Luna februarie în 4 zile: Pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru
Isidor Pelusiotul (+449)
Acest Sfânt a fost egiptean de neam şi era rudenie cu Teofil şi Chiril, arhiepiscopii Alexandriei, vieţuind pe vremea împăratului Teodosie cel Mic(408-450). Dumnezeiescul acesta Isidor învăţase multă carte şi era socotit de istoricii din vremea lui drept un filosof şi un desăvârşit îndrumător în înţelepciunea vieţii şi a Sfintelor Scripturi şi-şi luase drept chip şi pildă de viaţă şi de lucrare pe Sfântul Ioan Gură de Aur. Şi, încă tânăr fiind, a lăsat slava lumii, bogăţia şi strălucirea numelui şi, toate socotindu-le gunoaie, s-a dus într-o mânăstire din părţile Pelusiei şi s-a făcut monah. Şi, cu multe sudori şi osteneli înfrânându-şi trupul, iar sufletul înfierbântându-şi-l cu tainice şi înalte descoperi, s-a făcut ca un stâlp viu şi însufleţit al vieţii monahiceşti. Şi, fiind el sfinţit preot şi egumen, se vedea de toţi că petrecea o viaţă cu adevărat, după Sfânta Evanghelie. Şi povăţuia nu numai pe cei din mănăstirea lui, că au rămas de la el peste două mii de scrisori, prin care lumina pe scurt şi în minunate cuvinte, pline de folos, pe toţi iubitorii de învăţătură din toată lumea, întorcând pe păcătoşi, întărind pe cei porniţi spre fapte bune, iar pe cei neascultători, cu certarea dumnezeieştilor dojeniri îndreptându-i, încă şi pe împăraţi îi sfătuia şi, în scurt, tâlcuia şi lămurea, cu mare înţelepciune, tuturor celor ce întrebau, cuvintele şi mărturiile dumnezeieştilor Scripturi, îndreptând obiceiurile oamenilor. Şi aşa, bine vieţuind şi dumnezeieşte purtându-se, la adânci bătrâneţi şi-a săvârşit viaţa, mutându-se la Domnul.
Întru această zi, învăţătură din viaţa Sfântului Isidor.
Ca un mare râvnitor pentru dreapta credinţă şi puternic
luptător împotriva ereticilor, ce era, fiind gata a pătimi şi a muri
pentru credinţa cea dreaptă, Sfântul Isidor scria, către hulitorul
Tarasie: "Te întreb pe tine, cela ce ne ocărăşti pe noi şi te arăţi
aspru judecător: "De te-ar pune împăratul asupra cetăţii ca să o aperi,
iar tu ai vedea zidul săpându-se şi sfărâmându-se de vrăjmaş, ca să se
facă mai lesnicioasă intrarea în cetate, au n-ai sta împotrivă cu toate
uneltele şi armele, oprind spargerea zidului şi nelăsând intrarea
vrăjmaşilor ? Acestea ai face; că şi cetatea, şi pe tine să te poţi
apăra de vrăjmaşi, şi să arăţi a ta credinţă şi supunere către împărat.
Dar nouă, pe care Dumnezeu ne-a pus dascăli Sfintei Sale Biserici, nu ni
se cade să stăm cu tărie împotriva unuia ca Arie, care, nu numai că a
ridicat război asupra dreptcredincioasei turme a lui Hristos, ci şi pe
mulţi i-a pierdut ? Eu pentru această pricină nu ţin seama de nici o
primejdie, ci, mai, bine, doresc ca toate primejdiile să le pătimesc
pentru credinţă". Dar, şi celelalte fapte bune ale lui se cunosc din
scrisorile sale. Fecioria, al cărei păzitor era, cu deadinsul, o lăuda,
mai mult decât pe alte fapte bune, numind-o împărăteasă. Însă el nu
defăima nici însoţirea cea legitimă - legiuită -, că zice, în epistola
sa către Antonie Scolasticul: "Se cuvine să asemănăm, cu soarele, pe cei
ce păzesc fecioria, iar, cu luna, pe cei ce vieţuiesc în văduvia cea
neprihănită, şi, cu stelele, pe cei ce locuiesc în însoţire cinstită,
urmând în aceasta Sfântului Pavel, care zice: "Alta este slava soarelui,
alta slava lunii şi alta este slava stelelor". Încă mai sfătuieşte
Cuviosul şi pe iubitorii de înţelepciune, ca mai mult să se deprindă la
viaţa cea îmbunătăţită, decât la frumoasa grăire. Că zice, într-o
scrisoare, către Pătrim monahul: "Cu bună minte şi cu darul firii eşti
împodobit, încât cu sârguinţă te nevoiesti ca să grăieşti frumos. Însă,
calea vieţii duhovniceşti, prin faptele cele bune, să o urmezi, mai mult
decât frumoasa grăire. Drept aceea, dacă doreşti să câştigi
răsplătirile cele fără de moarte, de frumoasa grăire îngrijeşte-te
puţin, iar a face fapte bune, sileşte-te, cu mai multă râvnă, ca, prin
viaţa ta şi prin bunele obiceiuri, să luminezi pe cei ce sunt întru
întuneric". Tot Sfântul Isidor mai învăţa că omul cel îmbunătăţit se
cade să nu se mândrească pentru lucrurile cele bune, ci gând smerit să
aibă despre sine: "Cela ce lucrează fapte bune are cunună luminată. Iar
cela ce săvârşeşte multe fapte bune, însă i se pare că puţin bine a
făcut, acela, prin această smerită părere despre sine, mai luminoasă
cunună va avea. Dar, este mai drept să zic: "De este în cineva gând
smerit, faptele aceluia se fac mai luminoase. Iar de nu este în
el gând smerit, apoi și faptele bune cele luminoase se întunecă și cele
mari se micșorează. Drept aceea, de voiește cineva ca să-și arate
faptele sale cele bune, să nu le socotească că sunt mari, că atunci mari
se vor afla. Gândul smerit, însoțit de fapta bună, sunt ca o pereche de
boi care trag jugul cel bun a lui Hristos". Întreaga înțelepciune a
Sfântului Isidor este arătată, însă, în Epistola lui către Paladie,
episcopul Elinopolei, prin care îl învăța, cu tot dinadinsul să se
ferească de vorba cu partea femeiască, căci, deși Scriptura zice:
"Vorbele cele rele strică obiceiurile cele bune", apoi, vorba cu
femeile, chiar și bună de ar fi, este însă în stare a strica pe omul cel
dinlăuntru, în taină, prin gânduri necurate; că, deși fiind curat cu
trupul, însă pe suflet îl face necurat. Deci,
Cuviosul Isidor pe episcopul acela, care adeseori vorbea cele de folos
cu partea femeiască şi care se lăuda că nu simte patimă, sfătuindu-l, îi
zicea: "De vorbele cu partea femeiască, pe cât poţi, să fugi, bunule
bărbat, că cei ce au treapta preoţiei, mai sfinţi şi mai curaţi se cade
să fie, decât aceia care s-au dus în munţi şi în pustie; pentru că
aceştia au grijă de sine şi de popor, iar aceia, care s-au dus în
pustie, au grijă numai de ei înşişi. Acestora, care sunt puşi la
înălţimea aceasta a vredniciei preoţeşti, toţi le cercetează şi le
privesc viaţa, iar cei ce stau prin peşteri, aceia rănile lor le
tămăduiesc, adică singuri îşi pregătesc cununi. Deci, de vei avea de
făcut vreo slujbă la o parte femeiască, apoi să-ţi stăpâneşti ochii şi,
pe cele la care ai mers, să le înveţi să privească cu curăţie deplină.
Şi, după ce vei grăi cuvintele care pot să le întărească şi să le
lumineze sufletele, îndată să fugi, ca nu cumva vorba cea lungă să
înmoaie a ta putere şi să o slăbească. Iar,
de vei voi să fii cinstit de femei - şi, aceasta, mai ales,
duhovnicescului bărbat, se cade - apoi, să nu ai cu dânsele prieteşug
nicidecum şi atunci de dânsele cinstit vei fi. Căci, dacă doar vorbeşti
cu dânsele, zic unii, nu primeşti nici o vătămare. Eu, însă zic ţie,
pentru ca toţi să se încredinţeze de aceasta, că şi pietrele se sparg de
picăturile de ploaie, care cad totdeauna pe ele. Ia aminte la ceea ce
grăiesc; că, ce este mai tare decât piatra şi ce este mai moale decât
apa şi mai ales, decât picăturile de apă ? Însă, desimea picăturilor ce
stăruie biruieşte totdeauna şi firea. Deci, dacă firea cea nemişcată se
schimbă, apoi, cum nu va fi biruită şi răsturnată voia omenească, cea
atât de schimbătoare ?" Astfel, sfătuind Cuviosul Isidor pe episcopul
Paladie, ne povăţuieşte şi pe noi toţi la viaţa cea cu întreagă
înţelepciune, ca nu numai să ne păzim de căderea trupească, dar şi
sufletul să-l ferim întreg de gândurile ce-l strică. Şi
multe fapte bune, de tot felul, învăţa Cuviosul pe toţi, prin scris şi
prin viu grai şi, ajungând la adânci bătrâneţi şi plăcând lui Dumnezeu,
s-a sfârşit în pace.
Întru această zi, cuvânt din Pateric, despre citirea cărţilor.
Un frate dintr-o mânăstire cu viaţă de obşte se lenevea spre învăţătură
şi a întrebat pe părintele său, zicând: "Ce înseamnă aceasta, părinte,
că, iată, mă ostenesc la Scripturi şi nimic nu înţeleg". Şi stareţul i-a
răspuns lui, zicând: "Fiule, oile, când află păşune, cu multă dulceaţă
mănâncă şi adesea înghit hrană nerumegată, sârguindu-se fiecare să apuce
cât mai mult şi să pună întru sine hrană, iar după aceea stând, îşi
rumegă hrana. Aşa şi tu, fiule, câtă vreme ai ajutor şi bună vreme,
învaţă-te pe tine cât poţi, fără lenevire, din dumnezeieştile Scripturi
şi te va lumina Dumnezeu; ori, din vorbele bătrânilor auzind, te vei
deprinde sau deprinzându-te singur, vei întreba sau de la cei ce învaţă
binele, vei deprinde ceva sau Însuşi Domnul, în linişte, îţi va grăi în
inima ta numai să nu pierzi întru lene, vremea şi puterea cea dată ţie
de la Dumnezeu".
Întru această zi, cuvânt despre tăcere.
Sursa:
http://www.doxologia.ro/sarbatoare/sfantul-cuvios-isidor-pelusiotul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu