Luna ianuarie în 7 zile: Soborul Sfântului Prooroc,
Mergãtorului înainte şi Botezãtorului Ioan.
Ziua
de astăzi, a doua zi după Botezul Domnului, este închinată preamăririi
Sfântului Ioan Înaintemergătorul, ca unul care, botezând pe Mântuitorul
în Iordan, a descoperit cel dintâi lumii, după semnul care i s-a dat de
sus, că Domnul Iisus este cu adevărat Mesia, Marele Trimis al lui
Dumnezeu, Mesia Cel aşteptat de toată lumea şi de noi, să vină să ne
cureţe, să ne sfinţească, să ne lumineze, să ne primească viaţa şi
fiinţa noastră de oameni, mereu şi de-a pururea şi să ne mântuiască. Dar
Sfântul Ioan a fost Prooroc şi un Înaintemergător faţă de Mântuitorul
Iisus, în toată viaţa şi strădania lui. Mai întâi, Sfântul Ioan este
pecetluit cu această chemare încă de la venirea lui pe lume, printr-o
naştere minunată şi vestit de înger (Luca1,17,76); apoi, încă de foarte
tânăr, el este un Prooroc al pocăinţei. El iubeşte înfrânarea şi viaţa
aspră din pustia Iordanului. Aici trăieşte el, predică, mărturiseşte şi
botează în Iordan, pe cei care cred în el (Luca 3,1-6; Matei 3, 2-6);
predica lui era: schimbarea vieţii; întoarcerea la Dumnezeu şi împăcarea
cu Dumnezeu, pentru a primi viaţa nouă pe care o aduce Împărăţia lui
Mesia: "Pocăiţi-vă căci s-a apropiat Împărăţia cerurilor"(Matei 3,2). El
este cel dintâi care face ceea ce predică, prin înfrânarea şi viaţa
grea pe care o duce. Îmbrăcat în haină aspră, de păr de cămilă,
nemâncând pâine, nici bând vin(Matei 3,4; Luca 7,33), hrănindu-se doar
cu lăcuste şi miere sălbatică, ca un adevărat înger în trup, cum îl
arată unele icoane; Botezul lui Ioan nu este botezul nostru al
creştinilor. El însuşi face deosebirea între cele două botezuri: "Eu vă
botez cu apă spre pocăinţă. Mesia va boteza cu Duh Sfânt şi cu foc, spre
mântuire(Matei 3, 11). Dar Sfântul Ioan, şi pentru botezul său, cere
"roadă vrednică de pocăinţă"(Matei 3,8), dragoste de oameni, milostenie,
dreptate, omenie, osândind pe făţarnicii care-l ispiteau, cărora el le
spunea "pui de viperă" (Matei 3,7); atât de mare faimă de prooroc al
Domnului îşi atrăsese Ioan, că mulţi se întrebau: "Nu cumva Ioan este
Hristos-Mesia?" Iar Ioan le răspundea: "Nu sunt eu Hristos. Eu sunt
glasul celui ce strigă în pustie: "Gătiţi calea Domnului, drepte faceţi
cărările Lui. Sunt solul trimis să gătesc calea înaintea Lui, Eu vă
botez cu apă, dar în mijlocul vostru stă Unul, pe care voi nu-L ştiţi,
Care este mai mare decât mine şi eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua
încălţămintelor Lui. Şi tocmai pentru aceasta am venit, botezând cu apă,
ca El să fie cunoscut în Israel"(Ioan 1,31); Mântuitorul Însuşi
cinsteşte pe Sfântul Ioan, ca pe un adevărat Prooroc al Domnului.
Vorbind despre Ioan, Mântuitorul spune: "Ce aţi ieşit să vedeţi în
pustie? Un prooroc? Da, vă spun, dar şi mai mult decât un prooroc.
Adevăr vă spun că, între cei născuţi din femeie, nu s-a sculat unul mai
mare decât Ioan Botezătorul"(Matei 11,7-11). Iar dovada cu fapta este că
Iisus S-a lăsat botezat de Ioan, în Iordan. În toată Evanghelia,
dealtfel, Ioan este pentru Mântuitorul, un martor al lui Dumnezeu, de
mare încredere; momentul de culme, din viaţa Sfântului Ioan a fost,
însă, acela când, botezând, Ioan descoperă, în sfârşit, printre oamenii
din vremea lui, pe Hristos-Mesia, în Persoana Domnului Iisus, după
semnul ce i s-a încredinţat: "Am văzut Duhul pogorându-se, din cer, ca
un porumbel şi a rămas peste El. Şi eu nu-L cunoşteam pe El,
mărturiseşte Ioan, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a
zis: "Peste Care vei vedea Duhul pogorându-se şi rămânând peste El,
Acela este Cel ce botează cu Duhul Sfânt. Şi eu am văzut şi am
mărturisit că Acela este Fiul lui Dumnezeu(Ioan 1,32-34). E ceasul din
viaţa Sfântului pe care-l prăznuim astăzi, la 7 ianuarie. E ceasul când
Ioan înţelege că, la Botezul său în Iordan, Domnul Iisus Hristos este,
de fapt "Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii"(Ioan1,29),
Care S-a botezat, adică, pentru noi, El fiind fără de păcat; dar, însăşi
slujirea Sfântului Ioan faţă de Mântuitorul, din clipa aceasta, se
schimbă şi se face o fierbinte dăruire pentru Domnul Iisus, până la
jertfă. Aşa, pe doi din cei mai buni ucenici ai săi, Sfântul Ioan îi
îndeamnă să se ducă şi să urmeze pe Domnul Iisus(Ioan,1,35-40). Iar,
când câţiva din ucenicii săi încearcă să deştepte o pornire de invidie
în inima învăţătorului lor, faţă de Mântuitorul, Sfântul Ioan, printr-o
zguduitoare înălţime de suflet, le răspunde: "Un om nu poate să ia
nimic, dacă nu-i este dat de sus. Cel ce vine din cer este mai presus
decât toţi. Trebuie ca El să crească, iar eu să mă
micşorez".(Ioan,3,27-31); şi, iată, acum, şi sfârşitul. În lupta lui
pentru trezirea sufletelor, Sfântul Ioan Botezătorul nu putea să nu se
întâlnească şi cu păcatul cel mai scandalos din ţara sa: regele Irod
Antipa îşi izgonise legiuita soţie şi trăia acum cu Irodiada, soţia
fratelui său Filip. Ioan îi zicea: "Nu se cade, rege, să ai femeie pe
soţia fratelui tău"(Marcu 6,18). Dar mânia Irodiadei nu dormea. Mai
întâi, ea a căpătat de la Irod, arestarea lui Ioan şi întemniţarea lui
la Maherus, dincolo de Iordan. La ospăţul din ziua naşterii lui Irod,
fata Irodiadei, însă, a dansat atât de plăcut, că regele i-a făgăduit
că-i va da orice-i va cere. Şi, astfel, prin fiica sa, Irodiada a avut
pe tipsie, de la rege, capul marelui Prooroc. Prietenul Mirelui s-a
mutat la cer, ca Mucenic al Legii Domnului.
Întru aceastã zi, istorisire a Sfântului Teodor, episcopul Edesei,
despre un stâlpnic minunat din acea cetate.
A fost în Edesa un oarecare stâlpnic şi acesta a venit la Sfântul
Teodor, episcopul din aceeaşi cetate, şi l-a întrebat pe el, zicându-i:
"Duhovnicescule părinte, câţi ani ai de când vieţuieşti pe acest stâlp?
Şi, care este lucrul pustnicirii tale, să nu ascunzi de mine, pentru
Domnul ?" Iar bătrânul, suspinând din adâncul inimii şi de lacrimi
cuprinzându-se, i-a răspuns: "Pentru certarea Domnului, îţi voi libera
ţie, însă tu să nu spui nimănui, până ce Domnul mă va slobozi pe mine
din viaţa aceasta. Eu, în zilele tinereţelor mele, lepădându-mă de lume,
împreună cu fratele meu cel mai mare, slujind în mânăstire ca la trei
ani, am dorit să fim la linişte. Şi, cu sfatul duhovnicescului nostru
părinte, am ieşit la pustietate şi am aflat peşteri, nu departe unul de
altul, şi acolo pustniceam, numai cu verdeţuri hrănindu-ne, iar sâmbăta
şi duminica, împreună ne rugam şi din verdeţuri, la un loc, gustam şi
iarăşi ne despărţeam. Însă, îngerii lui Dumnezeu, ne mângâiau pe noi.
Iar într-o zi, umblând prin pustie, osebiţi unul de altul, şi
adunându-ne verdeţuri, am văzut pe fratele meu stând în uimire şi cu
semnul crucii însemnându-se pe sine, apoi sărind locul acela, fugind şi
intrând în peştera sa. Iar eu, mirându-mă de săritura şi fuga lui cea
iute, m-am dus la acel loc să cunosc ce rău a văzut fratele meu, de a
fugit. Şi am văzut o grămadă de aur vărsată şi, făcând rugăciune şi
dezbrăcându-mi mantia, am luat aurul şi abia l-am dus pe el în peştera
mea, dar fratelui meu nu i-am spus. Apoi, m-am dus în cetate şi am
cumpărat o casă bună şi am zidit biserică şi am făcut mânăstire şi am
adunat patruzeci de călugări şi casă de îngrijire a bolnavilor am făcut.
După aceea, aflând un bun gospodar, l-am pus pe el egumen şi am dat
toate în mâinile lui şi ca la o mie de galbeni, iar o mie am împărţit-o
săracilor şi nu mi-am lăsat mie nici un galben. Deci, lăsând pace
egumenului şi sărutând pe fraţi, m-am dus în pustie să caut pe fratele
meu. Dar mi-a venit mie un gând de mândrie că, adică, fratele meu n-a
putut să gospodărească bine bogăţia ce o aflase, iar eu lucru bine
primit la Dumnezeu am făcut. Şi văzând peştera fratelui meu, mă tulburam
cu gândurile mândriei, socotindu-mă pe mine mai bun decât dânsul. Şi
iată a venit la mine îngerul cel ce umbla împreună cu mine de la început
şi, căutând la mine cu ochi mânios, mi-a zis: "Pentru ce te mândreşti?
Îţi spun ţie, că toată osteneala ta, de atâta vreme, la zidirea
bisericii şi a mănăstirii şi la toate cele câte le-ai făcut, nu se
aseamănă cu săritura fratelui tău, când a sărit pe deasupra grămezii
celei de aur pe care o aflase. Că nu peste aur a sărit, ci peste
prăpastia bogatului, din Evanghelie, a sărit (Luca 16,26), că şi Lazăr
cel sărac a venit uşor la locul unde stă Avraam. El s-a sârguit să placă
lui Dumnezeu, iar tu oamenilor. Drept aceea, fără de asemănare, mai
înalt decât tine este, iar tu nicidecum nu vei ajunge la locul lui,
măcar că te crezi adevărat pustnic. Ci, iată, nu vei vedea faţa lui în
toată viaţa ta, nici împreună-petrecerea cu mine nu o vei dobândi, până
ce vei îmblânzi pe Dumnezeu cu multe lacrimi şi cu sfărâmare de inimă şi
atunci mă vei vedea pe mine şi te vei mângâia." Acestea zicându-mi, s-a
făcut nevăzut de la ochii mei. Iar eu, sârguindu-mă, am ajuns la
peştera fratelui meu, însă n-am putut să-l văd pe el şi am strigat,
tânguindu-mă şi smerindu-mă, până ce n-am mai putut plânge. Deci, şapte
săptămâni am plâns în pustia aceea, rugând pe sfântul înger ca să se
milostivească spre suspinarea şi plânsul meu. Iar întru a şaptea zi a
săptămânii a şaptea, mi-a venit un glas, zicându-mi: "Se cade ţie să
mergi în cetatea Edesei şi să te sui pe stâlpul cel aproape de biserica
Sfântului Gheorghe şi acolo să te pocăieşti, până ce se va milostivi
spre tine Domnul." Şi plângând, am venit patruzeci de zile până aici şi
pe acest stâlp suindu-mă, m-am liniştit. Şi timp de patruzeci şi nouă de
ani stând aici, cu multe gânduri m-am luptat, iar în anul al
cincizecilea, spre seară târziu, într-o sâmbătă, o lumină dulce mi-a
strălucit în inima mea şi mi-a gonit întunericul cel pătimaş, apoi toată
noaptea cu lacrimi am privegheat. Iar în ceasul al treilea din zi,
Duminică fiind, s-a făcut glas către mine de la înger: "Pace ţie şi
mântuire!" Iar eu, mângâiat cu inima, am căzut cu lacrimi, zicând:
"Pentru ce m-ai lepădat de la faţa ta şi de fratele meu m-ai despărţit?
Şi iată zac, de multe ispite fiind cuprins." Iar îngerul, apucându-mă de
mână, m-a ridicat pe mine şi mi-a zis: "Pentru gândul tău, m-am
depărtat de la ochii tăi, de vreme ce ai defăimat pe fratele tău, dar nu
te-am părăsit, păzindu-te pe tine, precum mi-a poruncit mie Dumnezeu.
Iar, acum, că te-ai smerit, şi-a adus aminte de tine Dumnezeu şi mi-a
poruncit mie ca să fiu cu tine şi în veacul acesta şi în cel viitor.
Încă, iată, ţi-a dăruit ţie Dumnezeu un dar, ca să vezi pe cei drepţi şi
pe cei păcătoşi. Viu este şi fratele tău, dar numai în veacul cel de
acolo te vei vedea cu dânsul." Deci, din ziua aceea, părinte, văd
îngerii şi gonesc duhurile cele viclene. Iar, dacă văd pe vreun om
drept, apoi îngeri luminaţi sunt de amândouă părţile lui, iar dracii
stau departe, neîndrăznind să se apropie de el. Dacă este sărac, apoi
mare este darul lui Dumnezeu spre dânsul. Iar dacă vreun bogat şi
păcătos trece pe lângă mine, văd câte o turmă de draci pe lângă el, iar
sfântul lui înger, stând departe, se mâhneşte de pierzarea lui; dar când
voiesc dracii să piardă sufletul omului aceluia, nu-i lasă pe ei
îngerul, ci sabie goală având, îi goneşte pe ei. Deci, văzându-le eu, de
cei drepţi mă bucur, iar de cei păcătoşi mă mâhnesc şi Îl rog pe
Dumnezeu ca să se întoarcă ei de la păcate şi să se facă mai buni prin
pocăinţă. Pentru că aşteaptă Bunul Dumnezeu întoarcerea şi pocăinţa
păcătosului şi-i dăruieşte lui adăugire de viaţă, până ce fiecăruia i se
sfârşeşte vremea hotărâtă a vieţii lui." Deci, aceste cuvinte de suflet
folositoare au vorbit toată noaptea sfântul episcop, împreună cu
cuviosul stâlpnic şi s-a dus episcopul de la bătrân, bucurându-se că s-a
învrednicit să afle pe un bărbat ca acela. Dumnezeului nostru, slavă,
acum şi pururea şi în vecii vecilor ! Amin.
Sursa:
http://www.ortodoxism.ro/proloagele/ianuarie/Proloage07Ian.shtml
http://www.calendar-ortodox.ro/luna/ianuarie/ianuarie07.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu