Luna ianuarie în 29 zile:
Aducerea cinstitelor moaşte ale Sfântului
Sfinţitului Mucenic Ignatie, de Dumnezeu purtătorul
Sfinţitului Mucenic Ignatie, de Dumnezeu purtătorul
Sfântul Ignatie, purtătorul de Dumnezeu(Teoforul), a fost
episcop în marea cetate a Antiohiei, pe vremea lui Traian, împăratul
romanilor (98-117). Era ucenic al Sfântului Ioan Evanghelistul,
trăgându-se din lumea grecească, de curând venită la credinţa lui
Hristos. Deci, fiind prins pentru credinţa sa, pe vremea lui Traian
împăratul, a fost osândit să fie mâncat de fiare în circul de la Roma.
Pe de altă parte, cele şapte scrisori rămase de la el, ne arată cât de
încredinţat era el, că, numai suferind moartea de mucenic, poate fi
cineva ucenic cu adevărat al lui Hristos. Şi, aşa a şi fost fericitul
său sfârşit. Dar viaţa lui, lucrarea lui pentru răspândirea credinţei şi
sfârşitul călătoriei lui în lanţuri, ca osândit, de la Antiohia la
Roma, le serbăm în fiecare an la 20 decembrie. Astăzi, 29 ianuarie,
facem pomenire numai de aducerea sfintelor lui moaşte de la Roma la
Antiohia. Că, îndată după ce fiarele i-au sfâşiat şi i-au mâncat trupul,
împlinind astfel dorinţa Sfântului, creştinii din Roma şi cei care-l
însoţiseră din Antiohia la Roma, au adunat cu grijă oasele mai mari ce
rămăseseră şi le-au pus, mai întâi, cu cinste, într-un loc însemnat,
afară din cetate. Dar, nu după multă vreme, tot sub împărăţia lui
Traian, aceste sfinte moaşte, pentru întărirea şi mângâierea
păstoriţilor Sfântului episcop, au fost trimise din Roma în Antiohia. Şi
a fost călătoria aceasta a lor cu multă slavă pentru creştini, toţi
dorind să le cinstească. Şi au fost puse întâi în cimitirul de lângă
poarta Dafne din Antiohia, iar pe vremea împărăţiei lui Teodosie cel
Tânăr, au fost aşezate într-o biserică din cetate, ce purta numele
Sfântului, şi erau cinstite ca un izvor de puteri dumnezeieşti în viaţa
creştinilor. Dumnezeului nostru, slavă !
Întru această zi, povestire a Sfântului Grigorie Dialogul, despre sărindare.
Ne spunea nouă papa Grigorie al Romei: "A fost un călugăr,
într-o oarecare mânăstire, care îmi slujea mie, iar, mai pe urmă,
începând a se îmbolnăvi, s-a apropiat de moarte. Deci, îi slujea lui ca
un frate al lui după trup, un frate cu numele de Copiosie, care şi acum
este viu. Iar cel mai sus-zis frate, văzându-se aproape de moarte, a
spus fratelui său: "Am, a zis el, ascunşi trei galbeni." Dar acest lucru
nu s-a putut tăinui faţă de fraţii din mânăstire. Pentru că, cercetând
cineva, din întâmplare, mâinile fratelui, a aflat acei trei galbeni. Şi
cum am auzit aceasta despre fratele ce petrecea împreună cu noi în
mânăstire, n-am trecut-o cu vederea. Că aşezământul mănăstirii astfel
este, ca, adică, toţi fraţii de obşte ce vieţuiesc aici, nimeni să nu
aibe la sine nimic. Deci, foarte m-am întrebat cum şi ce să fac, spre
curăţirea acestui frate şi spre pilda şi învăţătura tuturor fraţilor.
Deci, chemând pe iconom, i-am zis lui: "Mergi şi să nu laşi pe nimeni
din fraţi ca să vie la fratele cel ce moare, nici cuvinte de mângâiere
să audă din gurile lor. Ci, când va fi aproape de moarte şi va începe să
cheme pe fraţi la sine, să-i zică lui trupescul frate: "Pentru cei trei
galbeni pe care i-ai ascuns, la toţi fraţii eşti o urâciune;" ca măcar
cu acest amar cuvânt să poată a se curăţi de acel greu păcat. Iar, după
ce va muri, să nu-l îngropaţi pe el unde se îngroapă fraţii, ci în gunoi
făcând o groapă, acolo să-l acoperiţi şi cei trei galbeni împreună
peste dânsul să-i aruncaţi, zicându-i: "Argintul tău întru piezare
împreună cu tine să fie, şi, aceasta zicând să-l acoperiţi pe el." Cu
aceasta, două foloase am voit să fac şi aceluia şi fraţilor: că pe
acela, adică, grija şi mâhnirea cea de moarte să-l cureţe de păcat, iar
pe ceilalţi, mai vârtos frica celui osândit să-i mântuiască de la un
păcat ca acela, ceea ce s-a şi făcut. Deci, fratele acela, apropiindu-se
de moarte, se ruga ca să vină la dânsul fraţii. Şi, întristându-se el,
i-a spus lui cel de un sânge cu el frate: "Pentru aceşti trei galbeni,
toţi fraţii au scârbă de tine". Iar el, pentru păcatul său, foarte mult
suspina şi, în suspinele acelea, a ieşit din trupul său. După aceea,
l-au îngropat, aşa cum poruncisem. Şi, intrând fraţii în grijă pentru
osândirea aceluia, îndată au început a-şi aduce înaintea mea lucrurile
lor cele netrebnice şi proaste, pe care rânduiala mănăstirii le dădea
lor voie să le aibă. Încă, foarte m-am temut, ca nu cumva să mă fac şi
eu vinovat întru ceva. Iar după treizeci de zile de la moartea lui, a
început a dori sufletul meu după fratele ce murise şi cu frică mă
gândeam la muncile lui şi căutam o cale pentru izbăvirea lui. Deci,
chemând pe iconomul la mine, cu mare grijă i-am zis lui: "Este destul
cât s-a muncit în foc fratele nostru cel mort. Şi datori suntem să-i
ajutăm lui, după puterea noastră, că doar se va izbăvi din acele munci.
Mergi, dar, şi până la treizeci de zile Jerfa Mântuitorului să se aducă
pentru dânsul". Deci, ducându-se, s-a făcut aşa. Încă şi noi am făcut la
fel pentru sufletul aceluia, până ce fratele cel mort s-a arătat lui
Copiosie, cel de un sânge cu el frate, zicându-i: "Până acum, frate,
foarte rău m-am muncit, iar acum sunt bine şi întru lumină, pentru că
astăzi Sfânta Împărtăşire am primit." Deci, acestea văzând şi auzind
fratele lui, s-a dus la mânăstire, spunându-le tuturor fraţilor. Iar ei,
numărând zilele, au aflat că aceea era ziua întru care, cea de a
treizecea jerfă, se adusese pentru dânsul. Şi acel frate al lui nu ştia
că, pentru fratele său fac rugăciune cei din mânăstire, iar aceştia nu
ştiau ce văzuse despre dânsul fratele lui, cel de acelaşi sânge. Şi,
aşa, întru aceeaşi zi, s-au înştiinţat împreună de cele ce se făceau.
Dintru care, un lucru aevea se arată: Că, pentru mântuitoarele Jertfe,
s-a izbăvit fratele acela din munci." Deci, a sluji la cei morţi,
sărindare, cu adevărat, un lucru prea de folos este. Amin.
Întru această zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gură de Aur, despre faptul că se cade a ne ruga pentru vrăjmaşi şi pentru cei ce ne fac supărare.
Cu
cât te rogi mai din suflet pentru cei ce te clevetesc pe tine, cu atât
mai mult adevereşti pe Dumnezeu şi face El însuşi izbândă pentru tine:
"Că a mea este izbândirea, Eu voi răsplăti, zice Domnul." Şi iarăşi a
zis Domnul: "Iubiţi pe vrăjmaşii voştri şi faceţi bine celor ce vă urăsc
pe voi. Rugaţi-vă pentru cei ce vă fac vouă supărare, pentru cei ce vă
izgonesc pe voi." Şi pentru care pricină a poruncit El aceasta ? Pentru
ca, adică, să te izbăvească pe tine de necaz şi de mânie şi de pomenirea
de rău şi ca să te învrednicească pe tine de dragostea Lui cea
desăvârşită. Că voieşte ca să mântuiască pe toţi oamenii şi la
cunoştinţa adevărului să-i aducă. Şi ca un Dumnezeu ce este din fire, pe
toţi la fel îi iubeşte, dar pe cel cu fapte bune îl proslăveşte, iar pe
cel rău, în veacul acesta, se sileşte spre cele bune a-l întoarce, ca
pe unul ce întru întuneric umblă cu nebunia sa. Pentru că cel
desăvârşit, fiind bun dăruitor, nu ştie deosebirea, nici ce este al său,
nici ce este al străinului, nici robului, nici celui slobod, nici
credinciosului, nici necredinciosului, ci pe toţi asemenea
miluieşte. Că, după cum zice Apostolul, nu este nici evreu, nici elin,
ci toţi una sunt în Hristos, a Căruia este slava, împreună cu Tatăl şi
cu Preasfântul Duh, Cel de viaţă dătător. Amin.
Întru această zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre
cei ce în fiecare zi păcătuiesc şi în fiecare zi se pocăiesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu