cutremur nu are sufletul în ceasul acela? Căci, dacă
acela ce se duce într-o ţară depărtată, stă şi se minunează, văzând popor
străin şi de altă limbă, pământ pe care niciodată nu l-a văzut, apoi, în ce
fel de frică ne este sufletul, când se mută din lumea aceasta în ceea ce va
fi să fie, văzând atunci cele ce niciodată nu le-a văzut? Deci, să ne
îngrijim de cele de acolo, iubiţilor, cu tot sufletul şi inima. Să slujim lui
Dumnezeu cu toată tăria noastră. Să păzim poruncile Lui cu toată puterea. Să
iubim înfricoşătorul şi preacinstitul Numele Lui, iar pe aproapele, ca pe noi
înşine, ca să ne învrednicim a auzi binecuvântatul glas; "Veniţi,
binecuvântaţii Părintelui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă, de la
întemeierea lumii". (Matei, 25, 34). Bine este cuvântat Dumnezeu, Cel ce
ne umple pe noi de binecuvântarea Sa, că întru toţi vecii este mila Lui.
Amin.
Tot în această zi, pomenirea celui între Sfinţi Părintelui nostru Iosif cel Nou, mitropolitul Timişoarei şi a tot Banatul, făcătorul de minuni |
Acest fericit
părinte era din pământul Dalmaţiei, născut la anul 1568 în oraşul Raguza,
unde părinţii săi Ioan şi Ecaterina, vlahi sau aromâni, se îndeletniceau cu
negoţul pe mare fiind cunoscuţi de toţi locuitorii acelei părţi ca oameni cu
frica lui Dumnezeu. Murindu-i tatăl, înecat cu corabia în apele Mării
Adriatice, tânărul Iacob, cum se numea în mirenie, s-a mutat împreună cu
maica sa în Ohrida unde a şi învăţat carte mai multă vreme la Mănăstirea
Maicii Domnului din acea cetate. Dorind să-şi închine viaţa Domnului, a
plecat apoi la Sfâtul Munte al Athosului, intrând în Mănăstirea
Pantocratorului, unde s-a călugărit luând numele de Iosif. Până la vârsta
patriarhală de 82 de ani a petrecut între vieţuitorii Sfântului Munte,
făcându-se pildă de adevărată trăire întru Hristos. În vremea aceea
surpându-se stăpânirea creştinească din părţile Banatului, o dată cu venirea
turcilor, Domnul n-a lăsat fără mângâiere şi întărire pe credincioşii acestor
meleaguri; ci din Sfântul Munte le-a hărăzit cârmuitor duhovnicesc pe vlădica
Iosif, care prin alegerea şi trimiterea sa de către Patriarhia Ţarigradului
trebuia să împodobească scaunul mitropolitan al Timişoarei. Deşi la vârstă
înaintată, n-a precupeţit osteneala purcederii la calea lungă ce-l ducea spre
păstoriţii săi, care-l aşteptau ca pe un sfânt ales al lui Dumnezeu, al cărui
dar al facerii de minuni în tot locul era vestit. Noul mitropolit a fost
înscăunat la 20 iulie 1650, din acea zi cercetând cu o râvnă deosebită
întregul ţinut pus sub oblăduirea sa duhovnicească, îndrumând lucrarea
preoţilor, înviorând viaţa credincioşilor, reînnoind bisericile şi
mănăstirile sau zidind altele noi, după trebuinţă. Pretutindeni pe unde a
trecut, neputinţa se vindeca, viaţa se înnoia, credinţa se întărea, nădejdea
creştea. Ostenindu-se ca un viteaz s-a arătat biruitor în vâltoarea luptelor
cu greutăţile, mâna Domnului fiind cu el în toată vremea, ridicându-l
mărturie tare şi pavăză neînfrânată dreptei credinţe şi arătându-l strălucit
prin faceri de bine, prin săvârşirea de minuni şi prin neabătută dragoste
faţă de toţi oamenii. La 1653, în al optzeci şi cincilea an al vieţii
sale, s-a retras la sfânta Mânăstire a Partoşului, nu departe de cetatea
Timişoarei, şi aici a mai vieţuit încă trei ani în rugăciune, post, faceri de
bine şi tămăduiri. Iar la praznicul Adormirii Maicii Domnului din anul
mântuirii 1656 s-a mutat către Domnul fiind îngropat în biserica mănăstirii.
Mormântul său a devenit de atunci loc de cinstire şi de rugăciune pentru
credincioşii de pretutindeni. Mai apoi însă găsindu-se cu dreptate ca
sfintele sale moaşte să se aşeze în chiar oraşul în care a păstorit, spre mai
mare cinstire şi împlinirea cererilor de folos ale smeriţilor rugători, au
fost strămutate cu mare alai în catedrala mitropolitană din Timişoara în anul
1956, la trei sute de ani de la moartea sa. Şi a lucrat sfântul şi după
moarte tot felul de minuni, întru slava adevăratului Dumnezeu şi
Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
|
Sursa:
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu