Luna ianuarie în 6 zile: Sfânta şi Dumnezeiasca Arãtare
a Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
a Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
După întoarcerea Sa de la templul din Ierusalim, unde rămăsese, la
doisprezece ani, Domnul Iisus s-a aflat în Galileea, în cetatea Nazaret,
unde a crescut, tăinuindu-Şi înaintea oamenilor puterea şi
înţelepciunea dumnezeirii Sale, până la treizeci de ani, că necuviinţă
se socotea la iudei, ca cineva, înainte de treizeci de ani, să ţie
rânduiala de dascăl sau preot. Pentru aceasta şi Hristos, până la atâţia
ani, nu a început propovăduirea Sa. Şi vieţuia în Nazaret cu Precurata
Maica Sa şi cu Dreptul Iosif, care era tâmplar, până ce acela a fost
viu, cu care împreună se şi ostenea la lucrul tâmplăriei. Iar murind
acela, singur lucra cu mâinile Sale, câştigându-şi hrana lui şi a
Preacuratei Maicii Sale, din osteneala mâinilor, ca să ne înveţe pe noi a
nu ne lenevi, nici a mânca pâinea în zadar. Şi împlinindu-se acei
treizeci de ani şi vremea dumnezeieştii Lui arătări venind, ca să Se
arate lui Israel, cum zice Scriptura, atunci a venit cuvântul lui
Dumnezeu către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustie, trimiţându-l pe el ca
să meargă şi să înceapă a boteza cu apă. Şi i-a dat lui şi un semn
încredinţat, după care putea să cunoască pe Mesia, Cel ce atunci venise
în lume, precum singur Botezătorul ne spune, zicând: "Cel ce m-a trimis
să botez cu apă, Acela mi-a zis mie: "Deasupra Căruia vei vedea Duhul,
pogorându-Se şi rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh
Sfânt." Deci, ascultând Ioan cuvântul lui Dumnezeu, a venit în partea
Iordanului, propovăduind botezul pocăinţei, întru iertarea păcatelor, el
fiind acela de care zisese proorocul Isaia mai înainte: "Eu sunt glasul
celui ce strigă în pustie: "Gătiţi calea Domnului, drepte faceţi
cărările Lui."" Şi ieşeau la dânsul oamenii din toată latura Iudeii şi a
Ierusalimului şi se botezau în râul Iordanului, de la dânsul,
mărturisindu-şi păcatele lor. Atunci, a venit şi Iisus din Galileea la
Iordan, către Ioan, ca să se boteze de la dânsul. Şi era vremea când
Ioan spusese poporului, zicând: "Vine după mine, Cel mai tare decât
mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg curelele încălţămintelor Lui.
Că eu v-am botezat cu apă, iar Acela vă va boteza cu Duhul Sfânt." Deci,
a venit atunci şi Iisus să Se boteze, măcar că nu Îi trebuia botezul,
ca Unul ce era curat şi nespurcat, şi din Preacurata şi Preasfânta
Maica-Fecioară Se născuse, fiind El şi Izvorul a toată curăţia şi
sfinţenia. Însă, ca Cel ce a luat asupra Sa păcatele a toată lumea, ca
Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii, a venit la râu, ca să
le spele pe ele cu botezul pocăinţei. A venit la ape, ca să sfinţească
firea apelor, a venit să Se boteze, ca să ne gătească nouă scăldătoarea
Sfântului Botez. La Ioan a venit, ca acesta să fie pentru dânsul martor
nemincinos, ca unul ce a văzut pe Duhul Sfânt pogorându-se peste El,
Care Se boteza şi glasul Tatălui de sus S-a auzit. Şi L-a cunoscut Ioan
cu Duhul şi se apăra, zicând: "Eu am trebuinţă să mă botez de la Tine şi
Tu vii la mine?" Că Ioan avea trebuinţă, cu adevărat, de botezul cel de
la Domnul, ca cela ce era în păcatul neascultării, cel adus de Adam
asupra a tot neamul omenesc. Iar Domnul a zis către dânsul: "Lasă acum,
că aşa se cade nouă a împlini toată dreptatea." Ca şi cum ar fi zis: "Mi
se cade Mie să împlinesc şi această poruncă a lui Dumnezeu." Că poruncă
a Lui era cu adevărat botezul lui Ioan, precum înţelege Sfântul Ioan
Gură de Aur. Şi S-a botezat, Iisus, de treizeci de ani fiind, de vreme
ce, la vârsta de treizeci de ani, omul se pleacă cu lesnire către tot
păcatul. Că grăieşte Sfântul Ioan Gură de Aur: "Cea dintâi vârstă a
copilăriei are multă neştiinţă şi nebunie; cea de a doua vârstă a
tinereţilor, cu poftă trupească se aprinde; iar cea de treizeci de ani,
vârsta bărbatului desăvârşit, aceasta robeşte pe om tuturor păcatelor.
Deci, pentru aceasta şi Hristos Domnul a aşteptat până la această vârstă
cu Botezul, ca la toate vârstele să împlinească voia Domnului şi să
sfinţească firea noastră şi să ne dea putere ca să biruim patimile şi să
putem scăpa de păcatele cele de moarte. Iar, după Botezul Său, Domnul a
ieşit îndată din apă, adică, n-a zăbovit în apă. Se spune, în adevăr,
că Sfântul Ioan Botezătorul, pe fiecare om care se boteza, îl afunda în
apă până la grumaji şi-l ţinea aşa până ce toate păcatele sale îşi
mărturisea şi atunci îl lăsa pe el şi ieşea din apă. Dar Hristos, fiind
fără de păcat, n-a zăbovit în apă şi pentru aceasta Evanghelia zice că a
ieşit îndată din apă. Şi, ieşind Domnul din râu, i S-au deschis Lui
cerurile, strălucind de sus o lumină în chip de fulger şi Duhul lui
Dumnezeu spre Domnul, Cel ce S-a botezat, S-a pogorât, la vedere, ca un
porumbel. Căci, precum în zilele lui Noe, micşorarea apelor a vestit-o o
porumbiţă, tot aşa şi aici, micşorarea păcatului s-a vestit cu
asemănarea porumbelului. Şi Duhul Sfânt S-a arătat sub această
asemănare, fiindcă această pasăre este curată şi iubitoare de oameni şi
blândă şi fără răutate şi la loc urât nu stă. Aşa, şi Duhul Sfânt, este
izvor al curăţiei, izvor adânc al iubirii de oameni, învăţător al
blândeţilor, vistier al bunătăţilor şi fuge de la cel ce se tăvăleşte în
mocirla păcatului, fără de pocăinţă. Şi, pogorându-se Duhul Sfânt, ca
un porumbel, peste Iisus Hristos, s-a auzit un glas din cer, zicând:
"Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit." Aceluia se
cuvine slava şi stăpânirea în vecii vecilor! Amin.
Odată cu Botezul Domnului, prăznuim astăzi, fraţilor şi sărbătoarea
botezului nostru, al fiecăruia dintre noi. Eram nişte prunci neştiutori,
când am primit Sfântul Botez. Să înţelegem acum, când suntem mari, ceea
ce atunci nu puteam înţelege şi să primim, printr-o alegere liberă,
drumul credinţei, pe care, încă din pruncie, Biserica l-a deschis
înaintea libertăţii noastre. Taina Botezului, fraţilor, este, precum se
ştie, cea dintâi din cele şapte Taine ale Bisericii. E Taină fără de
care nu poţi fi creştin. Mântuitorul a rânduit Taina aceasta după
Învirea Sa, când a zis Apostolilor Lui: "Mergând, învăţaţi toate
neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului
Duh." (Matei 28,19), dar, de fapt, El ne-a pregătit această
duhovnicească scăldătoare încă din ziua Botezului Său, de la Iordan.
Este Taina prin care ne curăţim de păcatul strămoşesc; moare, adică,
omul cel vechi din noi şi se naşte omul cel nou, prin împărtăşirea din
harul Sfântului Duh al Domnului Iisus Hristos, putând a nădăjdui ca,
prin credinţă şi fapte bune, să ajungă a dobândi mântuirea (Fapte 2,38).
Este lucrarea văzută şi nevăzută a naşterii din nou a omului "din apă
şi din Duh"(Ioan 3,5). Sfântul Botez nu poate fi săvârşit decât de
Sfinţii Apostoli şi de urmaşii lor, episcopii şi preoţii. Numai în caz
de primejdie de moarte, îl poate săvârşi orice mirean botezat, dar şi
atunci dacă pruncul scapă cu viaţă - preotul trebuie să-i citească
celelalte rugăciuni şi să-l facă părtaş şi celorlalte Taine, care stau
la poarta de intrare a omului în creştinism, adică Taina Sfintei
Împărtăşanii şi Taina Ungerii cu Sfântul Mir. Unii rătăciţi de la
dreapta credinţă a Bisericii Ortodoxe nu recunosc botezul copiilor. Ei
socotesc că botezul trebuie făcut la o vârstă mai înaintată (după 16
ani). Aceştia nu ţin seama nici de poruncile Sfintei Scripturi (Fapte
14,14-16, 27-34, 48;I Cor.1,16), nici de hotărârile Sfintelor Sinoade
(de ex. Sinodul din Cartagina, care prin canonul 124, a hotărât: "Toţi
cei ce nu vor să primească botezul pruncilor, să fie anatema) şi nici de
mărturiile Sfinţilor Părinţi. Noi însă, dreptcredincioşii, la această
sfântă prăznuire a Bobotezei, ne ducem cu gândul la ziua sfântului
nostru botez, fiecare pentru sine şi toţi laolaltă şi-L rugăm pe
Dumnezeu, de fiecare dată, să ne spele din nou, duhovniceşte, de toate
pornirile firii noastre păcătoase, omorând pe omul cel vechi din noi şi
să ne dăruiască harul, puterea şi bucuria să ne simţim şi să fim o
făptură nouă, cu adevărat, prin harul şi prin împreună-lucrarea cu noi a
Duhului Domnului nostru Iisus Hristos. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu