Luna
ianuarie în 11 zile: pomenirea Preacuviosului Pãrintelui nostru
Teodosie, începãtorul vieţii de obşte şi Dascãlul pustiei (+529).
Acest Preacuvios Părinte al nostru Teodosie era din satul
Mogarion, din ţinutul Capadochiei, şi se trăgea din părinţi
dreptcredincioşi Proeresie şi Evloghia. A fost crescut de părinţii săi
cu bune obiceiuri şi cu învăţătura de carte. De foarte tânăr a primit
treapta de citeţ al bisericii şi era iscusit cititor al sfintelor cărţi,
către popor, ca nimeni altul. Şi auzind în inima lui chemarea Domnului,
să iasă din ţara lui şi să urmeze pe Domnul, a îmbrăcat haina şi viaţa
călugărească şi a plecat la Ierusalim. În drum, s-a oprit în Antiohia,
unde a dorit să vadă pe Sfântul Simeon Stâlpnicul, care l-a primit pe
stâlpul său, strigându-l pe nume, fără a-l cunoaşte, şi i-a binecuvântat
calea, proorocindu-i multe din cele ce aveau să i se întâmple. Ajuns la
Ierusalim, după ce s-a închinat la Sfintele Locuri, se întreba mereu ce
fel de viaţă călugărească se cuvenea să-şi aleagă; cea singuratică, a
sihaştrilor, sau viaţa cu mai mulţi călugări, stând sub îndrumarea unui
conducător înţelept şi luminat, adică viaţa de obşte? Şi, hotărându-se
pentru viaţa de obşte, a stat sub ascultarea unui stareţ, Longhin, cu
bun neam şi iscusit pe calea mântuirii. La porunca stareţului său,
Sfântul Teodosie a condus o vreme o biserică, pe drumul spre
Betleem. Simţind însă că laudele încep să-i schimbe inima, s-a retras
într-o peşteră din munte, unde, la început, a primit ucenici mai puţini,
apoi pe toţi cei ce veneau la el. Cu toţi aceşti ucenici, Sfântul
Teodosie a zidit o mare mânăstire aproape de Betleem, unde pentru prima
dată în Palestina, a rânduit toate, după legile vieţii de obşte, de unde
şi faima lui de "întemeteietorul vieţii de obşte." Mănăstirea lui era
ca o adevărată cetate, cu patru biserici, trei bolniţe şi locuinţe
deosebite pentru călugări şi oaspeţi de toate neamurile, câte erau
acolo, viaţa desfăşurându-se în cea mai desăvârşită tăcere şi evlavie.
Era o viaţă de înfrânare, de slujire a oamenilor şi de rugăciune de zi
şi de noapte. Cu toată vârsta înaintată, până la sfârşitul său, Sfântul
Teodosie nu a schimbat nimic din asprimea vieţii sale petrecută în post,
în priveghere şi în rugăciune. Timp de 30 de ani, din viaţa sa, nici
pâine n-a mâncat, hrănindu-se cu legume şi ierburi sălbatice. Era scump
prieten duhovnicesc cu Sfântul Sava cel Sfinţit şi l-a învrednicit
Hristos şi cu darul facerii de minuni. N-a iubit bunurile pământeşti,
ci, totdeauna, ajuta din ele pe săraci. Şi aşa s-a mutat către Domnul,
având 105 ani, în anul 529, la 11 ianuarie.
http://www.ortodoxism.ro/proloagele/ianuarie/Proloage11Ian.shtml
http://www.e-icoane.ro/index.php?categoryid=41&p2000_sectionid=18&p2000_imageid=866
http://www.calendar-ortodox.ro/luna/ianuarie/ianuarie11.htm
Pentru aceastã zi, cuvânt din viaţa
Sfântului Teodosie (de la Metafrast).
A fost în pustietate, aproape de Ierusalim, Preacuviosul
Părintele nostru Teodosie, vieţuind din copilărie, după plăcerea lui
Dumnezeu, cu post, cu priveghere şi cu rugăciune, iar, mai ales, cu
milostenia ce făcea la săraci. Şi l-a făcut pe el Dumnezeu mai mare să
fie peste toţi cei ce sunt împrejurul Ierusalimului. Şi mănăstirea lui
se chema a Născătoarei de Dumnezeu şi, întru ea, fericitul făcea
milostenie cu mare înţelepciune. Şi s-a făcut Lavra Cuviosului Teodosie
vestită şi mărită şi a aşezat într-însa viaţă de obşte. Şi a dat Domnul
în lavra aceea toată îndestularea, încât cei ce vieţuiau într-însa se
îmbogăţeau nu numai cu lucruri bune şi duhovniceşti daruri, dar nici de
cele de trebuinţă pentru trup, nimeni nu ducea lipsă. Şi era odihnă
acolo nu numai monahilor, ci şi mulţimilor, străinilor, nenorociţilor,
săracilor, scăpătaţilor, bolnavilor şi neputincioşilor, pentru că
milostiv era Cuviosul Teodosie şi iubitor de oameni şi îndurat,
arătându-se că este tuturor părinte, cu inima dureroasă, tuturor prieten
iubit, slugă tuturor şi slujitor cu osârdie, rănile şi bubele
bolnavilor curăţindu-le, sângele şi puroaiele spălându-le, cu cei
leproşi vorbind faţă către faţă, mângâindu-i şi cu mâinile sale
hrănindu-i şi toată slujirea făcându-le lor. Şi arăta mare dragoste şi
celor ce veneau de pretutindenea, ospătându-i şi odihnindu-i şi cu toate
cele de trebuinţă îndestulându-i. Şi era Cuviosul tuturor adăpostire,
de obşte spiţerie, de obşte casă, de obşte vistierie a neputincioşilor, a
flămânzilor, a celor goi şi a străinilor. Pentru că toţi se îndulceau
din dragostea aceluia, din mila şi din îndurările lui, şi la el, nimeni
nu era trecut cu vederea. Şi vedeau aceasta cei ce slujeau la mese în
mânăstire, că uneori se întâmpla să se pună şi câte o sută de mese pe
zi, pentru cei ce veneau, pentru străini şi pentru săraci. Atât de
iubitor de oameni şi de iubitor de străini era Cuviosul părinte ! Iar
Dumnezeu, fiind El Însuşi dragoste, văzând pe plăcutul Său cu atâta
dragoste faţă de aproapele, i-a binecuvântat mănăstirea lui, încât şi
atunci când era hrană puţină, ea se înmulţea nevăzut şi sătura astfel
multe mii de oameni. Aşa, odată, o foamete mare fiind în Palestina, o
mulţime de săraci şi de scăpătaţi, s-au adunat pentru Duminica
Floriilor, şi, venind ei la porţile mănăstirii ca să-şi ia obişnuita
milostenie, s-au întristat ucenicii şi i-au spus Fericitului, că n-au
atâta hrană, ca să dea la cei fără de număr, care cereau. Iar el, cu
mânie căutând la ei, i-a mustrat pentru necredinţa lor şi a zis:
"Degrabă să deschideţi porţile, ca toţi să intre." Deci, intrând săracii
şi scăpătaţii, au şezut pe rând. Iar Cuviosul a poruncit ucenicilor ca
să pună înaintea lor pâine şi au mers ucenicii mâhniţi la cămara cea cu
pâine, socotind că nu vor afla nimic. Şi, deschizând cămara, au văzut-o
plină plină de pâini. Că mâna lui Dumnezeu, Purtătorul de grijă al
tuturor, a umplut-o pe ea, pentru credinţa robului Său. Şi au lăudat
fraţii pe Dumnezeu, pentru o minune ca aceea şi s-au minunat de nădejdea
cea mare a părintelui lor. Şi
iarăşi, praznic în mănăstirea lor fiind, în ziua Adormirii Preacuratei
Născătoare de Dumnezeu, şi popor mult la praznic venind, iar bucate
nefiind ca să pună înainte, la atâta mulţime, Cuviosul Teodosie, căutând
spre cer şi puţine pâini binecuvântând, a poruncit să le pună pe ele
înainte. Şi s-au săturat mulţimile, Dumnezeu înmulţind precum, oarecând,
cele cinci pâini, şi încă şi pentru cale, fiecare şi-a luat lui, din
destul. Iar din prisosinţele cele rămase, adunându-le fraţii, multe
coşuri au umplut şi, uscându-le la soare, au mâncat din ele nu puţină
vreme. De multe ori, mii de oameni adunaţi fiind la mânăstire, se părea
că nici marile butoaie nu le vor fi lor destule spre adăpare, la atâtea
suflete, dar, iată, toţi din destul erau hrăniţi, cu mâinile
Hrănitorului, Celui ce nu ştia de lipsă. Şi a zidit Cuviosul şi multe
case pentru străini, şi felurite bolniţe, unele pentru monahi, altele
pentru mireni, precum şi bolniţă pentru cei trecuţi şi îmbătrâniţi în
osteneli. Şi încă cerceta şi pe cei ce erau în munţi şi în peşteri şi se
îngrijea pentru dânşii, arzând de îndurare, ca un tată pentru fiii săi.
Şi purta de grijă şi de ale trupului, cât şi de ale sufletului,
învăţându-i şi dojenindu-i şi pe mulţi izbăvindu-i din înşelăciunea
satanei. Şi
minunat lucru era la dânsul şi aceasta că, neînvăţat fiind la
învăţătura cea din afară şi neiscusit fiind nici în cărţile elineşti, cu
atâta îndestulare de cuvinte făcea învăţătura, încât nici de ar fi
străbătut cineva desăvârşit toată învăţătura ritoriceasca, cea cu
frumoasă vorbire, n-ar fi putut să se asemene lui. Că învăţa şi din
înţelepciunea cea omenească, dar şi din darul Duhului lui Dumnezeu, Care
grăia în taină către dânsul, ca şi către un alt Ieremia: "Iată, am dat
cuvintele Mele în gura ta". Şi grăia Fericitul unele de la sine, multe
şi alese, altele din cuvintele Apostolilor şi din aşezămintele
părinţilor, altele din cuvintele cele pustniceşti ale marelui Vasilie,
căruia îi era următor şi cu viaţa, dar următor era şi scripturilor celor
înţelepte, ale acestui de Dumnezeu iubitor. Dintre toate învăţăturile
lui multe şi mari, să pomenim deci măcar una din învăţăturile lui mici,
această pildă: "Rogu-mă
vouă, fraţilor, pentru dragostea Domnului nostru Iisus Hristos, Cel ce
S-a dat pe Sine pentru păcatele noastre, să nu stingem grija cea pentru
sufletele noastre, ci să ne întristăm pentru deşertăciunile vieţii
trecătoare, să pornim spre cele viitoare întru slăvirea lui Dumnezeu şi a
Fiului Său. Să nu petrecem în lenevire şi în slăbirea faptelor bune,
trecându-ne ziua de astăzi cu trândăvie şi amânând pe mâine începutul
lucrului celui bun, ca să nu rămânem fără fapte bune, în faţa Celui ce
le cere de la sufletele noastre şi să ne găsim afară de cămara cea de
bucurie. Că în zadar şi fără folos vom plânge pentru vremea cea rău
petrecută a vieţii noastre, tânguindu-ne atunci când această tânguire de
nici un ajutor nu va mai fi, celor ce se căiesc. Acum este vremea bine
primită, acum este ziua mântuirii. Acesta este veacul pocăinţei, iar
acela al răsplătirii. Acesta este al ostenelii, iar acela al luării de
plată. Acesta al răbdării, iar acela al mângâierii. Acum Dumnezeu este
ajutător celor ce se întorc din calea cea rea, iar atunci va fi
înfricoşat întrebător al faptelor celor omeneşti, al cuvintelor şi al
gândurilor, înaintea Căruia nimic nu este cu putinţă a se tăinui. Acum
de îndelungă răbdarea Lui să ne îndulcim, iar atunci vom cunoaşte
dreapta Lui judecată, când vom învia, unii spre munca veşnică, iar alţii
spre viaţa veşnică, şi vom lua fiecare, după faptele noastre. Şi noi
întârziem ca să ne supunem lui Hristos, Celui ce ne cheamă pe noi întru
cereasca Lui Împărăţie ! Au nu ne trezim? Au nu ne întoarcem de la viaţa
cea deşartă spre împlinirea Evangheliei? Cu ce ochi vom privi ziua
Domnului cea înfricoşată şi înspăimântătoare, întru care pe cei ce vor
fi de-a dreapta lui Dumnezeu şi care se vor apropia de Dânsul prin fapte
bune, El îi va primi în împărăţia Sa cea cerească, iar pe cei de-a
stânga, goniţi pentru lipsa faptelor bune, îi va mânca gheena focului,
întunericul cel veşnic şi scrâşnirea dinţilor, veşnica pierzanie? Zicem
şi noi că suntem dornici de Cereasca Împărăţie, dar cum să o câştigăm,
dacă de aceasta nu ne îngrijim. Şi, neostenindu-ne la poruncile
Domnului, câtuşi de puţin, în deşertăciunea minţii noastre, nădăjduim să
câştigăm o cinste întocmai ca a celor care s-au luptat până la moarte
împotriva păcatului!..." Aşa Cuviosul, învăţând pe ucenicii săi, îi
povăţuia pe ei spre cea nelenevoasa sârguinţă la mântuire.
Odată, iarăşi, se apropia ziua cea mare a Paştilor şi foarte
erau lipsiţi, din pricina dării şi a împărţirii, nici pâine, nici unt,
nici altceva nu aveau. Deci, au venit fraţii la Cuviosul, mâhnindu-se,
ca cei ce nu aveau nimic la acel sfânt praznic. Iar el, mângâindu-i pe
dânşii, le zicea: "Fiilor, Dumnezeu, Cel ce a făcut minuni cu părinţii
noştri israeliteni în pustie, hrănindu-i, Acelaşi şi cu noi, săracii, va
face milă, fără numai să răbdaţi şi Dumnezeu nu ne va părăsi, nici nu
ne va lăsa pe noi." Iar, în Sâmbăta cea Mare, apunând soarele, iată,
cineva cu două cămile, a venit la mânăstire, aducându-le tot felul de
bucate. Şi primindu-le, au lăudat pe Dumnezeu cu mare bucurie. Aşa, sunt
fraţilor, florile şi roadele milosteniei celor credincioşi. Că ştie
Dumnezeu să facă voia celor ce se tem de El, aici şi în veacul ce va să
fie. Căruia este slava, acum şi pururea şi în vecii vecilor ! Amin.
Sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu