Luna septembrie în 29 de zile: Cuviosul Pãrintele nostru Chiriac Sihastrul
Acesta a
fost pe vremea împărăţiei lui Teodosie cel Tânăr (408-450) şi a lui Leon
cel Mare (457-474) în cetatea Corint. Tatăl sau se chema Ioan, fiind
preot al bisericii din Corint, iar mama lui era Evdochia. Era nepot al
lui Petru episcopul, care l-a făcut citeţ la aceeaşi biserică. Deci,
plinind el de la naşterea sa optsprezece ani, s-a dus la Ierusalim şi,
mergând în lavră, a fost făcut călugăr de marele Eftimie. Şi, arătând el
multă nevoinţă, a petrecut 30 de ani în ascultările mănăstirii cu viaţă
de obşte apoi, la şaptezeci de ani, a început a se nevoi în peştera
Sfântului Hariton, ca pustnic. În vremea aceasta, se înmulţea
eresul lui Origen, în Sfânta Cetate, la a cărui dezrădăcinare, Cuviosul
Chiriac a îndurat multe osteneli, cu rugăciunea şi cu cuvântul,
întorcând pe cei înşelaţi de la amăgire şi întărind pe cei credincioşi
în dreapta credinţă şi proorocind grabnica risipire a eresului, prin
grabnica moarte a începătorilor ereziei, Hon şi Leontie. Deci, la
nouăzeci şi nouă de ani ai vieţii sale, a mers Cuviosul Chiriac la
linişte şi s-a liniştit în munte, vreme de încă nouă ani, înainte de
sfârşitul său. Şi avea Cuviosul un leu mare şi înfricoşător, care nu
vătăma pe fraţi, paznic al lui de tâlhari şi al verdeţurilor lui, de
caprele sălbatice. Şi era Sfântul Chiriac blând şi primitor şi spunea
mai dinainte cele ce aveau să fie. Şi era drept la trup, cu cuviinţă şi
cu har, păstrând la peste o sută de ani de vârstă, toate părţile
trupului întregi şi neschimonosite de bătrâneţe. Şi niciodată nu s-a
aflat şezând degeaba, ci, sau se ruga sau lucra ceva. Şi, aşa, ajungând
la adânci bătrâneţi şi făcând multe minuni, cu harul lui Hristos, a
răposat în Domnul.
Întru aceastã zi, povestire din viaţa Pãrintelui nostru Chiriac Sihastrul.
Întru această vreme se înmulţea eresul lui Origen, pentru
dezrădăcinarea căruia Sfântul Chiriac a suferit multe osteneli şi, cu
rugăciunea şi cuvântul, pierzând ereticeasca şi fără de Dumnezeu
învăţătură, pe cei înşelaţi i-a întors de la amăgire, iar pe
dreptcredincioşi i-a întărit în credinţă, de care lucru grăieşte Chiril,
scriitorul cărţii acesteia, aşa: "Eu,"
zice el, "ieşind atunci din Lavra marelui Eftimie, am mers în Lavra
Sfântului Sava, la părintele Ioan, episcopul cel din linişte (sihăstrie)
şi am fost trimis de dânsul cu cărţi la ava Chiriac, înştiinţându-l de
războiul ce a fost cu ereticii în Sfânta Cetate şi rugându-l pe el să se
ostenească în rugăciuni către Dumnezeu, ca degrabă să cadă învăţăturile
lui Hon şi Leontie, căpeteniile ereticeşti, care bârfesc asupra lui
Hristos hulirile lui Origen. Şi, sosind eu la locaşul Suchiului, am mers
la peştera Cuviosului Hariton şi, închinându-mă fericitului Chiriac,
i-am dat scrisoarea şi i-am spus şi din gură cele ce-mi poruncise
minunatul Ioan Sihastrul." Iar el mi-a zis mie: "Să nu se mai mâhnească
părintele cel ce te-a trimis, că degrabă vom vedea, cu darul lui
Dumnezeu, risipirea eresului". Şi a proorocit despre grabnica moarte a
lui Hon şi Leontie, care răspândeau dogmele lui Origen. Deci, întinzând
cuvântul de învăţătură, Cuviosul mi-a arătat mie nebunia şi amăgirea
origeniştilor şi cum că, prin dumnezeiască descoperire i s-a arătat lui
otrava eresului acestuia şi pierzarea celor înşelaţi de el. Apoi,
fericitul, înţelegând din vorbe că sunt călugăr din Lavra marelui
Eftimie, mi-a zis: "Iată, dar, frate, părtaş al mănăstirii mele eşti".
Şi a început a spune multe despre Sfântul Eftimie, spre folosul meu. Şi
aşa, cu povestirile cele folositoare şi cu vorba lui cea dulce
hrănindu-mi sufletul meu, m-a slobozit cu pace. Şi degrabă s-a împlinit
proorocia fericitului Chiriac, că au murit de năpraznică moarte
începătorii eresurilor şi s-a risipit ereticeasca putere şi a încetat
războiul cel din mijlocul dreptcredincioşilor. Atunci Chiriac, fără de
grijă fiind, a ieşit din peştera Cuviosului Hariton şi a mers, iarăşi,
la sihăstrie în Susachim, la nouăzeci şi nouă de ani ai vieţii sale şi a
sihăstrit într-însa nouă ani. Drept aceea, eu iarăşi poftind să văd
faţa cea cu sfântă podoabă a Cuviosului şi să mă îndulcesc de vorbele
lui cele dulci, am mers în locaşul Suchiului, la fericitul Chiriac, şi
am aflat acolo pe Ioan, ucenicul lui. Iar
când ne apropiam de locul acela, ne-a întâmpinat pe noi un leu foarte
mare şi înfricoşător pe care, văzându-l, m-am temut foarte. Iar Ioan,
ucenicul Sfântului, văzându-mă înspăimântat, mi-a zis: "Nu te teme,
frate Chiril, că leul acesta este ascultător al părintelui nostru şi nu
vatămă pe fraţii ce vin la dânsul". Iar leul, văzându-ne pe noi venind
la stareţ, a păşit în lături din cale. Şi, văzându-mă pe mine, ava
Chiriac a zis: "Iată, fratele mănăstirii mele, Chiril, vine la mine, şi
s-a bucurat de mine".
Apoi, făcând rugăciune, am început să vorbim şi Ioan, ucenicul lui, i-a
spus de mine: "Părinte, fratele Chiril, văzând leul, s-a temut foarte".
Deci, mi-a zis mie stareţul: "Să nu te temi, fiule Chiril, de leul
acesta, că petrece cu mine, şi-mi păzeşte aceste puţine verdeţuri de
caprele sălbatice". Şi, vorbind, mi-a spus mie multe din marele Eftimie
şi de alţi părinţi pustinici, care au vieţuit cu fapte bune; apoi, a
poruncit să-mi pună înainte mâncare. Şi, mâncând noi, a venit leul şi
stătea înaintea noastră. Şi, sculându-se, stareţul i-a dat lui o parte
din pâine, zicându-i: "Mergi de păzeşte verdeţurile". Iar mie mi-a zis:
"Vezi, fiule, leul acesta? Nu numai verdeţurile îmi păzeşte, ci şi pe
tâlhari şi pe barbari îi goneşte de aici. Că de multe ori, oameni răi au
năpădit asupra acestui loc sărac şi i-a gonit pe ei leul". Iar eu,
auzind acestea, m-am mirat şi am proslăvit pe Dumnezeu, Cel ce a supus
fiarele sălbatice, ca pe nişte oi, plăcutului Său. Şi am petrecut la
dânsul o zi şi multă învăţătură de la dânsul am luat. Iar a doua zi,
făcând rugăciune, mi-a dat blagoslovenie şi m-a slobozit cu pace,
poruncind ucenicului său să mă petreacă. Şi, ieşind, am aflat leul
şezând în cale şi mâncând o capră sălbatică. Şi m-am oprit, neîndrăznind
a merge pe lângă el. Iar el, văzându-ne pe noi că stăm, şi-a lăsat
vânatul său şi s-a abătut din cale, până ce am trecut. Locul
unde Cuviosul vieţuia era sec şi fără apă şi fântână nu avea. Deci,
săpând fericitul o groapă într-o piatră, aduna într-însa apă iarna şi
destulă îi era, spre trebuinţă şi spre adăparea verdeţurilor, pe toată
vara. Iar într-o vară, în luna lui iulie, fiind arşiţă mare, a secat apa
cea adunată în piatră şi se mâhnea Sfântul, neavând apă. Deci,
ridicându-şi ochii la cer, s-a rugat zicând: "Dumnezeule, Cel ce ai
scăpat în pustie pe Israel cel însetat, dă-mi mie în pustiul acesta
puţină apă, pentru cele de nevoie ale săracului meu trup". Şi îndată s-a
arătat un nor mic deasupra Susachimului, unde vieţuia, şi a plouat în
jurul chiliei lui şi i-a umplut lui toate gropile, cele ce erau de
piatră. Aşa, degrabă, a ascultat Dumnezeu pe robul său. Încă,
socotesc de folos cu dreptate - zice scriitorul vieţii acesteia, Chiril
- a spune aici şi aceasta pe care mi-a povestit-o mie părintele Ioan,
ucenicul fericitului Chiriac. Umblând noi prin pustie, mi-a arătat mie
un loc, zicându-mi: "Aceasta este locuinţa fericitei Maria". Şi l-am
rugat pe el, ca să-mi spună mie de dânsa. Iar el a început a-mi spune:
"A fost, zicea el, ceva mai înainte, că mergând eu împreună cu prietenul
meu, fratele Paramon, la părintele Chiriac, căutând, am văzut de
departe un om stând. Şi socoteam că este un pustnic şi, sârguindu-ne, am
mers la dânsul, vrând să ne închinăm lui. Şi, dacă ne-am apropiat de
locul acela, el îndată s-a ferit de noi. Apoi, ne-am înfricoşat şi ne-am
înspăimântat, socotind că am văzut un duh viclean şi stăteam la
rugăciune. Iar, după rugăciune, căutând încoace şi încolo, am aflat o
peşteră în pământ şi am cunoscut că nu duh viclean era, ci un rob al lui
Dumnezeu este şi s-a ascuns dinaintea noastră. Şi, mergând aproape de
peşteră, l-am rugat pe el cu jurământ, ca să se arate nouă şi să nu ne
lipsească pe noi de rugăciunile sale şi de folositoarele lui cuvinte. Şi
am auzit din peşteră un răspuns ca acesta: "Ce folos voiţi de la mine?
Sunt o femeie păcătoasă şi proastă."
Şi ne-a întrebat pe noi, zicând: "Voi unde mergeţi?" Şi i-am răspuns
ei: "Noi mergem la părintele Chiriac Sihastrul. Ci, să ne spui nouă,
pentru Dumnezeu, cum îţi este numele şi viaţa ta şi de unde eşti şi
pentru ce pricină ai venit aici." Iar ea a răspuns: "Să mergeţi unde
voiţi să mergeţi şi, când vă veţi întoarce, vă voi spune vouă". Iar noi
ne-am jurat, zicând: "Nu ne vom duce, până nu vom auzi de la tine numele
şi viaţa ta." Iar ea, văzându-ne pe noi că nu voim să ne ducem, a
început, din peştera sa şi nearătându-se, a ne spune aşa: "Eu mă numesc
Maria şi am fost cititoare de psalmi la biserica Învierii lui Hristos,
dar diavolul pe mulţi îi rănea din pricina mea şi m-am temut ca să nu
fiu vinovată de sminteala spurcatelor gânduri ale cuiva şi să nu adaug
păcate peste păcatele mele. M-am rugat lui Dumnezeu cu osârdie, ca să mă
izbăvească de păcat şi de unele sminteli ca acestea. Deci, umilindu-mă,
odinioară, cu inima, de frica lui Dumnezeu, am mers la Siloam şi am
scos un vas cu apă şi am luat şi o coşniţă de bob muiat şi am ieşit
noaptea din cetate şi, încredinţându-mă dumnezeiescului ajutor, m-am dus
în pustie. Iar Dumnezeu a binevoit de m-a adus în acest loc şi am
optsprezece ani vieţuind aici şi, cu darul lui Dumnezeu, nu mi-a sfârşit
apa, nici coşniţa de bob, până astăzi. Ci, mă rog vouă, mergeţi acum la
părintele Chiriac şi sfârşiţi slujba voastră, iar, când vă veţi
întoarce, să mă cercetaţi şi pe mine, săraca." Aceasta
auzind-o, am mers la părintele Chiriac şi i-am spus lui toate cele ce
am auzit de la fericita Maria. Iar părintele s-a minunat şi a zis:
"Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, câţi sfinţi ascunşi ai, nu numai bărbaţi,
ci şi femei, slujindu-Ţi Ţie în taină. Ci să mergeţi, fiii mei, la
plăcuta lui Dumnezeu şi ce vă va zice vouă, să păziţi." Deci,
întorcându-ne de la părintele Chiriac, am mers la peştera fericitei
Maria şi am strigat-o, zicând: "Roaba lui Dumnezeu, Maria, iată, am
venit după porunca ta; şi nu ne-a răspuns." Apoi, apropiindu-ne de
intrarea peşterii, am făcut rugăciune şi nu ne-a răspuns nouă. Deci,
intrând înlăuntrul peşterii, am aflat-o pe ea răposată în Domnul. Iar
din sfânt trupul ei ieşea mare şi frumoasă mirosire şi nu am avut în ce
să o învelim şi să o îngropăm pe ea. Şi ne-am dus la mânăstire şi am
adus de acolo toate cele de trebuinţă şi, îmbrăcând-o, am îngropat-o pe
ea în peşteră şi am astupat peştera cu pietre." Aceasta
mi-a spus părintele Ioan, iar eu m-am minunat de o viaţă ca aceasta, a
roabei lui Dumnezeu şi am socotit să o dau în scris, spre umilinţa celor
ce o vor auzi şi întru slava iubitorului de oameni Dumnezeu, Care dă
răbdare celor ce-L iubesc pe El.
Întru zilele lui Saporie cel Mare, împăratul perşilor, tatăl
Sfântului Govdela, era un oarecare creştin anume Dada, mai de frunte la
iatacul împărătesc, preaiubit şi neam împăratului, trimis să domnească
în ţările ce erau sub stăpânirea perşilor şi el credea, arătat, în
Hristos. Deci, pârându-l oarecine la împărat, acesta a trimis la dânsul
pe Andramelec, cel mai mare dintre dregătorii lui, ca să afle adevărul,
şi, găsindu-l că adevărat crede în Hristos, a scris de aceasta
împăratului. Iar împăratul, scriindu-i răspunsul, i-a dat putere asupra
oricărui creştin. Şi acest răspuns l-a trimis cu fiul său, Govdela.
Deci, primind Andramelec răspunsul şi Govdela şezând alături cu dânsul, a
început a face cercetare şi, luându-i seama ce aveau ei în gândul lor,
au aflat pe Sfântul, crezând cu tot sufletul în Domnul nostru Iisus
Hristos şi vrând să moară cu osârdie pentru Dânsul. Atunci, au aprins un
cuptor de foc foarte mare şi au poruncit să bage pe Sfântul într-însul.
Şi, aprinzându-se cuptorul foarte şi înălţându-se para focului, încât
se îngrozeau cei ce o vedeau, au adus pe Sfântul Dada să-l arunce
într-însul, că nu se supuneau păgâniei. Deci, dacă s-a apropiat de
cuptor şi şi-a făcut semnul cinstitei şi de viaţa făcătoarei Cruci, au
văzut cuptorul stins şi izvorând apă, în loc de văpaie. Şi se minunau
toţi de o minune mare ca aceea. Iar fiul împăratului, Govdela, a zis:
"Iubitul meu Dada, cine te-a învăţat nişte farmece ca acestea?" Iar el a
zis către dânsul: "Măcar de te-ai fi învrednicit şi tu să fi învăţat de
la dascălul meu". Şi Govdela a zis: "Dar, de voi crede în Hristosul
tău, putea-voi să fac şi eu lucruri ca acestea?" Zis-a Dada: "Nu numai
ca acestea vei face, ci cu Dânsul vei împărăţi". Şi a poruncit Govdela
de a aprins un cuptor şi, chemând el numele lui Hristos, îndată l-a
stins şi, căzând la Sfântul, a crezut în Hristos. Acestea văzând,
Andramelec s-a dus de a spus toate împăratului. Deci, împăratul, auzind
că fiul său s-a făcut creştin, a trimis de l-au adus şi a poruncit să
taie toiege cu ghimpi şi a pus patru slujitori de l-au bătut, care,
obosind şi nemaiputând, a pus pe alţii în locul lor. Iar Sfântul, fiind
bătut peste tot trupul, se ruga întru sine, ca să i se dea răbdare. Şi,
arătându-i-se, îngerul îl întărea zicându-i: "Fii bărbat, că eu sunt cu
tine". Şi, băgându-l în temniţă, a stat acolo cinci zile. După aceea, un
oarecare Gargal, luând voie de la împăratul asupra Sfântului şi asupra
tuturor creştinilor şi scoţând pe Sfântul din temniţă şi bătându-l cu
vine de bou Sfântul se ruga şi osândea legea tatălui său. Atunci, a
poruncit Gargal să-i scoată două fâşii de piele de la picioare până la
cap, zicând: "Lasă, că va veni, cu adevărat, Hristosul tău şi te va
tămădui". Şi, după aceasta, legându-l foarte tare, l-au băgat iar în
temniţă. Deci, legăturile singure dezlegându-se şi Sfântul îndată
făcându-se sănătos, precum era şi mai înainte, Gargal văzând aceasta, se
minună şi a mers de a spus împăratului. Iar împăratul i-a zis: "Mergi
de-l omoară pe păgân, că nu-mi este fecior, ci-mi este vrăjmaş, de vreme
ce a crezut în Hristos".
Deci, i-a băgat o frigare arsă prin ureche, ce a răzbătut în cealaltă
ureche şi l-a aruncat în temniţă. Iar el, făcând rugăciune, a venit
îngerul Domnului şi i-a scos frigarea şi l-a tămăduit. Deci, Gargal,
văzând aceasta, iarăşi, l-a bătut cu vine de bou şi l-a închis, iar, a
doua zi, l-a bătut cu beţe de rugi. După aceea, zgâriindu-i coastele cu
unelte de fier, fără milă zicea: "Ia să vedem, veni-va Hristos să te
tămăduiască?" Şi numai cât s-a rugat, fiind în temniţă, îndată s-a
tămăduit, slăvind şi mulţumind lui Hristos Dumnezeu. Deci, văzându-l cei
ce erau în temniţă s-au minunat, zicând: "Mare este Dumnezeul
creştinilor !" Iar stăpânitorul, mâniindu-se, a poruncit să-l ia cu
cârlige de fier, să-l spânzure de umeri şi să stea aşa de la al treile
ceas, până la al noulea, şi, făcându-se aceasta, Sfântul se ruga întru
sine, fiind spânzurat. Deci, pogorându-l de acolo, l-au dus, iarăşi, în
temniţă. Iar mama sa şi sora sa doreau ca să-l vadă, dar se temeau de
împărat. Deci, împăratul auzind, a zis către Gargal: "Încă tot trăieşte
acel fermecător Govdela?" Iar el a zis: "Aşa, împărate, încă este viu.
Şi eu multe chinuri i-am făcut lui, dar tot este viu". Atunci, împăratul
a poruncit să-i descopere pielea capului, începând de la spate, să-i
acopere obrazul. Şi, făcându-i şi aceasta, iar l-a băgat în temniţă şi
el slăvea pe Dumnezeu. Iar dimineaţa, aflând că tot este viu, i-au
dezrădăcinat unghiile de la mâini şi de la picioare şi cele patru măsele
mari şi l-au auncat în temniţă, ca pe un mort, poruncind să nu-i dea
nici apă, nici să intre cineva la dânsul. Iar sora-sa, a mers la dânsul
şi i-a dat apă, zicând temnicierului să nu spună cuiva, că-şi va pune
capul. Deci, până aici primea Sfântul tămăduirile, de vreme ce încă nu
era sufletul lui întărit şi întemeiat. Iar dacă i s-a adeverit credinţa,
nu-i mai trebuia lecuire. Ci, luând răbdare, îndrăznire şi osârdie la
chinuri, cu luminarea Sfânului Duh, aflându-se şi rănit, se bucura şi
tămăduia pe toţi şi toţi se minunau de aceasta. Deci, mai era şi un alt
oarecare Gargal, fermecător, ce se afla în temniţă, pentru multe rele ce
făcuse, care, văzând răbdarea Sfântului şi acele slăvite şi minunate
lucruri ce se făceau de către dânsul, a căzut la picioarele Sfântului,
zicând: "Rogu-te, robul lui Dumnezeu, pomeneşte-mă şi pe mine înaintea
Hristosului tău". Iar Sfântul i-a zis: "Crede într-Însul şi te va izbăvi
de toate relele tale". Şi Gargal a zis: "Cred întru Tine, Doamne Iisuse
Hristoase". Şi s-a alăturat lui Govdela. Deci, a doua zi, i-a adus
stăpânitorului pe amândoi înaintea sa şi, dezbrăcând pe Gargal, a
poruncit de l-au bătut cu toiege şi el, cătând la cer, zicea: "Doamne
Iisuse Hristoase, pentru numele Tău pătimesc, întăreşte-mă". Şi acestea
zicând, şi-a dat sufletul la Dumnezeu. Iar pe Sfântul Govdela, punându-l
într-un teasc de lemn, i-au strujit picioarele şi aprinzând nişte
făclii, i-au ars subţiorile. Deci, băgându-l în temniţă, cei închişi se
ungeau cu sângele de pe trupul Sfântului şi se lecuiau de rănile lor, ce
le aveau din bătăi şi alţi bolnavi intrau şi se tămăduiau şi slăveau pe
Dumnezeu.
De care lucru auzind, dregătorul nu credea. Iar peste cincisprezece
zile, scoţându-l din temniţă, l-au aflat întreg şi sănătos şi, văzându-l
se minunau. Deci, punând într-o căldare iarbă, pucioasă şi smoală şi
fierbându-le foarte, a poruncit să bage pe Sfântul într-însa, iar
Sfântul, căutând la cer şi rugându-se, s-a aruncat înăuntru, dar
spărgându-se căldarea, a ieşit sănătos şi neatins de smoală. Atunci
Gargal socotindu-se cu soţii lui, au răstignit pe Sfântul gol, sus pe un
lemn şi l-au săgetat multă vreme. Şi era de văzut lucru preaslăvit, de
vreme ce, nu numai că Sfântul rămânea nerănit, ci şi săgeţile, ce se
slobozeau asupra lui, se duceau în văzduh. Aceasta i-a făcut pe toţi de
s-au cutremurat, iar cel ce a dat sfatul acesta a tras cu arcul asupra
Sfântului, dar săgeata s-a întors şi i-a scos ochiul cel drept. Deci,
văzând iarăşi, împăratul toate lucrurile deşarte, a trimit pe fiica sa,
Casdoas, să înveţe pe Govdela şi să-l întoarcă. Iar ea, dacă s-a dus,
învăţându-se de fratele său, s-a făcut creştină. Deci, împăratul
mâniindu-se, de aceasta, a poruncit de a pus pe fiica sa de au bătut-o
cu toiege, apoi au băgat-o în temniţă şi, durând-o rănile ce primise, a
zis către Sfântul: "Roagă-te pentru mine, că nu pot răbda chinurile."
Iar Sfântul i-a zis: "Să nu-ţi lipsească credinţa lui Hristos şi
nădăjduiesc în Acela în Care ai crezut, că nu te vor mai cuprinde
chinurile, nici vei mai cunoaşte altă durere." Apoi, scoţând împăratul
pe Sfântul Govdela, a poruncit să-i lege mâinile şi picioarele şi să-l
arunce în picioarele cailor de la moară, ca să-l calce toată noaptea.
Deci, făcându-se şi aceasta, s-a păzit nevătămat, binecuvântând pe
Dumnezeu. Iar dimineaţa, aflându-se sănătos şi dezlegat de legături, se
minunau toţi. Deci, au ars şi nişte ţepi de fier şi l-au mai ars. Apoi, a
poruncit de i-au băgat două cârlige de fier prin mâni şi l-au spânzurat
între două lemne, fiind de trei coţi depărtare unul de altul. Dar
Sfântul, şi spânzurat, tot se ruga. Iar Dadi şi Alvin, creştini fiind,
stăruiau şi scriau chinurile Sfântului, în taină, de frica împăratului.
Către ei a zis Sfântul: "De puteţi, aduceţi-mi apă şi undelemn, ca să mă
botez, iar de nu puteţi, rugaţi-vă, ca să se facă aceasta." Şi, grăind
aceste cuvinte, iată, un norişor, mic cât o neghiniţă, l-a acoperit pe
Sfânt şi au turnat pe capul lui undelemn şi apă multă şi a auzit glasuri
zicându-i: "Iată că ai primit Sfântul Botez, robule al lui Dumnezeu,
Govdela". Şi s-a făcut faţa lui ca lumina şi a ieşit mult miros frumos.
Iar Sfântul, auzind glasul, spânzurat fiind pe acel lemn, făcea
rugăciune către Dumnezeu, mulţumindu-I şi slăvindu-L. Deci, Gargal
pogorându-l şi dintru acel chin, ascuţind trestie, a pus de l-a împănat
pe tot trupul de la picioare, până la cap. Şi, astfel, stând împănat
multe ceasuri, şi, iarăşi, Sfântul rugându-se către Dumnezeu, şi-a dat
sufletul. Atunci, Gargal i-a legat picioarele cu ştreanguri şi
atârnându-l de cozile unor cai neînvăţaţi, i-au târât trupul gol, prin
locuri rele şi pietroase, de i se rupea carnea în bucăţi de pe dânsul,
şi ce a mai rămas din trupul lui, l-au tăiat şi l-au făcut trei părţi şi
l-au risipit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu