Luna ianuarie în 5 zile:
Înainte prãznuirea Botezului Domnului.
Întru aceastã zi învãţãturã înainte de Botezul Domnului.
Să aveţi ştire, fraţilor, că astăzi este postul cel dinaintea
Botezului Domnului, să vă adunaţi, drept aceea, în Biserică, pentru
slavoslovia ceasurilor împărăteşti, ca o intrare în lumina praznicului.
Cunoscut vă este, fraţilor, că la vârsta de 30 de ani de viaţă tăinuită,
sfinţită prin munca mâinilor sale şi prin ascultare, Domnul Iisus vine
şi Se descoperă lumii la Iordan, primind Botezul Sfântului Ioan
Proorocul. Şi sunt două darurile pe care ni le face Domnul, oamenilor şi
lumii, la botezul Său: pe de o parte, un dar de curăţire, de spălare,
de ispăşire, de pocăinţă pentru toate păcatele lumii; iar, pe de altă
parte, un dar de împărtăşire din Lumina şi din sfinţenia Duhului Sfânt.
În scurt, un dar de smerenie şi de ispăşire, pe de o parte şi un dar de
preamărire şi de ridicare a firii noastre la lumină şi la sfinţenie, pe
de altă parte. Şi, într-adevăr, pe de o parte, Hristos Domnul se
smereşte la Iordan, ca să ia asupra Lui păcatele lumii întregi şi ale
fiecăruia din noi în parte şi le ispăşeşte prin însuşi faptul că Se
smereşte şi primeşte botezul păcătoşilor, El Care este fără de păcate.
Dar, pe de altă parte, Hristos Domnul e preaslăvit la Iordan, pentru că,
atunci când se deschid cerurile, descoperim că Domnul Hristos e
Dumnezeu-Fiul, Cel venit în trup omenesc, plin de har şi de adevăr, că
El necontenit împarte har şi adevăr celor ce cred într-Însul şi că,
astfel, El înnoieşte, preamăreşte şi ridică necontenit firea noastră la
lumina şi la sfinţenia ei cea dintâi. Cu adevărat, praznic al mântuirii
noastre este praznicul de astăzi. E ca o chemare a Duhului Sfânt, să ne
curăţim de păcate şi, totodată, o chemare să ne ridicăm şi să slujim pe
Dumnezeu şi pe oameni, în credinţă şi pe urmele Domnului nostru Iisus
Hristos. Înlăuntrul nostru s-a născut, ca o lumină, dorinţa şi căutarea
de a crede şi de a urma pe Domnul nostru Iisus Hristos. Drept aceea şi
noi, fraţilor, având un Stăpân milostiv ca Acesta, să nu ne lenevim, ci
în toate zilele să ne rugăm Lui, pentru toate păcatele cele ce le-am
făcut, unele cu beţii şi cu minciuni, altele cu lăcomii şi cu hoţii, că
pentru toate acestea avem a răspunde înaintea lui Dumnezeu, la
înfricoşata Judecată a lui Hristos; şi robul şi cel slobod şi bogatul şi
săracul, că acolo nu este judecata după mită, nici după faţă. Nimeni nu
poate să ajute altuia, nici tatăl pe fiu, nici maica pe fiică, nici
frate pe frate, nici sluga pe stăpân. Ci, pe fiecare faptele sale ori îl
vor îndreptăţi, sau îl vor osândi. Drept aceea, fraţilor, să nu
tăinuim păcatele noastre, ci, mărturisindu-ne duhovniceştilor părinţi,
să ne pocăim de ele prin curata mărturisire. Că de le vom tăinui pe ele
aici, apoi bucurie mare facem vrăjmaşului, iar de le vom mărturisi, apoi
plâns facem vrăjmaşului, iar lui Dumnezeu, bucurie. "Că mai multă
bucurie se face în ceruri", zice Domnul, "pentru un păcătos care se
pocăieşte, decât pentru nouăzeci şi nouă de drepţi, care n-au nevoie de
pocăinţă". De ce, dar, fraţilor, nu voim noi să ne pocăim când vreodată
cădem în vreun păcat, ci şi până la moarte petrecem într-însul, ba şi
alte păcate încă mai adăugăm? Dar noi, dimpotrivă, să lepădăm păcatele
şi să ne curăţim de ele, mărturisindu-le, strigând lui Dumnezeu şi
zicând: "Stăpâne, greşit-am la cer şi înaintea Ta şi nu suntem vrednici a
ne numi fii ai Tăi, ci să ne faci pe noi, ca pe unul din argaţii Tăi şi
ne iartă nouă păcatele noastre, precum şi noi iertăm pe cei ce ne-au
greşit nouă." Şi să nu se îndoiască nimeni din noi de adevărul că ne vom
scula din morţi şi vom răspunde pentru faptele noastre, de vreme ce, ne
vom scula toţi, fraţilor, şi vom răspunde pentru fapte, pentru gânduri
şi cuvinte. Că pentru aceasta a venit la noi Fiul lui Dumnezeu, ca să
strice lucrurile neprietenului divol şi ne-a arătat nouă calea
mântuirii, prin pocăinţă şi a stricat moartea cu a Sa moarte şi pururea
ne cheamă pe noi, prin Sfintele Scripturi, întru Împărăţia Sa. Să nu ne
lepădăm dar de El pentru puţină poftă, pentru că va veni iarăşi din cer,
întru slava Sa, ca să judece vii şi morţii şi să răsplătească fiecăruia
după faptele sale. Să credem, dar, că nu târziu va veni. Că despre ziua
aceea Domnul Dumnezeu a hotărât, zicând: "Nimeni nu-L ştie pe El când
va veni, nici îngerii din cer, ci numai Tatăl singur." Drept aceea a
zis: "Totdeauna lucrând binele, gata să fiţi spre răspunsul şi
întâmpinarea Lui, ca să puteţi scăpa în ziua cea rea şi să staţi
înaintea Fiului lui Dumnezeu, neruşinaţi, slăvind pe Preasfânta Treime,
pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh, acum şi pururea şi-n vecii
vecilor. Amin.
Întru aceastã zi, Sfinţii Mucenici Teopempt episcopul
şi Teona (+290).
şi Teona (+290).
Acest Sfânt şi Mucenic Teopempt a fost episcop în zilele
păgânului împărat roman Diocleţian (284-305). Şi, ridicând acest împărat
mare prigoană împotriva creştinilor, dăduse poruncă aspră ca
pretutindeni cei ce mărturisesc pe Hristos să fie prinşi şi siliţi a
aduce jertfă idolilor, iar cei ce nu vor voi să se lepede de Hristos, să
fie puşi la înfricoşatele chinuri. Printre cei dintâi, care au fost
prinşi, s-a aflat şi Sfântul Teopempt, care a mărturisit cu mult curaj
că se închină lui Hristos şi păstoreşte pe cei ce cred în El. Şi nevoind
el a se lepăda de la credinţă, a fost dus la împărat şi osândit să fie
aruncat într-un cuptor de foc, din care a ieşit nevătămat. Apoi,
scoţându-i un ochi, a fost adăpat cu otravă şi, rămânând sănătos, a dus
la credinţă pe vrăjitorul păgân Teona, care-i dăduse otrava. Şi,
pătimind şi alte munci, i s-a tăiat capul. Iar pe Teona, care crezuse în
Hristos, l-au aruncat într-o groapă cu capul în jos şi l-au îngropat de
viu şi aşa şi-a dat sufletul la Dumnezeu, primind cununa muceniciei.
Această Sfântă a fost de neam mare, născută în Alexandria şi
era ucenică a Sfintei Muceniţe Tecla. Şi avea bogăţie multă foarte,
împreună însă şi temere de Dumnezeu. Şi mulţi se nevoiau să o ia pe
dânsa de soţie, pentru frumuseţea şi înflorirea staturii ei, dar ea nu
avea gând să se mărite, ci, mai vârtos, îşi înălţa dragostea ei către
Dumnezeu. Şi i s-a dat ei să iasă cu totul în afara grijilor lumeşti şi a
luat toată nevoinţa către creşterea în viaţa, credinţa şi înţelegerea
cea duhovnicească, înfrânându-şi trupul cu post şi doborând pe vicleanul
luptător, diavolul. Şi, în trup fiind, îşi ridica mintea necontenit
către Dumnezeu. Şi aproape de sfârşitul vieţii sale, vicleanul diavol a
ispitit-o şi, ca şi pe Iov oarecând, mult împotrivă i-a stat, stricând-o
cu bube grele, care i-au mâncat tot trupul. Iar ea, la optzeci de ani
ajungând, n-a încetat, nici nu a părăsit ostenelile sale, neslăbind în
răbdares şi încrederea ei în Dumnezeu. În cele din urmă trei luni de
viaţă, o boală grea i-a luat şi darul vorbirii. Şi aşa, cu luptă
bărbătească, a răposat în pace şi, dându-şi sufletul în mâna lui
Dumnezeu şi-a luat cununa de biruinţă cu Sfinţii.
Sursa:
http://www.doxologia.ro/sarbatoare/sfantul-mucenic-teopempt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu