Aceasta
a trăit în vremea împăratului Maximian (305-311), fiica unui oarecare
Dioscor, elin de la răsărit. Ea era păzită de tatăl său într-un turn,
înalt, pentru frumuseţea cea trupească ce înflorea la dânsa. Deci,
această fecioară credea în Hristos şi nu s-a tăinuit de tatăl său. Că
acela a cunoscut, cele pentru dânsa, dintr-o pricină ca aceasta: Odată,
când el a zis să se facă două ferestre la o baie care se zidea, ea a
poruncit să se facă trei; şi întrebând-o pentru care pricină a învăţat
să facă trei ferestre, ea a zis că le-a făcut în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh. Aceasta auzind el, îndată s-a pornit să o
omoare cu sabia sa, iar ea a fugit şi a intrat într-o piatră, ce s-a
despicat ca prin minune şi care a primit-o de s-a ascuns. Iară tatăl ei,
alergând după dânsa, a găsit-o şi, luând-o de cosiţe, a dus-o şi a
dat-o pe seama domnului ţării aceleia, înaintea căruia a mărturisit pe
Hristos şi ocărând idolii, a fost bătută cumplit şi strujită pe trup
fără milă şi arsă la coaste. După aceea, au lovit-o în cap cu măciuci şi
dezbrăcând-o, au purtat-o prin cetate, bătând-o. Şi,
în cele din urmă, şi-a primit sfârşitul prin sabie, omorând-o tatăl său
cu mâinile sale. Pentru care, se spune că, după tăierea ei,
pogorându-se el din munte, a fost lovit de trăznet. Şi aşa şi-a lepădat
spurcatul său suflet.
Din viaţa Sfintei, după Metafrast
Iar Dioscor, cel cu inima de piatră, tatăl Sfintei Varvara, nu
numai că nu l-a durut inima, văzând chinurile cele multe ale fiicei
sale, fiind împietrit de diavol, ci şi singur a-i fi ei călău, nu s-a
ruşinat. Căci, cu o mână a luat pe fiica să, iar în cealaltă mână ţinea
sabia goală şi a dus-o pe ea la locul cel de tăiere, care era aşezat pe
un munte, afară din cetate. Şi a fost dusă de alt ostaş şi Sfânta
Iuliana şi când mergea pe cale se ruga Sfânta Varvara către Dumnezeu,
zicând: "Dumnezeule cel fără de început, Care ai întins cerul ca un
acoperământ, şi pământul l-ai întemeiat pe ape, Cela ce răsari soarele
Tău spre cei buni şi spre cei răi şi dai ploaie peste cei drepţi şi
peste cei nedrepţi. Tu şi acum auzi-mă pe mine roaba Ta, care mă rog
către Tine. Ascultă-mă Împărate, şi dă darul Tău la tot omul care mă va
pomeni pe mine şi pătimirile mele. Să nu se apropie de unul ca acela
boală năpraznică şi moarte neaşteptată să nu-l răpească pe el. Pentru că
Tu ştii, Doamne, că trup şi sânge suntem şi lucrul preacuratelor Tale
mâini". Aşa
rugându-se Sfânta, s-a auzit glas din Cer chemând-o pe ea, împreună cu
Iuliana, întru cele de sus şi făgăduindu-i a-i împlini ceea ce cerea. Şi
mergeau amândouă Sfintele Muceniţe Varvara şi Iuliana spre moarte cu
mare bucurie, dorind a se dezlega mai degrabă de trup şi a trece către
Domnul. Şi ajungând la locul cel însemnat, mieluşeaua lui Hristos,
Varvara şi-a plecat sub sabie sfântul său cap şi a fost tăiată de
mâinile nemilostivului său tată. Şi s-a împlinit scriptura: "Va da frate
pe frate la moarte şi tată pe fiu" (Matei 10, 21). Iar
pe sfânta Iuliana alt ostaş a tăiat-o tot acolo; şi aşa s-a săvârşit
alergarea nevoinţei sale. Iar sfintele lor suflete sunt întru glasuri de
bucurie, către Hristos, Mirele lor, întâmpinându-le pe ele îngerii şi
Însuşi Stăpânul, cu dragoste, primindu-le pe dânsele. Iar
pe Dioscor şi pe Marcian dregătorul i-a ajuns năpraznica pedeapsă a lui
Dumnezeu, pentru că pe Dioscor, pogorându-se din munte, iară pe
dregător, şezând în casa sa, tunet şi fulgere din cer lovindu-i, i-au
ucis şi i-au ars, atâta cât nici praful lor nu s-a aflat. Şi
era în cetatea aceea un oarecare bărbat credincios, cu numele
Galenlian. Acesta, luând cinstilele moaşte ale Sfintelor Muceniţe, le-a
dus în cetate şi le-a îngropat cu cinstea ce se cuvenea şi a zidit
biserică peste dânsele, întru care multe vindecări se făceau de la
moaştele Sfintelor, cu rugăciunile lor şi cu darul Tatălui şi al Fiului
şi al Sfântului Duh, al Unuia Dumnezeu în Treime, a Căruia este slava în
veci ! Amin.
Pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Ioan Damaschinul,
monahul, şi preotul (+749)
Acesta
a trăit pe vremea Împărăţiei lui Leon Isaurul şi a lui Constantin
Copronim, fiul său. (717-775). Era de loc din cetatea Damascului, de
neam luminat şi strălucit în dreapta credinţă, având şi tată iubitor de
fapte bune, care l-a dat la învăţătură de a dobândit tot meşteşugul
cărţii elineşti şi a iscodit bine şi adâncul Scripturii celei de
Dumnezeu insuflate împreună cu Preafericitul Cosma, cu care crescuse
împreună şi care, mai pe urmă, a fost sfinţit episcop la Maiuma. Amândoi
au fost daţi cu învăţătura la acelaşi dascăl, tot Cozma cu numele, care
şi Asincrit se numea, cumpărat fiind, împreună cu alţi robi, de tatăl
dumnezeiescului Ioan. Deci,
fiindcă s-a întâmplat a câştiga un dascăl înţelept ca acesta, amândoi
au ajuns la vârful înţelepciunii. După aceea, s-au făcut amândoi monahi,
străduindu-se să trăiască îndeletnicindu-se cu cele ale lui Dumnezeu.
Că Ioan s-a dat de către proistosul mănăstirii Sfântului Sava, la un
bătrân, mare şi înţelept în cele dumnezeieşti, şi a învăţat de la el
fericita ascultare. Pentru că i s-a poruncit de către el ca să nu cânte
niciodată, oricât de puţină cântare, după meşteşugul muzicii, pe care îl
ştia. Şi Ioan a păzit neschimbată porunca bătrânului, vreme de mulţi
ani. Se zice, însă, că, arătându-se în vis bătrânului, Preasfânta de
Dumnezeu Născătoare i-a zis să poruncească ucenicului său Ioan să
alcătuiască laude spre slava lui Hristos, Celui ce S-a născut dintr-însa
fără de sămânţă, şi spre lauda şi veselia creştinilor, celor ce sunt
datori să o laude din inimă; lucru care a şi făcut, punând temeiul
acesta la cuvintele scrierilor sale. Deci, petrecând amândoi
sihăstreşte, fericitul Cozma, lăsând multe scrieri Bisericii, a răposat
cu pace, iar fericitul Ioan, făcând şi el asemenea şi întărind dreapta
credinţă şi ruşinând păgânul eres al iconomahilor, cu puterea cuvintelor
sale şi cu înţelepte dovediri ale Scripturilor, şi lăsând multe scrieri
de laudă Bisericii lui Dumnezeu, prin mijlocirea cărora se află aievea
cunoştinţa fiecărui lucru ce se va cerca, şi-a săvârşit viaţa întru
adânci bătrâneţi, trăind ani o sută patru.
Întru
această zi, povestire din minunile Maicii Domnului, despre Sfântul
Damaschin şi vindecarea mâinii lui celei tăiate, de către Cea
Nevinovată.
Se
vede în viaţa Sfântului Ioan Damaschin, pe care a scris-o
preaînţeleptul Ioan, patriarhul Antiohiei, cum că, în vremea lui Leon
Isaurul, era mare gonire şi luptă împotriva icoanelor, în
Constantinopol, şi pe mulţi dreptcredincioşi i-a osândit împăratul cel
urâtor de Hristos la felurite munci. Deci, înştiinţându-se de aceasta,
Ioan de la Damasc, care era întâiul sfetnic al stăpânitorului
saracinilor, scria în fiecare zi epistole şi le trimitea la
Constantinopol, ortodocşilor, întru care arăta, cu mărturii vrednice de
crezare, că cei care nu se închină sfintitelor icoane sunt eretici şi
fără de Dumnezeu şi străini de Împărăţia lui Hristos. Iar
auzind împăratul de aceasta, a cerut să-i dea una din scrisorile lui
Ioan, pe care a arătat-o scriitorilor săi întrebându-i pe dânşii dacă
cineva dintre dânşii poate alcătui întocmai chipul scrisorii. Deci s-a
aflat unul preaiscusit la frumoasa scriere, care a făgăduit împăratului
că va scrie alta asemănătoare, încât, nici însuşi Ioan să nu cunoască
scrisul, că este străin. Deci, acestuia i-a poruncit împăratul cel
viclean de a scris către dânsul o epistolă, ca din partea lui Ioan.
Întru care acesta zicea: "Împărate, întru mulţi ani să trăieşti,
închinăciunea cea cuviincioasă împărăţiei tale aduc eu, robul tău, Ioan
din Damasc. Şi îţi arăt ca să ştii că cetatea noastră este în vremea
aceasta slăbănogită, pentru că lipsesc cei mai mulţi ostaşi ai
agarenilor, fiind plecaţi la război. Şi dacă vei trimite puţină oaste,
cu lesnire o iei şi îţi voi ajuta şi eu la o lucrare ca aceasta, pe cât
pot, că în mâinile mele este toată cetatea." Aceasta
şi altele mai mult scriind, vicleanul împărat a făcut şi altă scrisoare
cu mâna sa către stăpânitorul agarenilor, zicând acestea: "Prea bun
neam şi preaiubite dregătorule al cetăţii Damascului, să te bucuri !
Ştii că nu este nici un lucru mai fericit şi mai lăudat, şi lui Dumnezeu
plăcut, decât dragostea, ca să păzească cineva tocmelile cele de pace.
Pentru aceasta nu voi să stric prietenia, pe care o am cu bunul tău
neam, cu toate că şi un prieten al tău adevărat, mă îndeamnă şi mă
cheamă pe mine la aceasta şi îmi trimite scrisori de multe ori, ca să
vin să mă războiesc cu tine. Iar,
pentru încredinţarea ta, îţi trimit una din scrisori, ca să cunoşti
adevărata prietenie pe care o am către tine şi vicleşugul şi răul nărav
al aceluia care a scris". Aceste
două scrisori le-a trimis printr-un rob al său, împăratul cu numele de
leu şi cu socoteală de şarpe, la cel viclean şi barbar. Acesta,
văzându-le, s-a mâniat şi, chemând pe Ioan, i le-a arătat. Iar acesta,
înţelegând viclenia împăratului, mărturisea adevărul, spunând, nu numai
că nu a scris el, ci nici măcar în mintea lui nu a avut niciodată aşa
ceva. Dar barbarul, biruit fiind de mânie, n-a crezut, nici soroc nu i-a
dat ca să arate adevărul, ci a poruncit să-i taie mâna lui. Deci,
s-a tăiat dreapta aceea, care mustra pe cei ce urăsc pe Domnul, şi în
loc de cerneală, cu care se vopsea mai înainte, s-a vopsit cu al său
sânge. Şi mâna au spânzurat-o în târg, ca să o vadă toţi. Deci, după ce a
trecut ziua, a trimis Ioan mijlocitori, rugându-se tiranului să-i dea
mâna să o îngroape, ca să-i uşureze durerea lui. Iar acela a primit şi
i-a dat-o. Deci, Ioan, luând-o şi intrând în casa lui, a căzut la pământ
cu faţa în jos, înaintea sfintei icoane a Maicii lui Dumnezeu, zicând,
cu lacrimi şi cu credinţă: "Stăpână, preacurată Maică, ceea ce ai născut
pe Dumnezeul meu, pentru dumnezeieştile icoane, dreapta mea s-a tăiat.
Cunoşti pricina bine, pentru care s-a înrăit Leon. Grăbeşte-Te, dar
şi-mi vindecă mâna mea. Dreapta Celui Prea-Înalt, Care S-a Întrupat din
Tine, multe puteri face prin mijlocirea Ta. Aşa şi acum, dreapta mea
aceasta să o vindece, pentru rugăciunile Tale, ca să poată scrie, cu
dulci şi întocmite cântări, laudele care se cade a se da Ţie, Născătoare
de Dumnezeu şi Celui ce S-a născut din Tine şi împreună-ajutătoare să
se facă dreptei credinţe." Acestea
zicându-le, cu lacrimi, Ioan, a adormit şi a văzut icoana Pururea
Fecioarei, care îi zicea lui cu liniştită privire: "Vezi că sănătoasă
s-a făcut mâna ta, de acum nu te mai supăra pentru aceasta, ci fă-o pe
ea trestie a scriitorului ce scrie degrabă, după cum mi-ai făgăduit
mie." Deci, deşteptându-se şi văzând vindecată şi lipită mâna lui, o,
prea mare puterea ta, Preacurată, s-a bucurat cu duhul, pentru Dumnezeu
şi pentru Maica Lui, că a făcut cu dânsul mărire Cel Puternic. Deci,
toată noaptea veselindu-se, a cântat cântări de mulţumire lui Dumnezeu,
zicând: "Mâna Ta cea dreaptă, Doamne, s-a proslăvit întru tărie. Dreapta
Ta a vindecat dreapta mea cea tăiată. Şi cu aceasta va sfărâma pe
vrăjmaşii care nu cinstesc prea cinstită icoana Ta şi a Celeia ce Te-a
născut pe Tine. Şi prin mâna mea va zdrobi pe stricătorii de icoane cei
potrivnici slavei Tale". Deci, a trecut toată noaptea, veselindu-se şi
cântând laude Pururea Fecioarei Maria, Maicii lui Dumnezeu. Iar
când s-a făcut ziuă şi au văzut vecinii lucrul cel minunat, s-a făcut
cunoscut la toată cetatea. Însă nişte urâtori de Hristos au uneltit şi,
ducându-se, au spus stăpânitorului cum că n-a tăiat mâna lui Ioan, ci
altuia, unui oarecare rob al lui, care, ca să-i facă daruri domnului
său, a primit să i se taie mâna lui, pentru care faptă i-a dat arginţi
nenumăraţi. Iar stăpânitorul a poruncit ca să vină Ioan, să vadă mâinile
lui. Şi, venind i-a arătat mâna cea tăiată, care avea un semn roşu
împrejur, pe care l-a lăsat înadins Preasfânta, ca nemincinoasă mărturie
a tăierii. Deci, îi zicea barbarul: "Care doctor te-a vindecat şi ce
fel de doctorie a pus?" Iar Ioan, cu strălucit şi mare glas, s-a făcut
propovăduitor minunii, răspunzând: "Domnul meu, doctorul ce
Atotputernic, Care are deopotrivă atâta putere câtă voire are." Iar
stăpânitorul a zis: "Iartă-mă omule, că, după cum se vede, nevinovat
eşti, şi nu ai greşit în pricina aceasta şi cu nedreptate te-am osândit.
Ai, dară, cinstea cea dintâi, ca să fii întâiul sfetnic al meu şi mă
făgăduiesc ţie, ca să nu fac cândva nimic fără sfatul şi voirea ta." Iar
Ioan a căzut la picioarele lui, rugându-se ca să-l ierte, că doreşte să
se ducă să slujească Făcătoarei de bine, după cum i-a făgăduit. Deci,
după ce s-a împotrivit multă vreme, s-a învoit stăpânitorul şi i-a dat
voie să se ducă unde voieşte. Iar Ioan, mulţumind, s-a dus. Şi,
împărţind săracilor averea sa şi slobozind pe robii săi s-a dus la
mănăstirea Sfântului Sava. Şi, făcându-se monah, s-a suspus la ascultare
la un bătrân.
Şi
luând bătrânul pe Ioan la chilia sa şi temelia vieţii celei cu fapte
bune începând a pune întru dânsul, mai întâi acest fel de rânduială i-a
dat lui: nimic să nu facă după voia sa, ostenelile sale şi rugăciunile
cele cu sârguinţă, ca pe oarecare jertfă să le aducă lui Dumnezeu; să
verse lacrimi din ochii săi, dacă voieşte a-şi curăţi păcatele vieţii
celei trecute, pentru că acelea se socotesc înaintea lui Dumnezeu, ca
jertfă mai scumpă decât toată tămâia. Şi aceste rânduieli erau
începătură a faptelor acelora, care se săvârşesc prin osteneala
trupească. Iar cele ce se cuvin sufletului, le-a legiuit stareţul pe
acestea: Să nu scrie în mintea sa vreo nălucire lumească, nici să-şi
închipuiască în minte feţe necuvioase, ci să-şi păzească mintea sa
întreagă şi curată de toată împătimirea cea deşartă şi de toată
îngâmfarea; să nu se laude cu mulţimea înţelepciunii sale, şi în cele ce
a învăţat să nu i se pară că a ajuns în toate la capătul desăvârşirii,
să nu poftească oarecare descoperiri, şi înştiinţare de taine ascunse;
să nu-şi pună nădejdea în înţelegerea sa, cum că este neclătită şi nu
poate cădea şi a se rătăci din calea adevărului, până la sfârşitul
vieţii sale. Ci să ştie că gândurile sale sunt neputincioase şi să ştie
că înţelegerile sale pot fi greşite. Şi pentru aceea să se sârguiască a
nu-şi lăsa gândul său a se împrăştia pretutindenea, ci să se îngrijească
a-l aduna pe el, pentru ca aşa mintea lui să se lumineze de Dumnezeu şi
sufletul său să i se sfinţească şi trupul să i se curăţească de toată
spurcăciunea. Şi amândouă acestea, trupul şi sufletul, să se împreuneze
cu mintea şi aşa se va face în chipul Sfintei Treimi şi se va săvârşi
pe sine om nu trupesc, nici sufletesc, ci cu totul duhovnicesc,
schimbându-se prin voirea a celor două omeneşti părţi, ale trupului şi
ale sufletului întru cea a treia şi mai înaltă, în minte. Nişte
rânduieli ca acestea scriind tatăl fiului şi dascălul ucenicului, a
adăugat şi aceste cuvinte către dânsul: "Nimănui să nu trimiţi vreo
scrisoare, nici să grăieşti către cineva ceva din învăţăturile cele din
afară. Tăcerea să ai cu înţelegere, pentru că ştii că nu numai iubitorii
de înţelepciune ai noştri învaţă tăcerea, ci şi Pitagora porunceşte
ucenicilor săi, de multă vreme, să păzească tăcerea. Şi să nu ţi se pară
cum că chiar şi cele bune este bine a le grăi oricând, ascultă pe David
care zice: "Amuţit-am şi m-am smerit şi nici de bine n-am grăit. (Ps.
38,3). Apoi ce folos i-a venit lui dintru acestea, ascultă:
"Înfierbântatu-s-a inima mea înlăuntrul meu" (Ps. 38, 4), adică, negrăit
e focul dragostei de Dumnezeu, care s-a aprins întru dânsul din
cugetarea la Dumnezeu." Deci, toate învăţăturile acestea ale bătrânului au
căzut în inima lui Ioan ca o sămânţă într-un pământ bun şi, odrăslind,
s-au înrădăcinat. Pentru că, destulă vreme vieţuind lângă acel bătrân de
Dumnezeu insuflat, Ioan păzea cu dinadinsul toate cuvintele lui şi
asculta poruncile lui, supunându-se lui fără de făţărnicie, fără de
grăire împotrivă şi fără de orice cârtire. Pentru că, ce folos este
ascultătorului celui ce are în mâini fapte şi în gură cârtirea, când
împlineşte porunca, iar cu limba sau cu mintea cele împotrivă grăieşte?
Şi când se va îndrepta unul ca acesta? Niciodată. Şi unii ca aceştia în
deşert de ostenesc şi li se pare cum că săvârşesc o faptă bună, care
împreună cu ascultarea poartă în sânurile sale pe şarpele cârtirii. Însă
fericitul Ioan, ca un adevărat ascultător, se afla fără de cârtire
întru toate slujbele cele ce i se porunceau lui. Iar
odinioară, bătrânul, vrând să ispitească ascultarea şi smerenia lui
Ioan, a adunat mulţime de coşniţe, că acelea erau lucrul mâinilor lui,
şi a zis către Ioan: "Am auzit, fiule, cum că, în Damasc, coşniţele cu
mai mult preţ se vând, decât în Palestina şi nouă multă ne este
neîndestularea la cele de trebuinţă ale chiliei, precum singur vezi;
deci, ia coşniţele acestea şi te du degrabă la Damasc şi le vinde pe ele
acolo. Şi caută să nu le vinzi pe ele mai cu puţin preţ decât cel
rânduit." Şi a rânduit bătrânul preţ mare coşniţelor, îndoit mai mult
decât se cuvenea. Iar ascultătorul cel adevărat nu s-a împotrivit nici
cu cuvântul, nici cu mintea, nici n-a zis că aceste coşniţe nu sunt
vrednice de un aşa preţ şi nici că Damascul este departe, nici n-a grăit
în cugetul său: "Mă ruşinez a mă duce în cetatea aceia, întru care
odinioară am fost cunoscut tuturor şi dregător slăvit." Nimic din
acestea n-a zis, nici a cugetat, următor fiind stăpânului Hristos, Celui
ce S-a făcut ascultător până la moarte. Ci, îndată zicând:
"Blagosloveşte părinte", a luat coşniţele în spate şi s-a dus degrabă la
Damasc. Şi umbla prin cetate în haine proaste şi rupte, vânzând în târg
coşniţele sale. Şi, de voia vreun om să cumpere vreo coşniţă, întreba
preţul, cum se vând. Şi, auzind un preţ ca acela, aşa de mare, îl
batjocorea şi râdea de el, iar alţii şi cu mustrări îl certau şi-l
ocărau. Pentru că nu era cunoscut fericitul Ioan de toţi locuitorii
cetăţii, de vreme ce era acoperit de straie sărăcăcioase, de care,
odinioară, purta haine ţesute cu aur, şi faţa îi era schimbată de post,
obrazul uscat şi frumuseţea veştejită. Iar un oarecare cetăţean, care
odinioară îi fusese lui slugă, pe vremea dregătoriei sale, stând acolo
în dreptul lui şi luând seama cu multă stăruinţă la faţa lui, l-a
cunoscut cine este şi s-a mirat de chipul lui cel sărăcăcios şi s-a
umilit şi, oftând din inimă, s-a apropiat de dânsul ca de un necunoscut
şi i-a dat lui preţul cel orânduit de stareţul său pe toate coşniţele.
Nu că-i trebuiau lui coşniţele, ci milostivindu-se spre un om ca acela,
care dintru atâta slavă şi bogăţie a venit, pentru Dumnezeu, întru atâta
smerenie şi sărăcie. Iar el, luând preţul pe coşniţe, s-a întors către
cel ce l-a trimis pe el, ca un biruitor de la război, surpând la pământ
pe potrivnicul diavol şi împreună cu el şi mândria cu slava deşartă,
prin ascultare şi prin smerenie. Iar, într-una din zile, un frate al
mănăstirii a rugat pe Ioan ca să-i alcătuiască un tropar de mângâiere,
că adormise fratele lui cel după trup. Deci, Ioan se temea să nu supere
pe bătrânul stareţ. Însă s-a biruit de multa rugăciune a fratelui şi,
scriind nişte tropare preafrumoase şi jalnice, adică acestea: "Care este
desfătarea cea lumească? Oamenilor, pentru ce în deşert ne tulburăm, că
toate sunt deşertăciune cele omeneşti". Şi venind bătrânul de afară şi
auzind glasul acela de cântare preaumilitoare, s-a supărat şi a gonit pe
Sfântul, ca pe un neascultător. Iar el, căzând la picioarele bătrânului
stareţ, cerea iertăciune; dar acela nici într-un chip nu s-a plecat.
Însă, pentru multa stăruinţă a bătrânilor mănăstirii, s-a învoit totuşi
să-l reprimească, numai dacă se învoieşte Ioan să cureţe ieşitorile,
odihnind pe alţi monahi. Iar el a primit, cunoscând folosul ascultării. Însă bătrânul, văzându-l că ascultă, l-a primit iarăşi, poruncindu-i să păzească tăcerea ca şi mai înainte. Deci,
după puţine zile, se arătă Preasfânta bătrânului în somn, zicându-i:
"Pentru ce ai astupat un minunat izvor ca acesta, ce varsă afară atâta
pâraie de apă a odihnei sufletelor? Lasă izvorul să adape toată lumea şi
să acopere mările eresurilor şi să le mute spre dulceaţa minunată.
Acesta are să covârşească alăuta cea proorocească a lui David şi
Psaltirea, cântând cântări noi Domnului, cântări pline de minunată
dulceaţă, mai presus decât Cântarea lui Moise şi decât dănţuirea
Mariamnei. Faţă de alăuta lui cea dulce cântătoare şi minunată,
cântările cele fără de folos ale lui Orfeu vor fi socotite ca un blestem
netrebnic. Acesta va cânta cântarea cea duhovnicească şi cerească.
Acesta va urma cântărilor heruvimilor. Acesta va cânta, drept, dogmele
credinţei şi va da pe faţă răzvrătirea şi strâmbătatea a tot eresul." Deci,
când s-a deşteptat bătrânul, care a văzut vedenia aceasta şi i s-au
descoperit cele negrăite, a zis către Ioan: "O, fiule al ascultării lui
Hristos, deschide gura ta, nu în pilde, ci întru adevăr, nu întru
ghicitori, ci în dogme. Grăieşte cuvintele pe care le-a scris Duhul în
inima ta. Suie-te în muntele Sinaiului, cel al vedenilor şi al
descoperirilor lui Dumnezeu; fiindcă te-ai smerit pe tine până în
sfârşit, acum dar suie-te în muntele Bisericii şi propovăduieşte,
binevestind Ierusalimului. Înalţă glasul tău întru tărie, că bucurii
prea slăvite mi s-au grăit mie, pentru tine, de la Maica lui Dumnezeu.
Şi mă iartă pe mine de câte ţie ţi-am greşit, că din necunoştinţa mea
te-am împiedicat pe tine." Atunci, dar, început făcând Ioan cântărilor celor dulci ca mierea,
lumina Bisericile, încât, oricine auzea cuvintele şi facerile lui, putea
să înţeleagă. Deci, întru acest chip petrecând Sfântul, întru o
ascultare îmbunătăţită şi preaminunată ca aceasta, şi multe scrieri
lăsând asupra luptătorilor împotriva icoanelor şi alcătuind canoane
preafrumoase şi stihiri preapotrivite şi dulci la cântare şi alte
cuvinte de Praznic, spre lauda şi slăvirea lui Hristos şi a Preacuratei,
s-a odihnit întru Domnul, Căruia Se cuvine slava şi stăpânirea în veci!
Amin.
A venit un bătrân la ava Lot, în pustia cea mică a
Arsenolaitului, şi l-a rugat pe el ca să-i poruncească lui să petreacă
aproape de dânsul. Şi l-a primit pe el ava Lot şi trăia în reculegere.
Deci, veneau unii la ava Lot, iar el îi îndemna pe dânşii să meargă la
bătrânul cel slab, însă acela le grăia lor cuvintele rătăcirii lui
Origen. Iar ava Lot se supăra zicând: "Nu cumva părinţii vor zice că şi
noi tot rătăcirea lui Origen învăţăm?" Deci căuta cum l-ar îndepărta din
locul acela, dar se temea de porunca lui Dumnezeu despre dragostea
aproapelui. Însă, sculându-se, a mers la ava Arsenie şi i-a spus lui de
bătrânul acela. Iar ava Arsenie i-a zis lui: "Să nu-l goneşti, ci să-i
spui: "Aceasta este de la Dumnezeu, să mănânci şi să bei precum voieşti,
numai cuvinte să nu grăieşti. Şi, de va voi, apoi va putea să se
îndrepteze, şi, chiar de nu va voi să se îndrepteze, el singur va pleca
din locul acela şi astfel nu va fi din pricina ta." Deci,
ducându-se ava Lot, a făcut aşa. Iar bătrânul acela, auzind acestea,
n-a voit să se îndrepteze, ci cu dinadinsul îl ruga, zicându-i: "Pentru
Domnul slobozeşte-mă de aici, de vreme ce nu mai pot suferi să stau în
pustie." Şi, sculându-se, a ieşit, cu dragoste slobozit fiind.
cum i s-a dat lui o carte scrisă de la Dumnezeu.
Un
stareţ dintre Sfinţii Părinţi a văzut o ceată îngerească pogorându-se
din cer, după porunca lui Dumnezeu. Şi avea ea o carte scrisă, pe
dinăuntru şi pe dinafară. Şi ziceau îngerii între ei: "Cine este vrednic
să o primească pe aceasta?" Deci, unii ziceau una; alţii alta. Apoi au
răspuns şi au zis: "Cu adevărat sfinţi sunt şi drepţi toţi care i-aţi
numit, dar nu pot să o primească pe aceasta"; iar mai pe urmă au zis:
"Nici unuia nu se poate încredinţa aceasta, fără numai lui Efrem." Deci,
sculându-se dimineaţa stareţul cel ce văzuse în vedenie cum că lui
Efrem i s-a dat cartea, l-a auzit pe Efrem învăţând norodul şi ca un
izvor curgând învăţătura din gura lui. Şi a cunoscut stareţul, cel ce a
avut acea vedenie, cum că de la Sfântul Duh sunt acelea ce ies din gura
lui Efrem.
Întru această zi, cuvânt despre un călugăr,
pe care l-a scos Fericitul Andrei de la diavol.
Sfântul
Andrei a venit în Constantinopol la târgul unde este o cruce şi a aflat
pe un oarecare monah, a cărui viaţă o lăudau toţi, ca pe o viaţă
îmbunătăţită; că într-adevăr bine se nevoia, precum se cuvine monahilor,
însă biruit era de iubirea de argint fără de măsură. Pentru că mulţi
din cetăţeni, mărturisindu-şi înaintea lui păcatele lor, îi dădeau lui
mulţime de aur, ca să-l împartă la săraci, pentru mântuirea sufletelor
lor, iar el, cuprins fiind de nesăţioasa patimă a iubirii de arginţi,
nimănui nu dădea, ci toţi banii în pungă îi punea şi, văzând că se
înmulţeşte aurul, se bucura. Iar Fericitul Andrei, mergând pe calea
aceea unde acel ticălos monah îşi avea petrecerea sa, a văzut cu ochi
prooroceşti un şarpe înfricoşător încolăcindu-se pe grumazul lui; şi,
apropiindu-se de călugăr, privea la şarpele acela. Iar călugărul,
socotind că este vreunul din săraci şi stăruieşte să se apropie ca să ia
milostenie, i-a zis lui: "Dumnezeu să te miluiască, frate, că nu am ce
să-ţi dau ţie." Iar Fericitul, puţin depărtându-se, a văzut împrejurul
călugărului o scriere scrisă în văzduh: "Şarpele iubirii de argint,
rădăcina a toată fărădelegea este." Şi,
căutând înapoi, a văzut pe doi tineri certându-se între dânşii: unul
era negru, având ochi întunecaţi, că drac era, iar altul alb ca o lumină
cerească, fiind înger al lui Dumnezeu. Şi zicea cel negru: "Al meu este
călugărul acesta, că voia mea face, că nemilostiv şi iubitor de arginţi
este şi cu Dumnezeu parte nu are, ci, ca un adevărat slujitor de idoli,
mie îmi slujeşte." Iar îngerul cel luminos zicea: "Ba nu, ci şi al meu
este, de vreme ce posteşte şi se roagă şi smerit este şi blând." Şi se
împotriveau aşa amândoi şi nu era pace între dânşii. Şi s-a făcut un
glas din cer către îngerul cel purtător de lumină: "Nu este partea ta
călugărul acela, lasă-l pe el, că lui mamona slujeşte, iar nu lui
Dumnezeu." Şi îndată s-a depărtat îngerul Domnului de la dânsul. Aceasta
văzând-o Fericitul Andrei s-a mirat, că demonul cel potrivnic a biruit
pe îngerul cel luminat. Iar
odată a întâmpinat pe călugărul acela Fericitul Andrei în uliţă şi,
luându-l de mâna dreaptă, i-a zis lui: "Robule al lui Dumnezeu, fără de
mânie să mă asculţi pe mine robul tău, şi cu milă primeşte săracele mele
cuvinte, că mare necaz mi s-a întâmplat mie, din pricina ta, şi nu pot
de acum să rabd mai mult, că mai întâi prieten lui Dumnezeu ai fost, iar
acum te-ai făcut prieten şi slugă diavolului. Aripi ai avut ca şi
serafimii; pentru ce te-ai dat satanei, ca să le taie pe ele din
rădăcină? Chip ai avut ca de fulger; pentru ce te-ai făcut întunecat la
chip? Vai mie, de vreme ce ai avut vedere ca heruvimii cu ochi mulţi,
iar acum te-a osebit pe tine şarpele. Soare ai fost şi ai apus în
noaptea cea întunecată şi rea. Pentru ce, frate, sufletul tău ţi-ai
vândut? Pentru ce te-ai însoţit cu dracul iubirii de argint? Pentru ce
i-ai dat lui odihnă întru tine? Pentru ce aduni argintul? Au, doară, te
vei îngropa cu el? Că după moartea ta va rămâne altora. Pentru ce ţii
păcate străine şi vrei să te sugrumi cu nemilostivirea? În vreme ce
alţii sunt flămânzi şi însetaţi şi mor de frig, tu, privind la mulţimea
aurului te veseleşti? Aceştia sunt paşii pocăinţei? Asta e rânduiala
călugărească şi defăimarea vieţii deşarte? Aşa te-ai lepădat de lume şi
de cele din lume? Aşa te-ai răstignit lumii şi tuturor deşertăciunilor?
N-ai auzit de Domnul ce zice: "Să nu agonisiţi aur, nici argint, nici
aramă, nici două haine?" Pentru ce ai uitat porunca aceasta? Iată,
astăzi sau mâine se sfârşeşte viaţa noastră şi cele ce le-ai gătit ale
cui vor fi? Au nu ştii că Îngerul Domnului, cel ce te păzeşte pe tine,
s-a depărtat de la tine plângând, iar diavolul stă aproape de tine şi
şarpele iubirii de argint s-a încolăcit împrejurul grumazului tău şi tu
nu-l simţi pe el? Adevăr zic ţie, că, trecând pe lângă tine, am auzit pe
Dumnezeu lepădându-se de tine. Deci, rogu-mă ţie, ascultă-mă pe mine
şi-ţi împarte averea la săraci, la văduve şi la neputincioşi, la
scăpătaţi şi la străinii ce n-au unde să-şi plece capul şi te sârguieşte
să fii iarăşi prieten lui Dumnezeu. Iar, de nu mă vei asculta, apoi rău
vei pieri. Aşa mă jur pe Iisus, Împăratul Hristos, că, iată, îndată vei
vedea pe diavolul. Şi i-a mai zis lui: "Oare îl vezi pe el?" Şi
s-au deschis călugărului ochii cei din lăuntru şi l-a văzut pe diavolul
ca pe un arap negru şi buzat şi în chip de fiară, departe stând şi
neîndrăznind a se apropia de dânsul din pricina lui Andrei. Iar
călugărul a zis Sfântului: "Îl văd pe el, robule al lui Dumnezeu, şi
spaimă mare m-a cuprins; deci spune-mi mie cele ce-mi sunt
trebuincioase spre mântuirea sufletului meu". Iar robul lui Dumnezeu a
zis către dânsul iarăşi: "Să mă crezi pe mine, că, de nu mă vei asculta,
îl voi trimite pe el la tine, ca să te facă de ruşine, nu numai în faţa
cetăţenilor acestora, ci faţă de toate cele patru margini ale lumii.
Deci, păzeşte-te şi, cele ce-ţi zic ţie, fă-le". Acestea
auzindu-le călugărul s-a temut foarte şi a făgăduit ca pe toate cele
poruncite să le facă. Şi îndată a văzut Sfântul că a venit de la răsărit
un Duh puternic, ca o văpaie de fulger şi s-a atins de şarpele acela,
mâncându-i puterea lui. Iar şarpele, neputând suferi, s-a prefăcut în
corb negru şi s-a dus de acolo. La fel şi arapul cel negru a pierit şi
iarăşi a luat putere îngerul lui Dumnezeu spre paza călugărului aceluia.
De la care ieşind, Fericitul i-a poruncit zicându-i: "Fereşte-te să
spui cuiva cele despre mine, iar eu voi începe a te pomeni ziua şi
noaptea întru rugăciunile mele, ca Domnul Iisus Hristos să-ţi îndrepteze
calea spre bine". Deci,
ducându-se călugărul, a împărţit tot aurul la săraci. Şi după aceasta
şi mai mult s-a proslăvit de la Dumnezeu şi de la oameni, că-şi aduceau
şi mai mulţi aurul lor la dânsul ca să-l împartă la săraci. Iar
el zicea celor ce-l aduceau ca să-l împartă cu mâinile lor, şi grăia:
"Ce folos îmi este mie ca să mă înţep cu spini străini ?". Aşa
vieţuind el, precum se cade unui călugăr, i s-a arătat lui robul lui
Dumnezeu în vis, cu faţa veselă şi i-a arătat lui pe un câmp un pom
luminos îmbrăcat în floare de dulci roduri şi i-a zis: "Să mulţumeşti
lui Dumnezeu, stăpâne al meu, că te-a scos pe tine din dinţii şarpelui
şi a făcut sufletul tău ca un pom purtător de floare; deci,
sârguieşte-te ca pe acea floare să o prefaci în dulce rod. Căci, iată,
acest pom frumos, pe care îl vezi, este închipuirea sufletului tău." Apoi,
deşteptându-se, călugărul s-a întărit mai mult în lucrul cel
duhovnicesc şi aducea mulţumită totdeauna lui Dumnezeu şi lui Andrei,
plăcutul Său. Slavă lui Dumnezeu Celui ce face minuni, prin aleşii Săi,
cu darul şi cu iubirea Lui de oameni. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu