Luna septembrie în 26 de zile: Mutarea sfântului şi întru tot lãudatului
Acest Sfânt Ioan Teologul era din Betsaida Galileii, fiu al lui
Zevedei, care era pescar. Deci, pescuind el, odată, peşti la marea
Tiberiadei cu fiii săi, a venit Iisus şi, stând pe ţărm, a chemat pe
fiii lui Zevedei, zicând: "Iacob şi Ioan, veniţi după Mine şi vă voi
face pe voi pescari de oameni". Deci, lăsând ei pe tatăl lor în corabie,
au mers după Iisus şi mult i-a iubit pe dânşii. Acest
Ioan a fost, mai întâi, ucenic al Sfântului Ioan Botezătorul şi
învăţase de la acesta să creadă în Iisus, că El este Mielul lui
Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii, şi aşa, cunoscându-L pe Iisus,
împreună cu Andrei, au vorbit amândoi, pentru prima dată cu Domnul.
Sfântul Ioan Evanghelistul a fost însă unul din cei doisprezece
Apostoli, aleşi de Iisus şi era cel mai tânăr din ceata Sfinţilor
Apostoli, drept aceea, şi tradiţia Bisericii arată că el a trăit până
aproape de sfârşitul veacului apostolic (adică până aproape de anul o
sută). Sfântul Ioan era, apoi, unul din Apostolii cei mai apropiaţi ai
Domnului Iisus, încât, în Evanghelia sa, el se numeşte "ucenicul pe care
îl iubea Iisus (Ioan, 21, 20), negreşit pentru fecioria şi darurile
lui. Este ucenicul care la Cină s-a rezemat pe pieptul Domnului şi aşa
s-a adăpat din Tainele lui Hristos. Este ucenicul căruia Domnul, când
era răstignit pe Cruce, i-a încredinţat pe Preacurata Sa Maică, iar,
după Înălţarea Domnului la Cer, Ioan era unul din stâlpii Bisericii lui
Hristos, împreună cu Sfântul Petru şi Iacov, ruda Domnului. La
rândul ei, Tradiţia Bisericii ne dă ştirea că, după moartea Maicii
Domnului, Sfântul Apostol Ioan a mers la Efes, în Asia, propovăduind
credinţa lui Iisus. Aceeaşi Tradiţie mai spune că, din porunca lui
Domiţian împăratul (81-96), "Apostolul dragostei" a fost surghiunit în
insula Patmos şi că acolo a vieţuit el multă vreme. Tot acolo a scris el
şi Evanghelia sa, cele trei Epistole şi cartea Apocalipsei. Deci,
murind Domiţian şi venind împărat Nerva (96-98) Sfântul Ioan s-a întors
la Efes şi, aşezând episcopi şi preoţi, i-a învăţat să păzească toate
câte le-au auzit de la dânsul şi să aducă pe oameni la Hristos. Sfântul
Ieronim istoriseşte că Sfântul Ioan, ajuns la adânci bătrâneţi, la
vârsta neputinţelor, cerea să fie dus la adunările creştinilor şi, în
loc de lungi cuvântări, se mulţumea să repete mereu: "Fiilor, iubiţi-vă
unii pe alţii". Ascultătorii îl întrebau de ce repetă el mereu aceleaşi
îndemnuri. Iar el răspundea, zicând: "Aceasta este porunca Domnului.
Împliniţi-o şi este de-ajuns". Sfântul Ioan a murit în pace, la Efes, în
alt treilea an al împărăţiei lui Traian (98-117), după ce a ieşit
nevătămat dintr-un cazan cu untdelemn în fierbere, la Roma (Tertullian). El
este singurul Apostol, care a mers cu Iisus până la piciorul Crucii,
marele martor credincios al Evangheliei a 4-a şi al Apocalipsei.
Marele Mucenic al lui Hristos, Ioan Evanghelistul, venind în
cetatea Asiei (Efes), a aflat pe un tânăr de bun neam, mare la trup şi
frumos la chip şi voia sufletul lui să fie credincios. Deci, învăţându-l
din destul pe el poruncile lui Dumnezeu, mai pe urmă l-a dus pe el la
episcopul cetăţii aceleia şi i-a zis lui: "Episcope, pe acest tânăr ţi-l
dau ţie, martor fiindu-ne Sfântul Duh, ca să-l păzeşti pe el de tot
lucrul rău." Şi, acestea zicând, Ioan Apostolul s-a dus în alte părţi,
ca să-i înveţe pe oameni a crede în Hristos. Iar episcopul luându-l pe
acel tânăr, îl învăţa şi-l povăţuia cu tot dinadinsul. Şi, nu după multe
zile, l-a botezat. Deci, socotind că l-a întărit pentru totdeauna cu
botezul pe tânăr, episcopul după aceea nu-l mai povăţuia pe el, ca la
începutul învăţăturii. Dar, nu după multă vreme, tânărul a slăbit în
credinţă şi s-a lipit de nişte tineri, oameni fără de minte şi a început
împreună cu dânşii a umbla la ospeţe scumpe, la vin mult şi la
desfrânări de toată noaptea, iar, după aceea, la tâlhărit, încât mai pe
urmă l-au luat acei răi prieteni până şi în munte. Şi, pentru că era
mare la trup, tâlharii şi l-au pus vătaf şi cu totul nemilostiv l-au
făcut pe el şi fără de Dumnezeu, amarnic şi cumplit. Şi, trecând un an, a
venit Ioan la Efes şi înaintea tuturor a zis episcopului: "O, episcope,
să-mi aduci mie datoria, care ţi-am încredinţat-o". Iar episcopul s-a
mirat de acel cuvânt, ca şi când Ioan îl întreba pe el, despre lucruri
scumpe sau despre aur. Şi dacă Ioan l-a văzut că nu se pricepe, i-a zis:
"Să-mi aduci mie pe tânărul pe care ţi l-am încredinţat". Iar
episcopul, auzind, a suspinat foarte şi a zis către Ioan: "A murit
tânărul". Iar Ioan i-a zis: "Cum
şi în ce chip? Cu moarte sufletească sau trupească?" Şi a zis
episcopul: "Adevărat este, cu moarte sufletească. Că foarte vrăjmaş s-a
făcut şi, mai ales, tâlhar cumplit". Şi a zis Ioan episcopului: "Au nu
te pusesem păzitor sufletului tânărului acestuia şi bun păstor la oaia
lui Hristos? Deci acum să-mi aduci mie un cal, ca să încalec pe el, şi
voi merge la locul unde este tâlharul". Şi, încălecând Ioan pe
cal, a alergat degrabă, căutând oaia cea pierdută a lui Hristos. Şi,
ajungând la munte, unde făcea tâlhării, îl prinseră străjile tâlhăreşti.
Şi se ruga Ioan, zicând: "Să mă duceţi pe mine la căpetenia voastră".
Şi, luându-l pe el, l-au dus. Iar el sta întrarmat. Şi cum l-a văzut pe
Ioan la sine venind, ruşinându-se, a fugit. Iar Ioan, uitându-şi
bătrâneţile, alerga tare după tânăr, zicând: "Pentru ce fugi de mine, o,
fiule, al bătrânului tău? Şi pentru ce-mi faci mie osteneală, fiule?
Stai, miluieşte-mă pe mine străinul, neputinciosul bătrân. Stai, nu te
teme, ai nădejde de mântuire. Pentru tine voi răspunde eu înaintea lui
Dumnezeu, pentru tine eu îmi voi pune sufletul meu, precum Domnul Iisus
Hristos pentru noi. Nu te teme, fiul meu, nu te înspăimânta. Hristos m-a
trimis pe mine, ca să-ţi dau ţie slobozire păcatelor. Eu voi pătimi
pentru tine: asupra mea să fie sângele pe care tu l-ai vărsat, pe
grumajii mei să fie sarcina păcatelor tale, fiul meu". Şi aceasta,
auzindu-le, a stat tânărul şi şi-a aruncat armele, tremurând foarte şi
plângând. Şi s-a apropiat de Ioan, sărutându-l pe el cu lacrimi, iar
dreapta lui şi-o ascundea, pentru că era încă pătată de sânge. Deci,
luându-l pe el de la tâlhărit, s-au întors în Efes şi l-a dus pe el la
Biserică, dându-ne nouă tuturor chip de pocăinţă adevărată, ca nimeni
din noi, căzând în multe păcate, să nu deznădăjduim de a noastră
mântuire, ci, la pocăinţă venind, să câştigăm mila lui Dumnezeu. Că El
voieşte să ne mântuiască pe noi şi la cunoştinţa adevărului să ne ducă.
care învãţa pe un copil sã facã icoane
Este o cetăţuie mică, aproape de Constantinopol, şi în aceea
era un oarecare copil sărac, cu numele Gusar. Deci, avea el un obicei,
că se tocmea să păzească gâştele. Însă la porţile cetăţii aceleia era
chipul Sfântului Ioan Teologul, făcut cu vopsele. Şi el, când trecea cu
gâştele pe dinaintea porţii, scria totdeauna cu degetul pe nisip,
căutând la chipul Teologului şi zicând: "Doamne, dă-mi mie ca să învăţ
să zugrăvesc doar chipul acesta, că mult îmi doreşte sufletul meu." Şi,
uneori, nu-i potrivea mâinile, ori capul, sau ochii, ori celelalte semne
nu le izbutea. Şi, iarăşi ştergând, scria. Şi aceasta a făcut-o el în
trei ani. Deci, odată, scriind el, a venit la dânsul chiar adevăratul
Sfântul Ioan Teologul cu chipul cărunt, cum era şi zugrăvit pe porţile
cetăţii, şi i-a zis lui: "Ce este acesta, ce faci Gusar, scriind pe
nisip?" Iar Gusar a zis: "Mă uit la poarta cetăţii şi văd chipul lui
Ioan Teologul, că aceasta învăţ de trei ani, scriindu-l pe nisip". Şi,
iarăşi, i-a zis Sfântul Ioan: "Au, doară, voieşti să zugrăveşti chipul
icoanei?" Zis-a lui Gusar: "Aşa, stăpâne, foarte mult doresc aceasta". A
luat atunci Ioan condei şi cerneală şi a scris o scrisoare aşa: "Eu,
Ioan Teologul, cel ce m-am rezemat de cinstitul piept al Domnului şi am
băut paharul cel de taină al Lui, am trimis la tine, Hinare, pe acest
copilaş, Gusar, să-l înveţi pe el să zugrăvească icoane, mai bine decât
tine". Şi, pecetluind-o cu pecetea, a dat-o lui Gusar, zicându-i: "Mergi
la Constantinopol, că este acolo un zugrav împărătesc, anume Hinar,
care zugrăveşte în palatele împărăţiei cele aurite şi merge totdeauna la
Utrenie, în Sfânta Sofia. Şi, după ce va sosi el, să-i dai lui
scrisoarea aceasta şi spune-i: "Mi-a dat-o mie Ioan Blagoslovul; şi să
mergi după el". Şi acestea zicând el, s-a făcut nevăzut. Deci, a alergat
Gusar degrabă în cetate şi, făcându-se dimineaţă, a văzut pe acel
zugrav împărătesc, mergând de la Sfânta Sofia şi i-a dat lui scrisoarea
şi a mers după dânsul. Iar zugravul, citind scrisoarea, s-a minunat cum
era scrisă. Deci, Gusar i-a spus lui toate cele ce i s-au întâmplat, pe
când păştea gâştele. Însă zavistia a cuprins inima zugravului, încât
gândea de ar fi putut să nu-l înveţe pe el. Iar întru acea vreme, un om
împărătesc făcuse o biserică de piatră şi a dat zugravului să-i
zugrăvească o icoană din cele patru icoane mari, în numele Sfântului
Ioan Teologul. Şi, ducându-se după unelte, i-a poruncit lui Gusar să-i
facă vopsele. Însă, după purtarea de grijă a lui Dumnezeu, acela a
zăbovit acolo la masă. Iar, pe când ucenicul freca vopsele albe, a venit
la dânsul Ioan Teologul şi i-a zis: "Ce faci, Gusar?" Iar Gusar a zis:
"Frec vopsele, ca să zugrăvească meşterul meu icoana lui Ioan Teologul".
Iar Ioan i-a grăit lui: "Scoală şi scrie". Iar Gusar, tremurând, a zis:
"Eu, Stăpâne, nici condei n-am luat, nici n-am învăţat". Iar Ioan i-a
zis: "Caută la mine şi scrie". Şi luând condeiul şi apucându-l pe el de
mână, scria chipul pe scândură. Şi, după ce l-a zugrăvit, a ieşit de la
dânsul şi s-a luminat palatul de icoană, ca de soare. Iar
Gusar a început a plânge, gândind: "Ce-mi va fi mie de la meşter?"
Deci, venind zugravul, a început a se minuna de ceea ce s-a săvârşit; că
îndată Gusar s-a făcut mai bun decât meşterul. După aceea, s-a spus
împăratului: "Este, la zugravul tău, un ucenic ce a venit să înveţe, de
trei zile, iar ieri a zugrăvit icoana lui Ioan Teologul, cât şi
palaturile s-au luminat de dânsa, ca de soare şi mintea omenească nu
pricepe". Şi, luând icoana, au dus-o la împărat. Şi pe împărat l-a
cuprins frica de strălucirea icoanei. Şi s-a făcut defăimare
împărătescului zugrav de către oamenii împărăteşti, unii, adică, ziceau
că ucenicul este mai bun decât meşterul. Iar alţii ziceau că meşterul
este mai bun. Deci, a zis împăratul: "Eu voi judeca drept, care este mai
bun". Şi a zis zugravilor: "Să zugrăviţi doi vulturi în palatele mele
şi pe fiecare din vulturi să-l puneţi pe perete. Iar eu, luând corbul,
îl voi slobozi şi pe al cărui vultur va începe corbul a-l apuca, acela
va fi cel mai bun". Şi toţi au zis: "Drept ai grăit, împărate". Deci,
mergând degrabă, au zugrăvit doi vulturi, fiecare pe al său şi toţi se
minunau, căutând la amândoi. Şi priveau la zugrăveala meşterului şi
ziceau: "Nu este ca acesta în lume". Iar, după ce veneau la al
ucenicului în uimire cădeau, că-i vedeau zugrăveala lui foarte vrednică
de cinste. Iar împăratul, luând corbul, l-a slobozit, iar corbul a
început a apuca pasărea după peretele ucenicului. Şi, de atunci, a luat
împăratul pe Gusar, la sine, să zugrăvească palatele; şi a fost pictura
lui mai bună decât a lui Hilar dascălul. Iar icoana aceea, a Sfântului
Ioan Teologul, a dus-o în Biserica unde o zugrăvise. Şi au sfinţit
biserica cu hramul Sfântului Ioan Teologul şi au prăznuit cu bucurie,
întru Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia Se cade slava, cinstea şi
închinăciunea, acum şi pururea şi în vecii vecilor ! Amin.
Viaţa Sfântului Voievod Neagoe Basarab
Sfântul Voievod Neagoe Basarab – Binecredinciosul voievod Neagoe
Basarab s-a născut în ultimul sfert al veacului al XV-lea, probabil în
1481 sau 1482. Tatăl său era din neamul Basarabilor, iar mama sa era din
familia Craioveştilor. La urcarea sa pe tron, în 1512, el şi-a
revendicat descendenţa din domnul Ţării Româneşti Basarab cel Tânăr
(noiembrie 1477 - septembrie 1481, a doua domnie în noiembrie 1481 -
aprilie 1482, când e ucis de boieri la Glogova) fiul lui Basarab II
(decembrie 1442-primăvara 1443) şi nepotul lui Dan al II-lea
(1420-1431). Neagoe a fost unul dintre cei patru copii ai părinţilor
săi. Înrâurit de credinţa mamei sale, el a deprins din fragedă vârstă
învăţăturile mântuitoare si virtuţile creştine. Mănăstirea Bistriţa din
Oltenia, ctitorie a străbunicilor săi, a devenit şcoală duhovnicească
pentru evlaviosul Neagoe. Voia lui Dumnezeu a făcut ca în acele vremuri
la Mănăstirea Bistriţa să fie retras marele între patriarhi, Nifon al
Constantinopolului, chemat în Ţara Românească pe la anul 1502, de
voievodul Radu cel Mare pentru a reorganiza şi întări viaţa
bisericească. De
la Sfântul Ierarh Nifon, Neagoe a deprins taina rugăciunii isihaste,
evlavia şi trezvia sufletului, învăţătura şi înţelepciunea lui Hristos,
dobândind înalt spor duhovnicesc. Înzestrat cu daruri intelectuale
deosebite, el şi-a agonisit mai toată ştiinţa şi cultura teologică a
vremii sale. De aceea, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, iubitorul
de Hristos, Neagoe, în anul 1512, a fost chemat la demnitatea de
Domnitor şi Voievod al Ţării Româneşti. În această calitate a încurajat
dezvoltarea comerţului şi a meşteşugurilor, iar pe plan diplomatic a
încercat să menţină relaţii de prietenie cu Ungaria. A încercat să
stabilească relaţii diplomatice cu Veneţia și Roma și chiar să medieze conflictul dintre creștinii ortodocși
şi catolici. Continuând viziunea şi obiectivele politice iniţiate de
Ştefan cel Mare, a încercat să realizeze o coaliţie a statelor
răsăritene împotriva expansiunii turceşti. În 1517 cere şi obţine de la
Patriarhia ecumenică canonizarea fostului său învăţător, patriarhul
Nifon. Pe racla în care au fost aşezate moaştele şi care se păstrează la
Dionisiu, domnul român este reprezentat închinându-se sfântului. În
anul 1519, Neagoe Basarab împreună cu Ştefan al IV-lea al Moldovei
(Ştefăniţă Vodă) au trimis un ambasador la Vatican prin intermediul
căruia „Basarab și aleşii săi fii Theodosie și Petru și urmaşii săi și Ştefan și fiii săi” promiteau că vor participa alături de ceilalţi principi creştini și
de papă la „sfânta expediţie împotriva lui Selim, tiranul turcilor”.
Totuşi, Ţara Românească rămâne pe perioada domniei lui vasală Imperiului
Otoman. Neagoe Basarab a făcut donaţii generoase mănăstirilor ortodoxe din Ţara Românească şi din toate ţările din Balcani.
În timpul domniei sale a fost construită Mănăstirea Curtea de Argeş,
unde se odihnesc şi sfintele moaşte ale voievodului. În şedinţa de lucru
a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, întrunit la Reşedinţa
patriarhală din Bucureşti, în zilele de 8-9 iulie 2008, s-a hotărât
canonizarea Sfântului Voievod Neagoe Basarab, domnitorul Ţării
Româneşti. Cancelaria Sfântului Sinod a editat Tomosul de proclamare a
canonizării Sfântului Voievod Neagoe Basarab, „care a rămas în memoria
poporului român şi a tradiţiei ortodoxe prin opera sa intitulată
Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie, prima creaţie
de valoare universală a literaturii române, un adevărat testament
duhovnicesc, pedagogic, filosofic şi enciclopedic”. Proclamarea oficială
a canonizării a avut loc la 26 octombrie 2008, la Catedrala Patriarhală
din Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu