Să ştiţi, iubiţilor, că în această zi este înainte-prăznuirea
aducerii la templul din Ierusalim a Domnului nostru Iisus Hristos, la
patruzeci de zile de la naşterea Sa. După legea lui Moise, ducerea
aceasta la templu, la 40 de zile de la naştere, avea o îndoită
însemnătate: mai întâi, mama copilului, la această dată, era datoare să
aducă jertfă, pentru curăţirea ei, de toate sângerările de la naşterea
pruncului. Iar, în al doilea rând, după aceeaşi lege, la 40 de zile de
la naştere, mama unui copil de parte bărbătească, dacă copilul era
întâiul ei născut, trebuia să-şi aducă la templu copilul, ca să
plătească un preţ şi să-şi răscumpere copilul, pentru că orice copil
întâi-născut de parte bărbătească, era socotit partea lui Dumnezeu, după
Lege. Deci, acestor rânduieli ale Legii vechi se supun şi Maica
Domnului şi Dreptul Iosif, ducând la templu pe Iisus, la 40 de zile de
la naşterea Sa. Şi împlinind Legea, supunându-Se adică Legii, în numele
tuturor, Mântuitorul Iisus Se face liber în faţa Legii, şi Se
pregăteşte, astfel, să lucreze ca Mântuitor al lumii, din mijlocul
poporului şi în numele tuturor popoarelor din lume, slobozind pe oameni
dintr-o robie mult mai grea, din robia păcatului, robie din care Legea
veche, însăşi, nu putea să elibereze pe oameni. Şi puterea aceasta nouă
de mântuire, mai tare decât Legea, este puterea jertfei Mântuitorului
Iisus pe Cruce, pentru a împăca pe oameni cu Dumnezeu, credinţa în
jertfa de mântuire a lui Iisus Domnul şi în fapte bune, făcute de noi
împreună cu El. Aceasta este vestea cea bună pe care ne-o spune cântarea
bătrânului Simeon, ca şi mărturisirea Proorociţei Ana, şi, pe care o
auzim în zilele acestea din Sfânta Evanghelie. Că, luând Pruncul
dumnezeiesc în braţe, luminat de Duhul Sfânt, bătrânul zice: "Acum
slobozeşte cu pace pe robul Tău Stăpâne, căci văzură ochii mei mântuirea
Ta, pe care ai pregătit-o înaintea tuturor popoarelor, lumină spre
descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău Israel”. Iisus Hristos
este aşadar puterea cea mare de mântuire a lui Dumnezeu în lume, El este
lumina tuturor neamurilor, El este slava lui Israel şi a celui vechi şi
a celui nou. Drept aceea, rogu-vă pe voi, să tăiem de la noi gândurile
cele necuvioase şi, ca o pavăză luând credinţa, să ne întărim împotriva
înşelăciunii celei fără de Dumnezeu. Ca să nu ne arătăm, prin lucrurile
cele rele, luptându-ne cu Domnul, ca Irod, ci, mai vârtos, să fim chiar
ajutători lui Dumnezeu, iubindu-L pe El din toată inima noastră şi pe
aproapele ca pe noi înşine, precum a zis Domnul. Şi ştim cine sunt cei
apropiaţi ai noştri ! Oare nu sunt aceştia, cu care facem milă, adică
surzii, şchiopii, flămânzii, străinii, pe care Domnul I-a numit fraţi ai
Săi? Că, dacă vom face milă cu aceştia, apoi aceştia ne vor deschide
nouă uşile Raiului şi, fără de înfruntare, ne vor duce înăuntru, în
patria noastră, dacă zgârcenia noastră nu ne va închide afară. Că,
Însuşi Domnul, chemându-ne pe noi întru acea Împărăţie, zice: "Fiţi
milostivi, că şi Tatăl vostru cel ceresc, milostiv este !” Fiţi fii ai
Celui Preaînalt şi părtaşi ai Împărăţiei. Vedeţi, deci, cum Dumnezeu pe
cei milostivi, fii ai Săi îi numeşte. Drept aceea, ascultând sfintele
Lui cuvinte, să le scriem în inimile noastre, ca să-L auzim pe El
grăindu-ne: "Veniti, binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi
Împărăţia cea gătită vouă de la alcătuirea lumii!” Acestei Împăraţii,
moştenitori dorind a ne face, slăvim pe Preasfânta Treime, pe Tatăl, pe
Fiul şi pe Sfântul Duh ! Amin.
Acesta era din satul Lampsac, din ţinutul Frigiei şi a trăit pe
vremea împăraţilor Gordian(238-249) şi Decius(250-253). A cunoscut, încă
din copilărie, credinţa creştină şi, întărit de Duhul Sfânt,
propovăduia dreapta credinţă, împreună cu Sfântul Respice, fiind din
acelaşi loc cu dânsul. Iar când Decius a ajuns împărat şi a pornit
prigoana împotriva creştinilor, a fost prins şi Sfântul Trifon şi, dus
fiind la Niceea, a fost aruncat în temniţă, la porunca dregătorului
Acvilin, mai-marele Bitiniei. Deci, fiind chemat să jertfească zeilor,
el a mărturisit numele lui Hristos şi a fost chinuit în multe feluri; a
fost tras pe roată, a fost purtat desculţ prin cetate, pe vreme de
iarnă, până i-au degerat picioarele, umblând prin zăpadă, a fost legat
de cai, i s-au bătut cuie în picioare şi a fost ars pe coaste cu făclii
şi trupul i-a fost sfâşiat cu ghiare de fier. Şi, îndurând toate
acestea, Sfântul nu înceta a grăi, îndemnând pe ceilalţi creştini să nu
se depărteze de la Hristos, socotindu-se fericit a suferi pentru El. Şi
rămânând nestrămutat în hotărârea sa, a fost osândit să moară de sabie,
dar, nemaiapucând împlinirea poruncii, şi-a dat sufletul la Dumnezeu în
ziua de 1 februarie.
şi răscumpărarea unui sărac cu aur, de la Dumnezeu.
A fost în părţile Romei celei vechi un călugăr cu numele
Benedict, făcător de minuni şi slăvit foarte, sfânt şi minunat, încât şi
pe morţi îi învia, că a iubit pe Hristos din tinereţe şi în viaţa
monahicească se nevoia. Încă şi foarte milostiv era şi îndurat către
toţi care-i cereau ajutorul. Şi acesta era părinte la multe mânăstiri şi
cu totul lipsit de avere era. Că şi fraţii adunaţi de dânsul, petreceau
în multă sărăcie şi întru facere de milostenii. Şi, cu atâta sârguinţă
urmau cuvântul lui Dumnezeu pentru sărăcie, încât nici un galben nu se
afla în toate mănăstirile părintelui Benedict. Într-una din zile a venit
un om credincios, cuprins fiind de o nevoie şi silit de cineva, care îi
dăduse lui împrumut doisprezece galbeni. Iar Sfântul, neavând ce să-i
dea, că era cuprins de lipsă, cu glas blând i-a zis lui: "Frate,
iartă-mă pe mine, că nu am cei doisprezece galbeni pe care îi ceri,
Deci, du-te acum şi după două zile iarăşi să vii”. Şi, după ce s-a dus
acela, Sfântul a început să se roage şi cerea de la Dumnezeu preţul de
răscumpărare a celui cu datoria. Iar a treia zi, a venit cel dator la
omul lui Dumnezeu şi i-a făcut plecăciune. Şi era în mânăstire un vas,
în care stă lintea. Iar deasupra, pe linte, cu rugăciunile Sfântului
părinte, s-au aflat treisprezece galbeni, pe care, luându-i Sfântul i-a
dat celui necăjit, zicându-i: „Mergi, fiule, şi dă-i pe aceştia celui ce
ţi-a dat ţie împrumutul, iar un galben să-l ai la tine, pentru
trebuinţele casei tale”. Acestea toate ştie a le face milostenia cea
atotputernică şi sărăcia pentru Hristos, a Căruia este slava în veci.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu